Zobacz wideo: Odkrywamy Bydgoszcz. Bartodzieje kiedyś i dziś:

Pod koniec stycznia ubiegłego roku Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy wraz ze Stowarzyszeniem Bydgoskie Klasyki podpisało list intencyjny w sprawie starań, by na terenie Exploseum (które reprezentuje Dział Historii Techniki MOB) stworzyć Bydgoskie Centrum Klasycznej Motoryzacji i Historii Techniki.
Exploseum będzie jak „industrialny Myślęcinek”?
- Pokażemy, że od klasycznej motoryzacji można zacząć tworzyć miejsce ważne nie tylko dla bydgoskiej historii techniki, ale i współczesnego przemysłu - mówił nam wówczas dyrektor Wacław Kuczma, dodając, że ożywienie Exploseum może zrodzić nową atrakcję turystyczną, coś w rodzaju „industrialnego Myślęcinka”. Dziś już wiadomo, że Muzeum Okręgowe chce rozbudować Exploseum. Chodzi o adaptację na potrzeby muzeum niezagospodarowanych jeszcze obiektów po fabryce materiałów wybuchowych DAG Fabrik Bromberg.
Budynki na terenie Bydgoskiego Parku Przemysłowego stworzą Fabrykę Kultury
Jak przekazała mediom Natalia Szczerbińska, kierownik działu promocji i marketingu MOB, z myślą o wzbogaceniu oferty turystycznej Exploseum została opracowana koncepcja zagospodarowania kolejnych budynków, które znajdują się na terenie Bydgoskiego Parku Przemysłowego. W grę wchodzi kilkanaście budynków o powierzchni ponad 400 m kw. To tam ma powstać Fabryka Kultury, której częścią będzie m.in. Muzeum Techniki z bogatym zbiorem eksponatów m.in. z zakresów militariów, komunikacji czy motoryzacji.
- W istniejących budynkach zostaną urządzone, m.in. sale ekspozycji, pomieszczenia na działania edukacyjne, magazyny, pracownie konserwacji zabytków. Część dawnych zabudowań pozostanie jako tzw. trwała ruina - zaznacza szefowa działu promocji i marketingu MOB.
Zbudują też drogi i parking
Oprócz dostosowania budynków na cele edukacyjno-wystawienniczo-muzealne, ma powstać też infrastruktura drogowa wraz z parkingiem w centralnej części kompleksu, który będzie też wykorzystywany do organizowania wydarzeń.
- Ciekawostką jest, że zaprojektowano m.in. wykonanie szklanej podłogi w jednym z tuneli, aby zwiedzający, patrząc pod nogi, mogli zobaczyć na jakiej wysokości się znajdują (ok. 8 m nad poziomem gruntu) - zdradza Janusz Milanowski z działu promocji MOB.
Muzeum w drodze przetargu zleciło już wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej i kosztorysowej. Oficjalny termin składania ofert mija 14 grudnia. Po podpisaniu umowy prace zajmą około 20 tygodni. Realizacja tak dużej inwestycji z pewnością będzie musiała zostać podzielona na etapy.
Exploseum - kiedyś tajna fabryka dynamitu, dziś turystyczny unikat
Exploseum to unikalny w światowej skali przykład architektury przemysłowej zachowanej w niezmienionym kształcie od czasów II wojny światowej. Podczas hitlerowskiej okupacji był to kombinat tajnej produkcji prochu i wypełniania amunicji, wzniesiony rękoma blisko 40 tysięcy przymusowych robotników. Należał do przedsiębiorstwa Dynamit-Aktien Gesellschaft (DAG).
Obecnie Exploseum jest jednym z punktów kotwicznych Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego (ERIH), jest także obiektem bydgoskiego Szlak Wody, Przemysłu i Rzemiosła TeH2O. System podziemnych tuneli, stanowiących trasę turystyczną pod DAG Fabrik Bromberg, ma łącznie ma około 2 km długości, na różnych głębokościach. Więcej o obiektach Exploseum MOB TUTAJ
Exploseum jako Dział Historii Techniki Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy wciąż poszerza swą kolekcję, m.in. o motorowery i rowery, wyprodukowane w okresie PRL-u przez legendarne bydgoskie Zakłady Rowerowe „Romet” i prezentuje je co jakiś czas na wystawach lub w ramach sezonowych wydarzeń z cyklu „Explo Niedziela”.