https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoski Festiwal Operowy 2025. Premiera zmieni myślenie o "Carmen"

Marta Mikołajska
Konferencja prasowa przed premierą baletu "Carmen" z udziałem twórców miała miejsce w środę, 23 kwietnia. Na zdjęciu (od lewej): Manuel Coves (kierownik muzyczny), Johan Inger (choreograf), Toby Mallitt (asystent choreografa), Maria Luisa Ramon Corrales (koordynatorka dr. kostiumów), Małgorzata Chojnacka (kierownik Baletu, asystent choreografa).
Konferencja prasowa przed premierą baletu "Carmen" z udziałem twórców miała miejsce w środę, 23 kwietnia. Na zdjęciu (od lewej): Manuel Coves (kierownik muzyczny), Johan Inger (choreograf), Toby Mallitt (asystent choreografa), Maria Luisa Ramon Corrales (koordynatorka dr. kostiumów), Małgorzata Chojnacka (kierownik Baletu, asystent choreografa). Tomasz Czachorowski
Baletowa odsłona "Carmen" gościła dotychczas na największych scenach operowych świata. W Bydgoszczy swoją premierę będzie miała w najbliższą sobotę, tj. 26 kwietnia.

Za kontrowersję można dziś uznać, że premiera "Carmen" w 1875 r. zderzyła się ze ścianą. Brutalny realizm, muzyczne odstępstwa od operowej klasyki czy wprowadzone dialogi spotkały się z krytyką recenzentów, którzy spektakl uznali za klapę. A jednak, mimo tego niepowodzenia, niedługo później opera zyskała uznanie teatrów na całym świecie. Także obecnie wiele instytucji kultury nie wyobraża sobie braku tego tytułu w swoim repertuarze. Ale czy dziś "Carmen" jest jeszcze w stanie czymś nas zaskoczyć? Z odpowiedzią na to pytanie przychodzą twórcy spektaklu baletowego, który swoją premierę w Operze Nova w Bydgoszczy będzie miał w sobotę, 26 kwietnia. Dzieło, do którego choreografię stworzył Johan Inger, zainauguruje tegoroczną, XXXI już edycję Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

Premiera w Bydgoszczy. Współczesne problemy i muzyczne innowacje

W środę, 23 kwietnia, mieliśmy okazję wziąć udział w jednej z ostatnich przed premierą prób scenicznych, połączonej z konferencją prasowej, podczas której twórcy opowiedzieli o kulisach powstania baletu "Carmen".

- Kiedy zapoznałem się z dziełem Prospera Mériméego (francuski pisarz i dramaturg, autor noweli pt. "Carmen" - dop. aut.), byłem zszokowany ilością przemocy, która została zawarta w powieści. Zastanawiałem się, jak pokazać ją w balecie i postanowiłem wprowadzić postać dziecka - chłopca, który może symbolizować wiele postaci, jak np. młody Don José - wspomina choreograf Johan Inger.

Jak dodaje, postać ta została zainspirowana przez jednego z jego znajomych, który jako młody człowiek także został dotknięty przemocą. Towarzyszyło mu wewnętrzne rozdarcie, a to doświadczenie przemocy pozostało w nim na lata. Temat przemocy domowej, będącej problemem także dzisiejszego społeczeństwa, to jeden z nowych elementów wprowadzonych przez twórców, który otrzymają widzowie spektaklu. Innowacji nie zabraknie także w warstwie muzycznej. Około 45 minut muzyki z opery Bizeta wzbogacą aranżacje Rodiona Szczedrina. Połączą je kompozycje Marca Álvareza Garcíi. Pojawią się nowe partie, w których dominować będą instrumenty perkusyjne, a całość wzbogacą elementy elektroniki. Ciekawostką jest, że specjalnie na potrzeby spektaklu kupione zostały instrumenty, które nie były wykorzystywane w dotychczas prezentowanym w bydgoskiej operze repertuarze (np. marimba).

Znakomici artyści bydgoskiej opery

Warto dodać, że dla twórców - uczestników konferencji - było to pierwsze spotkanie z bydgoskimi artystami. Jak zgodnie podkreślają, współpraca ta była wyjątkowo owocna.

- Byłem bardzo zaskoczony nie tylko umiejętnościami tancerzy, ale także ich ciekawością. Zdarza się, że kiedy wprowadza się nowe dzieło, nową choreografię i pojawiają się w niej zupełnie inne elementy ruchu czy relacji między tancerzami, artyści czują się trochę zdystansowani. Tutaj było zupełnie inaczej. Tancerze byli bardzo otwarci, podekscytowani. Widać było ten entuzjazm, którym byłem zachwycony - mówi Johan Inger.

Od grudnia nad premierą "Carmen" pracowało około 150 osób, w tym artyści Opery Nova (tancerze, muzycy), twórcy, realizatorzy. Przypominamy, że widzowie, którzy nie zdążyli kupić biletu na spektakle premierowe, będą jeszcze mieli okazję obejrzeć balet w czerwcu, a także w kolejnych sezonach artystycznych.

W konferencji prasowej w Operze Nova w Bydgoszczy wzięli udział także: Maciej Figas, dyrektor Opery Nova w Bydgoszczy, Małgorzata Chojnacka, kierownik baletu i asystent choreografa, pochodzący z Wielkiej Brytanii Toby Mallitt, asystent choreografa, Manuel Coves, kierownik muzyczny oraz Maria Luisa Ramon Corrales, koordynatorka ds. kostiumów (te zaprojektował zmarły w 2016 r. David Delfin),

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kultura i rozrywka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski