https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej miejska w Bydgoszczy. Czy to dobry pomysł?

Sławomir Bobbe
Bydgoscy radni nie zgodzili się na wydanie 500 tysięcy złotych na przeanalizowanie, czy Bydgoszczy potrzebna jest SKM. Nie znaczy to jednak, że pomysł zarzucono.

Pomysł uruchomienia szybkiej kolei miejskiej w Bydgoszczy pojawił się przy okazji kampanii wyborczej. Kandydaci Stowarzyszenia Metropolia Bydgoska wykonali nawet próbny przejazd zakładaną trasą SKM. Teraz do pomysłu, przed budżetową sesją, wrócili radni opozycji. Na razie, bez sukcesu, bo rada nie zdecydowała się sfinansować badań nad celowością powstania szybkiej kolei, ale temat nie został zamknięty.
[break]

Z Nakła do Fordonu

- Żeby SKM miała sens, powinna zaczynać się w Nakle - wyjaśnia Mikołaj Głuszkowski z SMB, promotor SKM. - Notujemy coraz większy ruch pasażerski w tym kierunku. Potem na trasie mamy stacje Ślesin i Zielonczyn, po czym SKM wjechałaby do Bydgoszczy na stację Osowa Góra. Tu znajduje się wiele zakładów przemysłowych i - co ważne - jest miejsce na stworzenie parkingów, na których można byłoby zostawić auto, przesiadając się do pociągu. Następna stacja to Bydgoszcz Zachód, która po zbudowaniu kładki nad Kanałem Bydgoskim mogłaby być atrakcyjna nawet dla części mieszkańców Miedzynia, którzy nie chcieliby stać w korkach na Nakielskiej.

W planach jest utworzenie kolejnej stacji, roboczo nazwanej Bydgoszcz Atos, od największej firmy z Biznes Parku na ul. Kraszewskiego. Ta firma, park i Unilever to kilka tysięcy zainteresowanych osób. Potem SKM wjeżdżałaby na Dworzec Główny, czyli do centrum miasta i w sąsiedztwo Pesy z kolejnymi tysiącami pracowników. Przejazd na stację Bydgoszcz Leśna to z kolei szansa dla osób przesiadających się z kończących tu trasy autobusów z Osielska.

Następnie mamy Bartodzieje, mówi się o przesunięcie o kilkaset metrów pętli na ul. Morskiej, co też skłoniłoby wiele osób do wybrania SKM. Kolejne stacje to już węzeł wschodni, Bydgoszcz Brdyujście (z zapleczem w postaci Auchan i Ikei), Bydgoszcz Akademia i końcowa - Bydgoszcz Fordon z kolejnymi parkingami, tym razem dla linii PKS, które mogłyby dowozić osoby z pobliskich gmin - wyjaśnia Mikołaj Głuszkowski.

Pomysł dobry, ale...

- Nikt nie mówi, że to zły pomysł. Ma on jednak słabe strony, które powodują, że to nie my - jako Rada Miasta - powinniśmy być jego adresatem, tylko samorząd województwa - uważa radny Jakub Mikołajczak, który przygotował analizę potencjalnego zainteresowania SKM.

- Na mapę Bydgoszczy nałożyłem liczbę osób mieszkających w zasięgu SKM i czas, jaki musiałyby pokonać, by dojść na stację. Żeby zwiększyć zasięg, założyłem, że będą dochodzić nawet z odległości kilometra, choć zwykle granicą zainteresowania jest 500 metrów - podkreśla radny. - Wyszło mi, że potencjalnie zainteresowanych przejazdami w Bydgoszczy mogłoby być około pięć tysięcy osób. Tymczasem w zasięgu tramwaju - tym bardziej po uruchomieniu linii do Fordonu - będzie grubo ponad połowa ludności Bydgoszczy.

Czy to oznacza, że pomysł SKM jest zły? Nie. SKM jest dobra, ale dla tych, których dowozić będzie do pracy czy szkół spoza miasta, na przykład z Nakła czy Kcyni. W takim przypadku projekt powinien zainteresować marszałka, bo to on jest organizatorem transportu kolejowego w regionie. Uważam też, że to nie bydgoszczanie powinni finansować taki pomysł, tylko powinien on stać się udziałem także tych samorządów, przez tereny których SKM miałaby prowadzić - podkreśla Jakub Mikołajczak. - I takim projektem zamierzamy zainteresować samorząd wojewódzki.

Para eskaemka

W Bydgoszczy podejmowano już próby uruchomienia czegoś na kształt SKM, ale kończyły się one fiaskiem. Dlaczego?

- Na stacjach brak było kas biletowych, wygodnych miejsc do oczekiwania, nierzadko także rozkładów. Nie należy się więc dziwić, iż z tych połączeń korzystali głównie pracownicy PKP, mający bezpłatne przyjazdy. Konduktor wypisywał bilety odręcznie (kasy były nieczynne) i nie zdążył wypisać biletu, gdy pasażerowie opuszczali skład na stacji Bydgoszcz Wschód, gdzie większość przesiadała się do tramwaju - przytaczają słowa Adama Fularza fani SKM na swoim profilu na portalu Facebook.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kolejarz
Jestem za koleja bo mam mercedesa. Wiec niech jezdza sobie ci co chca.
D
Dina
Pomysł metra , kolei linowej , a w tym czasie budowa Trasy Uniwersyteckiej bez chodników , bezkolizyjnego przejazdu pod ul.W.Polskiego. Remont ul.Focha bez przejścia dla pieszych.Ostatnio Ratusz zlecił opracowanie toru motorówkowego i żaglowego do Koronowa. Teraz wiemy jak wyrzucane są pieniądze podatników w przysłowiowe błoto. SKM może funkcjonować na istniejących torach . Już dawno powinna funkcjonować wzdłuż głównej osi rozwoju miasta czyli od Nakła - Osowej Góry - Osiedle Leśne - Bielawki - Bartodzieje - Fordon.
T
To nie PRL
To nie PRL. Mieszkanie trzeba sobie kupić, a nie czekać aż miasto da.
w
wojazer
Mysle ze SKM to jest to co Fordon POtrzebuje aby nie bylo korkow na Fordonskiej. Niestety ma to szanse realizacji dopiero PO wyborach, jak PO bedzie juz tylko POdmiotem historii. POniewaz Torun rzadzi w regionalnym PO, dopiero PO wyborach przyjdzie czas na nasze bydgoskie SLD aby tych neoliberalow POgonic. PO wyborach glowny inkwizytor Macierwicz bedzie mial pelne rece roboty aby rozliczyc takie POczwary jak Nowak, Klich, Kopacz, Schetyna czy Sikorski z ich kryminalnych dzialan. Tusek i Bienkowska uciekli na razie do Brukseli ale jak wroca to i ich sprawiedliwosc nie ominie, sory bo taka jest kolej rzeczy- sprawiedliwosci stanie sie zadosc.
A
Anka
marzycielka :) mieszkania i pracę dostają za free ludzie z Donbasu, my bydgoszczanie musimy na nie ciężko zapracować w marketach albo pseudo obozach pracy lub też na emigracji :) dodatkowo biorąc lichwiarski kredyt na całe życie :) mieszkania z miasta są dla swoich :)
M
Mieszkania
A moze tak zaczac budowac mieszkanie ktorych nie ma ? np jak para mieszkajaca u rodzicow na malym pokoju ma poprawic niz demograficzny ? wlasne mieszkanie = rodzina 2 + 3 a tak jest 2+ 1
M
Metro
a nie lepiej linie metra przez centrum miasta z fordonu na osową?
k
księgowy
o ostatecznej kwocie za analizę decyduje przetarg
u
un
Dziwisz się ? A czy Ty wiesz ile taki analityk musi się namęczyć ? On nawet w nocy spać nie może i analizuje jak tu zrobić żeby jeszcze kasy mu dołożyli !
A
Andrzej
Zgadzam się to horrendalna kwota. Zresztą już kiedyś podjęto decyzję ze to ma sens i ze trzeba to zrealizować tylko wtedy PKP broniło się ze za dużo pociągów jeździ i więcej nie da rady. Teraz minęło już wiele lat i od dawna nie jeździ tyle pociągów co wtedy. Zatem jedyny argument przeciw SKM upadł. Czas realizować.
b
bydgoszcz
500 tysięcy złotych na ANALIZĘ???
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski