O tym, że tak się stanie, potwierdził podczas niedawnej audycji w Radiu PiK "Pytać każdy może" wojewoda kujawsko-pomorski Michał Sztybel.
Przebudowa pozostałych odcinków drogi krajowej nr 10 na ekspresową S10 w naszym regionie jest niemal tak samo potrzebna jak między Bydgoszczą a Toruniem, bo i na nich giną niepotrzebnie ludzie.
Ostatni śmiertelny wypadek wydarzył się 24 lutego 2025 roku w miejscowości Lubaszcz pod Nakłem nad Notecią. W czołowym zderzeniu dwóch aut osobowych zginęła jedna osoba, a trzy zostały ranne.
Dwa wspomniane pozostałe odcinki drogi ekspresowej S10 są już w przygotowaniu
W lutym ubiegłego roku dla pierwszego z nich, to jest 40-kilometrowego od wschodniego węzła obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód, bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisał umowę na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (etap II). Ten dokument to pierwszy formalny krok w przygotowaniu każdej inwestycji drogowej. W tym roku zaś planuje się ogłoszenie przetargu na projekt i budowę tej drogi.
- Zachodni fragment S10 podzielony zostanie na dwa, mniej więcej równe odcinki – od Wyrzyska do Nakła i od Nakła do węzła Bydgoszcz Zachód. Prace w terenie mają potrwać w latach 2028-2030 – informuje nas Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiej GDDKiA.
Druga częścią ekspresowej „dziesiątki” (ta na wschód w kierunku Warszawy) będzie miała ok. 100 km, w tym ok. 40 na terenie naszego regionu. Rozpoczynać się będzie na węźle autostrady A1 Włocławek Północ, a kończyć przy wjeździe na Obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej (OAW).
To oznacza, że między Toruniem a Włocławkiem (ok. 35 km) trasa S10 przebiegać będzie śladem autostrady A1. Trwają też prace przygotowawcze do jej poszerzenia o dodatkowy, trzeci pas ruchu w obu kierunkach. W tym wypadku wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) bydgoscy drogowcy chcą złożyć w trzecim kwartale tego roku. Budowa ma się odbyć w latach 2030-2031.
Odcinek S10 od Włocławka (z nowym mostem przez Wisłę) w kierunku Warszawy jest przygotowywany łącznie z 20-kilometrowym fragmentem OAW w ciągu drogi ekspresowej S50.
W 2024 roku i w styczniu br. specjaliści bydgoskiej GDDKiA zorganizowali spotkania informacyjne z zainteresowanymi mieszkańcami terenów, przez które ma przebiegać „eska”, w tym na Mazowszu (bowiem także mazowiecki odcinek S10 znajduje się w gestii Bydgoszczy). W drugiej połowie 2025 planuje się złożenie wnioski o DŚU.
Prace w terenie planowane są na lata 2030-2032.
Będzie rozbudowa obwodnicy Wyrzyska
Wracając na zachodnią część drogi nr 10, warto wspomnieć, iż do poznańskiego oddziału GDDKiA wpłynęło właśnie 6 ofert w przetargu na wykonanie drugiej jezdni obwodnicy Wyrzyska, która znajduje się w ciągu drogi nr 10 i na tym odcinku ma już rangę „eski”.
Budowa w terenie powinna rozpocząć się w pierwszej połowie 2027 r., natomiast zakończyć w połowie 2029. Obwodnica Wyrzyska została oddana do użytku w roku 2010 jako jednojezdniowa. Stąd do Bydgoszczy jest około 40 km.
Pozostałe odcinki drogi S10 w Wielkopolsce
W lipcu 2024 roku poznańska dyrekcja podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę S10 od końca obwodnicy Wałcza (Witankowo) w kierunku zachodnim do węzła Piła Północ (13 km). Firma Budimex już projektuje ten odcinek.
Budowa w terenie powinna rozpocząć się pod koniec tego roku, zaś kierowcy maja nią jechać w drugim kwartale 2028 r.
W Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu trwa postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej dla 31-kilometrowego odcinka S10 Piła Wschód – Wyrzysk.
„W ubiegłym roku sukcesywnie podpisywaliśmy umowy na zaprojektowanie i budowę kolejnych odcinków S10 Szczecin - Piła. Wraz z podpisaniem umowy na odcinek Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo wszystkie osiem odcinków jest już w realizacji” – informuje szczeciński oddział GDDKiA.
Łącznie to 113,4 km dwujezdniowej drogi ekspresowej z trzynastoma węzłami drogowymi, 56 wiaduktami, ośmioma estakadami i 20 górnymi przejściami dla zwierząt, trzema parami Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwoma obwodami utrzymania drogi ekspresowej.
