Rzadko (dopiero po raz trzeci) Opera Nova inauguruje BFO spektaklem baletowym. W tym roku szczególnym powodem jest przyjęcie zaproszenia przez wybitnego choreografa Johana Ingera. Szwed będzie w Polsce po raz pierwszy i właśnie dla baletu ON przygotowuje choreograficzną wersję nieśmiertelnej „Carmen”.
W styczniu odbył się casting pod okiem Ingera - zostali przez niego wybrani tancerze. Próby ponownie prowadził jego stały asystent przy „Carmen” Toby Mallit. Od premiery w 2015 r. „Carmen” Ingera wystawiana była przez kilka znakomitych europejskich zespołów baletowych.
W najbliższą środę (23.04) specjalna konferencja prasowa, m.in. z udziałem Johana Ingera. Będziemy na niej, zatem zapraszamy na naszą stronę do relacji z tego wydarzenia.
Tragedia i musical
Od 29 kwietnia program BFO wypełnią występy zaproszonych zespołów. Opera Narodowa w Sofii zaproponowała „Elektrę” Richarda Straussa, tragedię Sofoklesa w jednym akcie; dzieło niezwykłe, nasycone emocjami i pełne napięcia. W Bułgarii było zrealizowane po raz pierwszy w 2020 r. w reżyserii Plamena Kartaloffia.
Teatr Muzyczny w Poznaniu, który zbudował sobie markę sceny produkującej znakomite musicale, pokaże jeden z najnowszych spektakli „Drogi Evanie Hansenie” w reżyserii Pawła Szkotaka. Ten nietypowy (bo bez wielkiego sztafażu scenicznego) musical, wykonywany przez młodych aktorów, z pewnością będzie ciekawą festiwalową propozycją dla młodszej widowni, która utożsamiać się może z historią tytułowego bohatera.
Francuzi znów porwą publiczność?
Do Opery Nova powracają goście z Francji, którzy okazali się prawdziwą sensacją ubiegłorocznego BFO i dosłownie „porwali z miejsc” publiczność. Formacja tańca hiphopowego La Compagnie KÄFIG, kierowana przez Mourada Merzoukiego, pokaże Vertical oraz Phenix - taniec nowoczesny z elementami akrobatyki na podkładzie z muzyki elektronicznej oraz wykonywanej na żywo - wiolonczeli solo (klimaty barokowe).

Debata prezydencka pełna emocji i starć
Kolejni goście, także znany bydgoskiej publiczności, znakomity zespół Narodowej Opery im. Janačka z Brna, konsekwentnie dbający o promocję twórczości rodzimych kompozytorów, pokaże nieznaną w Polsce operę Bedřicha Smetany pt. Dalibor. Dla widzów poszukujących nowych tytułów to pozycja obowiązkowa.
Podobnie jak polska prapremiera Luizy Miller. To dzieło Verdiego z librettem według dramatu Schillera „Intryga i miłość”, zrealizowana po raz pierwszy w Polsce w ubiegłym roku przez Operę Śląską w Bytomiu w koprodukcji z teatrami włoskimi i francuskimi.
"Makbet" na finał
Na finał Bydgoskiego Festiwalu Operowego: druga z oper Verdiego (tym razem według tragedii Szekspira) Makbet w wykonaniu Narodowej Opery Ukrainy w Kijowie.
Tegorocznej edycji BFO w dniach od 25 do 27 kwietnia towarzyszyć będzie Mistrzowski kurs wokalny prof. Artura Rucińskiego, realizowanywspólnie przez Operę Nova oraz Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Zwieńczeniem mistrzowskich warsztatów będzie Wieczór operowy, czyli koncert w wykonaniu wybranych uczestników kursu wokalnego.
Festiwal rozpocznie się 26 kwietnia baletem „Carmen” (zostały pojedyncze wejściówki), kolejne spektakle w dniach 29.04-11.05. Bilety w cenie: I miejsca - 190 zł (normalne) i 160 zł (ulgowe: emeryci, renciści, młodzież ucząca się, studenci do 26 lat, dzieci do 7 lat); II miejsca - 150/120, III miejsca - 120/90.
Sprzedaż biletów w holu głównym ON (tel. 52/325-15-55) we wt., śr., czw. 8.30-18.30, pt. (i pon., ale nie ten świąteczny) 8.30-15, sb. 15-18.30 i nd. 16-18.30 (najbliższa sobota i niedziela nieczynne, sprzedaż tylko online). Zamówienia na bilety można też składać w Dziale Promocji i Obsługi Widzów (52/325-16-55 i 325-15-24, e-mail: [email protected]).
Więcej informacji i sprzedaż internetowa na Strona główna - Opera Nova Bydgoszcz