Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomarańczowo-żółta droga przez mękę na Mazury

Paweł Kędzia
Elżbieta Witkowska walczy o obwodnicę Kowalewa, co poprawiłoby bezpieczeństwo mieszkańców i  skróciłoby czas przejazdu podróżnych
Elżbieta Witkowska walczy o obwodnicę Kowalewa, co poprawiłoby bezpieczeństwo mieszkańców i skróciłoby czas przejazdu podróżnych Paweł Kędzia
W drodze na wymarzony urlop na Mazury podróżni znów utkną na krajowej „piętnastce”. Mimo dużego natężenia ruchu, na co narzekają tutejsi mieszkańcy, w najbliższej przyszłości rząd nie planuje remontu.

Na mapie branżowego forum SkyscraperCity „Stanu dróg” w województwie są dwa czerwone, czyli najgorsze punkty: krajowa „56” w okolicach Koronowa i „piątka”, prowadząca z Białych Błot do Szubina. „Pomarańczowy”, czyli mocno pogorszony jest stan drogi „91” (Gdańsk-Toruń-Łódź) w okolicach Chełmna i Świecia. Mapa jest aktualizowana na bieżąco, a jej ostatnia wersja pochodzi zaledwie sprzed kilku dni, z początku czerwca.

Drogi w „pogorszonym” stanie

Uwagę zwraca pomarańczowo-żółta na znacznym odcinku krajowa „piętnastka” z Torunia do Olsztyna, a w zasadzie do Brodnicy. Dalej, gdzie zarządcą jest olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, trasa przechodzi w zielony kolor, co oznacza bardzo dobry stan drogi. W tym roku rozpoczyna się tu budowa obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego.

Wspomniana „piętnastka” to brama na Mazury dla mieszkańców zachodniej części naszego województwa i dojazd do autostrady A1 dla tych z wschodniej jego części oraz z ościennych województw. Niedoinwestowana droga popada w ruinę, a zbliża się kolejny sezon, za chwilę turyści spragnieni jezior ruszą całą masą, żeby spędzić kilka dni wymarzonego urlopu na Mazurach.

- Mamy najgorsze drogi w województwie. Nie trzeba patrzeć na znaki, żeby wiedzieć, że wjeżdżamy do sąsiednego województwa, wystarczy patrzeć na drogi. Za granicami naszego regionu są one w dużo lepszym stanie - mówi Marek Hildebrandt, radny Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego. - Droga z Brodnicy w kierunku Olsztyna ze dwa razy została już porządnie przebudowana, ale w kierunku Torunia, jak przypuszczam, nadal leży asfalt od czasów Gierka.

Zobacz również:

Wypadek na rondzie Fordońskim. Trzy osoby zginęły [zdjęcia, wideo]

Na wielu odcinkach, posługując się językiem SkyscraperCity, krajowa „piętnastka” jest w „pogorszonym” stanie.

- Są fragmenty, gdzie z zamkniętymi oczami można rozpoznać miejsce, w którym jesteśmy. Na 276. kilometrze pierwotna nawierzchnia zniknęła pod kolejnymi łatami asfaltu - mówi Paweł Sadowski, kierowca.

W przypadku krytycznego odcinka „5” (Nowe Marzy - Bydgoszcz - Poznań) w okolicach Szubina problem zniknie w najbliższych latach. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje tam drogę szybkiego ruchu. Trwa już wycinka drzew pod budowę przyszłej obwodnicy Bydgoszczy. Z kolei krajowa „91” to tak naprawdę darmowa alternatywa dla autostrady Amber One.

W Niemczech zainstalowano sygnalizację drogową bez zielonego światła. Ma sprawić, że będzie bezpiecznie

Czytaj na następnej stronie >>

Dla „15” nie ma alternatywy. A nie licząc budowy półtorakilometrowego odcinka, omijającego centrum Brodnicy, wciąż brakuje większych inwestycji.

- Na sezon turystyczny nakłada się okres żniw, więc podróżni wloką się w korkach za ślimaczącym się „trzydziestką” ciągnikiem albo kombajnem. Moim zdaniem to cud, że w takich warunkach nie dochodzi do wypadków - relacjonuje inny kierowca. - Brakuje miejsc do bezpiecznego wyprzedzania, utwardzonego pobocza dla pieszych i rowerzystów. A ci się pojawiają m.in. dlatego, że droga stanowi fragment europejskiego szlaku św. Jakuba.

Tysiące ciężarówek pod oknami

O budowę obwodnicy od lat błagają mieszkańcy Kowalewa Pomorskiego. Elżbieta Witkowska mieszka tuż przy ruchliwej drodze. Codziennie pod jej oknami przewalają się tysiące tirów. Ile? 3886 lekkich samochodów ciężarowych i ciężarówek, według ostatnich badań Generalnego Pomiaru Ruchu (te prowadzi się co 5 lat).

- W Kowalewie nie ma ulicy, która nie byłaby rozjeżdżana przez tiry - mówi Elżbieta Witkowska. - Ciężarówki jeżdżą pod oknami. Budynki trzęsą się w posadach. Szczytowa ściana kamienicy, w której mieszkam, dosłownie się rozchodzi. Latem nie można otworzyć okna, bo tylko smród spalin i hałas.

Problem nabrzmiewa w sezonie turystycznym, kiedy mieszkańcy zachodniej części województwa jadą na Pojezierze Brodnickie lub jeszcze dalej na Mazury.

- Kiedy nadchodzi weekend, a szczególnie latem, nie można przejść na drugą stronę ulicy. Rekord mojego czekania na to, aż ktoś się zatrzyma, wyniósł piętnaście minut - z zegarkiem w ręku. Przecież tak nie można funkcjonować! - denerwuje się kobieta. - Od lat leży projekt budowy sześciokilometrowego odcinka omijającego miasto. W tej sprawie korespondowałam z Generalną Dyrekcją Dróg.

Zobacz również:

Jakie najwyższe wygrane padały w LOTTO (kiedyś Duży Lotek)? Na początek przedstawiamy TOP 5 wygranych w kraju:I.   36 726 210,20 zł                           16.03.2017II.   35 234 116,20 zł 	Ziębice 	        22.08.2015III.  33 787 496,10 zł 	Gdynia 	        09.02.2012IV. 30 927 429,10 zł 	Bolesławiec 	01.09.2012V.  30 588 372,20 zł 	Żabno 	        31.05.2016Co ciekawe jedna z najwyższych wygranych w kraju i zarazem najwyższa jak do tej pory na Kujawach i Pomorzu padła w Barcinie. 6 czerwca 2015 roku ktoś wygrał... 28 085 312,20 zł.Na następnych stornach TOP 5 w Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku.

Najwyższe wygrane w LOTTO na Kujawach i Pomorzu. Bydgoszcz, ...

Pani Elżbieta kilka lat temu zorganizowała protesty, które miały zwrócić uwagę zarządcy drogi i rządu na problemy mieszkańców. Bezskutecznie, budowa obwodnicy Kowalewa nie została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych do 2020 roku. O modernizację drogi apelują również parlamentarzyści.

- Droga nr 15 jest niezwykle ważnym szlakiem komunikacyjnym o znaczeniu strategicznym, łączącym zachodnią część Polski z jej krańcami północno-wschodnimi. Przebiega przez obszar o silnej infrastrukturze gospodarczej, a także turystycznej. Charakteryzuje się bardzo dużym natężeniem ruchu, co zważywszy na jej niski stan bezpieczeństwa, spowodowany koleinami na odcinku Toruń - Brodnica, stwarza zagrożenie oraz utrudnia komunikację - interpelował poseł Paweł Szramka (Kukiz’15).

- Czy podjęte zostaną stosowne kroki, zmierzające ku modernizacji, a tym samym - poprawie bezpieczeństwa?

W bliżej nieokreślonych planach...

- Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przygotowało program, związany z dostosowaniem odcinków dróg krajowych do parametrów, pozwalających na poruszanie się po nich pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t - odpowiada wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

W ramach wspomnianego programu rząd zakłada przebudowę sieci dróg krajowych. Krajowa „15” na odcinku z Torunia do Brodnicy została wstępnie ujęta w planach rozbudowy - druga jezdnia na wybranych odcinkach. Niestety, są to dopiero plany na bliżej nieokreśloną przyszłość, bo Generalna Dyrekcja nie podaje żadnych informacji, tj. choćby przybliżonego terminu i na jakich odcinkach nastąpi rozbudowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!