Koncerty Bydgoskiej Sceny Barokowej 2020 od początku października odbywały się w sobotnie wieczory. Finał - ze względu na nowe obostrzenia związane z pandemią - odbył się w piątek (6.11.), w przeddzień rozpoczęcia drugiego kulturowego lockdownu. Była to więc ostatnia okazja, by II edycja BSB mogła zakończyć się z udziałem publiczności, którą tego wieczoru powitali dyrektor festiwalu Elżbieta Izdebska oraz Michał Orzechowski, menedżer projektu „Pomorzanin. Reaktywacja”.Wieczór był wyjątkowy także wykonawczo. Opera „Filandro” Nicoli Porpory - niesłyszana od 273 lat! - zabrzmiała współcześnie w legendarnym Kinie Pomorzanin w wykonaniu Barokowej Orkiestry Festiwalowej pod kierownictwem Marcina Tarnawskiego oraz wybitnych solistów, jak: Joanna Motulewicz (mezzosopran); Marta Wryk (mezzosopran); Elżbieta Izdebska (sopran); Michał Sławecki (kontratenor) i Aleksander Rewiński (tenor).Ponieważ koncert musiał odbyć się dzień wcześniej niż zakładał to program festiwalu, który przyciąga melomanów z całej Polski, organizatorzy szykują prezent - obszerne fragmenty opery zostały nagrane i wkrótce będą udostępnione online. Warto zaglądać m.in. na fanpage Bydgoskiej Sceny Barokowej TUTAJDla niewtajemniczonych, podpowiedź: „Filandro” to komedia pasterska w trzech aktach z muzyką do słów Vincenzo Cassaniego, wystawiona 18 lipca 1747 r. na dworze w Dreźnie w dniu urodzin Jej Królewskiej i Elektorskiej Mości księżnej Marii Antonii Walpurgis na zamówienie Jego Wysokości Augusta III, króla Polski i elektora Saksonii.
Arkadiusz Wojtasiewicz
Siódmy i zrazem finałowy koncert II edycji Bydgoskiej Sceny Barokowej był wyjątkowym zwieńczeniem tegorocznego festiwalu. W piątkowy (6.11.) wieczór w Kinie Pomorzanin zabrzmiały fragmenty współczesnego prawykonania opery „Filandro” Nicoli Porpory przy udziale Barokowej Orkiestry Festiwalowej oraz solistów. Wkrótce nagranie prawykonania będzie mogła zobaczyć i usłyszeć publiczność internetowa.