Zobacz wideo: Uczniowie bydgoskiej samochodówki zbierali datki na leczenie małej Oli
Pomysłodawcą koncertu i autorem programu oraz opracowań nut jest trębacz Paweł Hulisz - muzyk i badacz zbiorów muzycznych północnej Polski. Jako trębacz stara się wskrzesić dawną tradycję „sztuki clarino”, czyli wykonawstwa repertuaru przeznaczonego na trąbkę naturalną. Kantaty ze zbiorów gdańskich z XVII i XVIII w., jakie usłyszymy w sobotę (30.10.2021) w ramach III Bydgoskiej Sceny Barokowej, zostały pozyskane lub specjalnie opracowane na potrzeby tego koncertu.
Źródłem poszukiwań repertuarowych stał się wspaniały zbiór, pochodzący z Biblioteki Zappio Johannitana w kościele św. Jana w Gdańsku, dostępny obecnie w Bibliotece Gdańskiej PAN (Ms. Joh), a także Kolekcja Gustawa Dübena przechowywana na Uniwersytecie w Uppsali (Szwecja) i muzykalia zgromadzone w Bibliotece Narodowej w Berlinie.
Wiodącą rolę w wybranych na ten koncert dziełach pełni trąbka historyczna. Jak wyjaśniają organizatorzy, projekt Gdańska Sztuka clarino w XVII i XVIII wieku jest swego rodzaju promocją powracającej mody na wykonywanie muzyki dawnej na instrumentach z epoki, a także hołdem złożonym niezwykle kiedyś popularnemu i wirtuozowskiemu instrumentowi, jakim jest trąbka naturalna.
Nieoczywiste połączenie: głos basowy i trąbka historyczna. 30 października 2021 w bydgoskim Kinie Pomorzanin
- Oprócz tego, że program koncertu jest unikatowy, wybitni są także wykonawcy. A połączenie wspaniałego głosu basowego Artura Jandy z brzmieniem trąbki naturalnej, na której gra Paweł Hulisz, nie jest oczywiste. Najczęściej bowiem w takim składzie występuje sopran, kantaty basowe to unikat – wyjaśnia Dorota Zimna, dyrektor artystyczna III Bydgoskiej Sceny Barokowej.
Publiczność w Bydgoszczy ma zatem niepowtarzalną szansę wysłuchać kantat basowych z trąbką. Solistom towarzyszyć będzie zespół Royal Baroque Ensemble z Warszawy pod kierownictwem Lilianny Stawarz w składzie:
- Michał Piotrowski, Alicja Sierpińska - skrzypce barokowe
- Jakub Kościukiewicz - wiolonczela barokowa
- Grzegorz Zimak - kontrabas
- Klaudyna Żołnierek - chitarrone
- Lilianna Stawarz - klawesyn, pozytyw.
- Myślę, że ten koncert słuchaczy może zaskoczyć – dodaje Dorota Zimna jako prezes Stowarzyszenie Akademia Muzyki Dawnej, które jest organizatorem festiwalu.
Na finał Bydgoskiej Sceny Barokowej 2021 polska prapremiera włoskiej opery!
To już przedostatni koncert III edycji Bydgoskiej Sceny Barokowej. W pierwszą sobotę listopada (7.11.2021) na finał festiwalu wielka muzyczna uczta, którą będzie polska prapremiera włoskiej opery Tolomeo e Alessandro Domenica Scarlattiego, dzieła stworzonego na zamówienie królowej Marysieńki!
Bilety w sprzedaży online na stronie www.kinopomorzanin.pl oraz stacjonarnie w kasie Kina Pomorzanin przy ul. Gdańskiej 10.
