Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skutki jedzenia papryki. To się dzieje z organizmem, gdy jesz paprykę

Agnieszka Kasperek
Agnieszka Kasperek
Papryka to prawdziwa bomba witaminowa. To jedno z najbogatszych - zaraz po natce pietruszki - źródeł witaminy C. Papryka jest idealna dla osób odchudzających się, pomaga na ból głowy, a nawet uznawana jest za naturalny afrodyzjak! Zobacz, jakie właściwości ma papryka, jak działa na organizm i dlaczego warto ją jeść!
Papryka to prawdziwa bomba witaminowa. To jedno z najbogatszych - zaraz po natce pietruszki - źródeł witaminy C. Papryka jest idealna dla osób odchudzających się, pomaga na ból głowy, a nawet uznawana jest za naturalny afrodyzjak! Zobacz, jakie właściwości ma papryka, jak działa na organizm i dlaczego warto ją jeść! unsplash.com
Papryka to bardzo popularne i zdrowe warzywo. Jest niskokaloryczna, więc sprawdza się przy diecie odchudzającej. Zawiera też mnóstwo witamin i składników mineralnych niezbędnych w prawidłowo zbilansowanej diecie. Sproszkowana papryka poprawia trawienie i pobudza apetyt. Papryka pomaga nawet na ból głowy! Dlatego zdecydowanie powinniśmy sięgać po paprykę każdego dnia. Jakie jeszcze ma właściwości? Jak działa papryka na nasz organizm? Przekonaj się.

Spis treści

Papryka - co to za warzywo?

Papryka, inaczej pieprzowiec (Capsicum L.) to rodzaj roślin z rodziny psiankowatych. Papryka uprawiana jest od co najmniej 6000 lat, a pochodzi z Ameryki Środkowej i Południowej z terenów między północnym Meksykiem i północną Argentyną. Współcześnie uprawiana jest na całym świecie.

Do spożycia wykorzystuje się owoce kilku gatunków papryki, głównie jako przyprawę. U tych odmian papryki owoce - jagody - są okazałe i mają ścianki zgrubiałe i mięsiste.

O specyficznym, ostrym smaku owoców papryki decyduje alkaloid kapsaicyna. Im go więcej, tym ostrzejsza jest papryka.

Paprykę stosuje się do przygotowywania wielu dań na ciepło i na zimno, zup, sałatek, a także jako przyprawę lub dodatek do past kanapkowych oraz spożywa się ją samodzielnie.

Właściwości papryki - dlaczego warto ją jeść?

Papryka to bogactwo witamin i minerałów niezbędnych w zbilansowanej diecie. Przede wszystkim papryka jest cennym źródłem witaminy C. Jedna papryka dziennie zaspokoi zapotrzebowanie organizmu na tę witaminę. Papryka zawiera 5 razy więcej witaminy C niż cytryna. Więcej wit. C niż papryka zawiera tylko świeża natka pietruszki.

Oprócz witaminy C, papryka zawiera m.in.:

  • witaminy z grupy B,
  • witaminę A,
  • witamina E
  • beta-karoten,
  • rutynę
  • kwas foliowy.
  • potas,
  • siarka,
  • mangan,
  • wapń,
  • żelazo,
  • miedź,
  • kobalt.

Jaki kolor papryki jest najzdrowszy?

Najwięcej witaminy C zawiera papryka czerwona, potem zielona, pomarańczowa, a na końcu jest papryka żółta. Czerwona papryka zawiera też najwięcej beta-karotenu i potasu.

Takie są skutki jedzenia papryki. Czy można jeść paprykę codziennie?

Papryka jest niskokaloryczna, jednak jest ciężkostrawna, dlatego nie należy przesadzać z jej ilością w codziennej diecie. Zwłaszcza pikantne papryczki mogą działać drażniąco na układ pokarmowy.

Papryka to cenne warzywo także ze względu na to, że jej właściwości praktycznie nie zmieniają się podczas obróbki cieplnej. Jedynie witamina C ulega rozpadowi w wysokiej temperaturze. Jak na nasz organizm działa papryka? Zobacz teraz w galerii.

ZOBACZ TEŻ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nordic walking, ulubiony sport seniorów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera