Soki i suplementy

Sylwia Rybacka
Jednym z najpopularniejszych suplementów zażywanych wiosną i latem są preparaty z beta-karotenem. Czy pomagają uzyskać piękną opaleniznę?

Jednym z najpopularniejszych suplementów zażywanych  wiosną i latem są preparaty z beta-karotenem. Czy pomagają uzyskać piękną opaleniznę?
<!** Image 3 align=none alt="Image 212822" sub="[fot. sxc.hu]">
Badania przeprowadzone na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu dowodzą, że beta-karoten jest substancją, która znacznie wpływa na poprawę kondycji naszej skóry.  Wszystkie osoby, które poddały się badaniom, zaobserwowały poprawę stopnia gładkości oraz zmniejszenie suchości i szorstkości skóry. Po stosowaniu beta-karotenu aż 97 proc. uczestników badania stwierdziło poprawę jej kolorytu.

<!** reklama>Katarzyna Błoch, kosmetolog-farmaceuta badająca naukowo wpływ tej substancji na skórę, stwierdza: - Nie od dziś wiadomo, że opalona skóra wygląda o wiele ładniej i zdrowiej. Dobrze jest zażywać beta-karoten w suplementach lub pić sok z marchwi oraz stosować kosmetyki z dodatkiem witamin A i E.  Mają tę właściwość, że przyspieszają proces melanogenezy (powstawania barwnika, a więc opalenizny), a także dodatkowo chronią skórę przed niekorzystnym działaniem promieni UV.

Czym jest beta-karoten?

Większość z nas beta-karoten kojarzy z marchwią i sokami marchwiowymi. Jednak czym tak naprawdę jest? - Beta-karoten w wątrobie i jelicie zostaje przekształcany w witaminę A, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu - wyjaśnia Beata Dobkowska, zastępca dyrektora operacyjnego ds. produkcji Marwit sp. z o.o. - Wpływa na stan zdrowia błon śluzowych i tkanki nabłonkowej, z której zbudowana jest między innymi skóra zewnętrzna, drogi oddechowe i przewód pokarmowy. Odpowiednie jej spożycie wspomaga wzrost kości, sprawność układu pokarmowego i proces widzenia. Witamina A jest niezbędna dla normalnego wzrostu, rozwoju, rozmnażania oraz sprawności układu odpornościowego. Bezpiecznym źródłem witaminy A jest beta-karoten i dlatego powinniśmy dostarczać go z naturalnych źródeł w codziennej diecie. Wypicie butelki soku pokrywa ponad 100 proc. dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminę A.

Gdzie go znajdziemy?

Najpopularniejszym źródłem beta-karotenu jest marchew, jednak - jak przekonuje dietetyk Natalia Wojciechowska z Centrum Dietetycznego Natur House - nie tylko. - Beta-karoten znajdziemy w żółtych i pomarańczowych warzywach takich, jak: marchew, dynia, pomidory oraz żółtych i pomarańczowych owocach: morele, brzoskwinie, nektarynki, melony i mango. Jego źródłem są także zielone warzywa liściaste i tu wymienić należy szpinak, kalafior, brokuły, sałatę, cykorię, kapustę włoską,  liście buraka, rzepę, gorczycę oraz inne warzywa i owoce, np. szparagi, groszek, wiśnie, czy suszone śliwki.

Suplementy pomagają?

Nie tylko w aptekach, ale także w prawie każdej drogerii znajdziemy preparaty z beta-karotenem, które reklamowane są jako te, które gwarantują nadanie brązowego kolorytu naszej skórze. Czy na pewno pomagają? Dietetyk Natalia Wojciechowska wyjaśnia - Suplementy diety zawierające beta-karoten mają swoich przeciwników, jak i zwolenników. Ci, którzy myślą, że samo przyjmowanie tabletek zapewni piękną opaleniznę, są w błędzie. Samo przyjmowanie tabletek na pewno nie wywoła takiego efektu, ponieważ główne działanie beta-karotenu to ochrona przed wolnymi rodnikami, których ilość w organizmie wzrasta pod wpływem działania promieni słonecznych. - stwierdza. - Przyjmowanie suplementów zawierających beta-karoten na pewno jednak nie zaszkodzi. Mogą one dostarczyć naszemu organizmowi skutecznych antyutleniaczy i pomóc w walce z wolnymi rodnikami. Warto więc zacząć łykać takie suplementy np. przed letnim okresem, by brązowić naszą skórę, można je także brać przez cały rok, traktując je jako suplement  uzupełniający naszą dietę w witaminy. Ich działanie ochronne przed promieniami UV polega przede wszystkim na walce z wolnymi rodnikami.

W aptekach i drogeriach

Środki z beta-karotenem znajdziemy w aptekach i drogeriach. Katarzyna Błoch zaznacza, że najlepiej wybierać te od farmaceuty. Dlaczego? - Jeśli chcemy kupić suplementy, to najlepiej w pigułkach w aptece. Należy zwrócić uwagę na zawartość czystej substancji przypadającej na jedną tabletkę, ponieważ często wartości te są zakłamane. Najistotniejszym na opakowaniu jest więc ilość substancji na sto gramów masy tabletkowej - zaznacza.

Umiar jest niezbędny

Spożywając warzywa i owoce z beta-karotenem należy zachować umiar. Stosowanie go ładnie podkreśli naszą opaleniznę, jednak nadmiar może wiązać się z pojawieniem się na skórze pomarańczowych plam. Dietetyk Natalia Wojciechowska stwierdza: - Dzienne zapotrzebowanie na beta-karoten dla dorosłego człowieka wynosi od 15 do 30 mg (100 gramów świeżej marchwi zawiera ok. 15 mg beta-karotenu). Przy założeniu, że obrana marchewka waży ok. 45 g, łatwo obliczyć, że średnio dziennie zjadać powinniśmy około trzech marchewek. Co ciekawe, szklanka soku ze świeżej marchewki zawiera ok. 9 mg beta-karotenu, czyli wystarczą maksymalnie trzy szklanki soku dziennie - stwierdza dietetyk.**

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie