Pod koniec 2023 r. na osiedlach pojawiły się dwa banery apelujące o stworzenie bezpiecznej drogi rowerowej łączącej Jachcice i Piaski. Akcję zainaugurował Społeczny Komitet Osiedla Piaski, który złożył apel w tej sprawie z podpisami 1100 osób do prezydenta Bydgoszczy. Chodziło o 1,5 km trasy na ul. Smukalskiej od okolic ul. Błądzimskiej na Piaskach oraz ul. Saperów, do skrzyżowania z Żeglarską na Jachcicach.
Starania nie przynosiły oczekiwanego rezultatu, więc równocześnie zapytano Lasy Państwowe o możliwość stworzenia ścieżki rowerowej przez tereny leśne biegnące wzdłuż drogi. Nadleśnictwo Żołędowo pozytywnie odniosło się do pomysłu, ale jednocześnie zaznaczyło, że realizacja wymaga aprobaty i zaangażowania władz miasta.
W kolejnych miesiącach nowe kierownictwo nadleśnictwa poinformowało, że odbyły się w tej sprawie dwa spotkania z Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej – jedno kameralne, dotyczące koncepcji i drugie – wizja lokalna w terenie. O sprawie pisaliśmy we wrześniu 2024 r. Nadleśnictwo wówczas informowało, że w ramach tymczasowego zabezpieczenia potrzeb mieszkańców uzgodniono wariant turystycznego szlaku rowerowego, który zaczynałby się wzdłuż wschodniej strony ul. Smukalskiej, a potem drogą leśną do ul. Komandosów, co wymagałoby tylko „kosmetycznych” prac w lesie.
Nic się nie dzieje
Temat ucichł, ale społecznicy nie ustają w staraniach. Robert Nawrot, dziś radny osiedla Piaski, w lutym 2025 r. napisał do nadleśniczego. W piśmie przekazał, że odbył rozmowę z przedstawicielem ZDMiKP i odniósł wrażenie, że „drogowcy nie do końca wierzą w deklaracje przekazania terenu pod ścieżkę”, więc raz jeszcze prosi o potwierdzenie zobowiązania.
W odpowiedzi nadleśniczy Jakub Siedlecki podtrzymał wcześniejsze deklaracje, przypomniał, że wskazano drogę prawno-administracyjną i nadleśnictwo aktywnie uczestniczy w pracach nad przebiegiem trasy oraz wyraził dalszą chęć współpracy w tym temacie. O to, na jakim etapie są rozmowy i co dotychczas uzgodniono zapytaliśmy również drogowców.
– Propozycja mieszkańców osiedla Piaski zakłada poprowadzenie trasy rowerowej przez las, jednak ten zaproponowany wariant omija część zabudowy przy ulicach Smukalskiej i Saperów. Dodatkowo wymaga doprowadzenia do trasy leśnej ciągu pieszo-rowerowego od dołu skarpy w rejonie ulicy Błądzimskiej, a co za tym idzie wykupienia terenów od Lasów Państwowych w celu poszerzenia ul. Smukalskiej. Naszym zdaniem bardziej optymalnym rozwiązaniem byłoby wybudowanie infrastruktury rowerowej do ulic Saperów/Komandosów, co wiązałoby się jednak również z przebudową północnej części ulicy Saperów – odpowiada nam Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.
– Na razie trwają wstępne szacunki takich działań. Jesteśmy świadomi potrzeb, jednak obecnie w mieście, na różnych etapach (budowa/trwający kontrakt „zaprojektuj i wybuduj”/projektowanie), są prowadzone prace nad infrastrukturą rowerową o łącznej długości około 40 km – dodaje.
– Gdy pod koniec 2023 r. ruszaliśmy z akcją, nie zabiegaliśmy o trasę przez las, a właśnie o drogę wzdłuż Smukalskiej i Saperów. Od początku uważamy, że trasa alternatywna, leśna, to tylko rozwiązanie tymczasowe, dopóki nasze prośby o główną drogę, nie zostaną zrealizowane, a wciąż nie mamy takich deklaracji – mówi „Expressowi Bydgoskiemu” Robert Nawrot.
Przed budową i w przygotowaniu
Rzeczniczka ZDMiKP przypomina, że obecnie w Bydgoszczy jest ponad 140 km dróg rowerowych. W tym roku ma rozpocząć się budowa kolejnych m.in. wzdłuż Sułkowskiego, Toruńskiej, Sudeckiej, Wyzwolenia i Peplińskiej.
– Nad magistralą węglową zbudujemy kładkę, która połączy wcześniej wyremontowane ścieżki wzdłuż ul. Fordońskiej. Intensywnie pracujemy też nad dokumentacją kolejnych tras rowerowych. Ponadto w zeszłym roku zleciliśmy zaprojektowanie dróg dla rowerów wzdłuż ulic Kolbego, Petersona, Wyzwolenia oraz Pod Skarpą. Trwają też prace nad kolejnymi etapami Wielkiej Pętli Fordonu oraz nad dokumentacją drogi rowerowej ze Śródmieścia na Bartodzieje (Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki, S. Moniuszki, Skłodowskiej-Curie, Łęczycka). Wszystkie opracowania, które powstają na potrzeby modernizacji mostów i wiaduktów, również uwzględniają rozbudowę infrastruktury rowerowej – wymienia Katarzyna Muszyńska.
