Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To idzie młodość!

Mirosława Kruczkiewicz-Siebers
Mirosława Kruczkiewicz-Siebers
Cztery ostatnie wieczory XI Festiwalu Prapremier będą należały do współczesnych polskich autorów, średniego i młodego pokolenia.

Cztery ostatnie wieczory XI Festiwalu Prapremier będą należały do współczesnych polskich autorów, średniego i młodego pokolenia.

<!** Image 3 align=none alt="Image 197330" sub="„Ciała obce” Teatru „Wybrzeże” [Fot. archiwum teatru]">Dwudziestopięcioletnia autorka tekstu „Jak być kochaną”, Agnieszka Jakimiak, należy do tych najmłodszych. Ze sceny mówi jednak o pamięci. Jej bohaterka żyje przeszłością, rozpamiętując niespełnioną wojenną miłość. „Strzępy, skrawki narracji, wyrywki z pamięci i klisze wspomnień...

<!** reklama>Bohaterka spektaklu dysponuje nimi wszystkimi, ale używa ich jako narzędzi w obronie przed uwięzieniem w pamięciowej klatce” - pisze Agnieszka Jakimiak. Sztukę zainspirowaną opowiadaniem Kazimierza Brandysa i filmem Wojciecha Hasa z pamiętną rolą Barbary Krafftówny w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym wyreżyserowała znana bydgoszczanom ze „Źle ma się kraj” Weronika Szczawińska.

<!** Image 4 align=right alt="Image 197331" sub="„Jak być kochaną” Bałtyckiego Teatru Dramatycznego [Fot. archiwa teatru]">Zaledwie o cztery lata starsza Julia Holewińska napisała dramat „Ciała obce”, wyreżyserowany przez Kubę Kowalskiego w gdańskim Teatrze „Wybrzeże”. I ta młoda dramatopisarka sięga do przeszłości. Dwoje bohaterów jej sztuki to postaci swego czasu współtworzące wielką Historię, a teraz borykające się z osobistymi dylematami moralnymi. „Dawno w trójmiejskim teatrze nie pojawiła się propozycja tak odważna, wieloznaczna i prowokująca do myślenia” - napisał o spektaklu gdański recenzent.

Para młodych twórców teatralnych próbuje zrobić karierę w wielkim mieście. Metropolia stawia opór. W końcu pojawia się szansa, ale cena jest bardzo wysoka - tak brzmi streszczenie „Krwawej jatki” Michała Walczaka. Autor zapowiadał swój tekst jako rzecz brutalną i pełną przemocy. Spektakl w reżyserii Łukasza Kosa - wykorzystujący m.in. lalki - przywiezie Grupa „Concidentia” z Białegostoku.

Na koniec na afiszu festiwalowym pojawi się jedno z najgłośniejszych nazwisk polskiego teatru ostatnich lat. Michał Zadara wyreżyserował „Awanturę warszawską. Waszyngton - Moskwa - Londyn”. Ten oparty na dokumentach, wysyłanych przez Churchilla, Stalina i Roosevelta, a także przywódców polskiego Państwa Podziemnego, spektakl można oglądać, chodząc pomiędzy postaciami i między kilkoma planami wydarzeń.


Gdzie, kiedy?

PIątek, 5 października:

Bałtycki Teatr Dramatyczny: „Jak być kochaną”, godz. 19, mała scena Teatru Polskiego

Sobota, 6 października:

Teatr „Wybrzeże” z Gdańska: „Ciała obce”, godz. 19, duża scena TP

Niedziela, 7 października:

Grupa „Coincidentia”z Białegostoku: „Krwawa jatka”, godz. 18, mała scena TP

Muzeum Powstania Warszawskiego: „Awantura warszawska. Waszyngton - Moskwa - Londyn”, godz. 21, duża scena TP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!