O budowie ścieżki rowerowej łączącej Bydgoszcz z Zalewem Koronowskim, mówi się od dawna. Jak dotąd powstały tylko odcinki z Koronowa do Samociążka i do Pieczysk oraz z Gościeradza do Tryszczyna. Z kolei w Bydgoszczy ścieżkę rowerową doprowadzono do Opławca.
[break]
Pojawiła się poważna szansa, że istniejące już odcinki uda się połączyć brakującym ogniwem o długości około 22 kilometrów. Starostwo Powiatowe przygotowało projekt, a „Express Bydgoski” dotarł do jego szczegółów.
Projektowany odcinek zostanie połączony z istniejącą ścieżką rowerową wzdłuż drogi powiatowej i drogi krajowej nr 25 w Tryszczynie oraz ze ścieką w Koronowie, biegnącą wzdłuż drogi powiatowej (ul. Pomianowskiego) do al. Wolności, przez ul. Przemysłową do ulicy Letniskowej i dalej do Pieczysk.
Nie lada gratka czeka rowerzystów w Koronowie. Ścieżka zostanie poprowadzona przez most dawnej kolejki wąskotorowej przez Brdę. To według licznych przekazów najwyższa przeprawa wąskotorowa w Europie, jeden z najcenniejszych zabytków budownictwa technicznego w kraju.
Okazuje się, że osuwisko, które odsłoniło przyczółek mostu od strony Okola, nie będzie przeszkodą dla inwestycji. Umożliwi to 18-metrowa kładka, doprowadzona do mostu nad osuwiskiem.
Sama ścieżka ma zostać wykonana z asfaltu, natomiast w terenach leśnych - z ubijanego szutru. Lasy Państwowe nie zgadzają się na wylewanie asfaltu na swoim terenie.
- Chcemy to zadanie zrealizować do końca sierpnia. Przetarg został już rozstrzygnięty. Czekamy na możliwość podpisania umowy z wykonawcą. Dopóki jednak nie będzie pozytywnej oceny projektu ze strony ekspertów, nie będziemy mogli podpisać umowy - wyjaśnia Marlena Przybył, dyrektor Wydziału Rozwoju i Funduszy Europejskich Starostwa Powiatowego w Bydgoszczy.
Projekt jest kontynuacją realizowanego od 2010 roku zadania dotyczącego budowy ścieżek rowerowych. Dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wybudowano 35 km ścieżek rowerowych. Projekt został zrealizowany przez Starostwo Powiatowe w partnerstwie z gminami: Koronowo, Dobrcz, Solec Kujawski, Nowa Wieś Wielka, Białe Błota, Dąbrowa Chełmińska, Sicienko i Osielsko. Obecny projekt, poza scaleniem istniejących już ścieżek rowerowych między Koronowem a Bydgoszczą, zakłada wybudowanie brakującego odcinka od Ostromecka do Dąbrowy Chełmińskiej. Jeśli to wszystko się uda, mieszkańcy regionu zyskają połączenie rowerowe z Torunia, przez Bydgoszcz nad Zalew Koronowski.
Rowerzyści bardzo chwalą projekt. - Asfalt to optymalna nawierzchnia, szuter także się sprawdza, pod warunkiem, że jest dobrze zwalcowany. Poza ścieżką przydałyby się jakieś ławeczki, na których można by odpocząć. I dobrze, jeśli po drodze będą sklepy, w których uzupełniałoby się żywność i płyny - mówi Dawid Sobek, bydgoski rowerzysta, który świetnie zna wszystkie szlaki rowerowe w regionie.