https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Seniorzy powodują wypadki. Jak temu zaradzić?

Jarosław Reszka
Po niedzielnym karambolu na Gdańskiej na wysokości parku w Myślęcinku
Po niedzielnym karambolu na Gdańskiej na wysokości parku w Myślęcinku Dariusz Bloch
Dyskusję wokół zmiany przepisów, które zezwalają na kierowanie samochodami ludziom w zaawansowanym wieku, podsyca każdy tragiczny wypadek z takim sprawcą.

Wybrańcy bogów umierają młodo i... wtedy dopiero stają się wybrańcami ludzi. Błądząc po Facebooku, zawędrowałem na trzy grupy, skupione pod identyczną nazwą: „Sprawa śmierci Magdaleny Żuk”. W czwartek w południe łącznie zrzeszały... 85 295 członków. Ciekawe, ilu znajomych w sieci miała panna Magda za życia?

Nie wierzę, by grupowe śledzenie śledztwa w sprawie śmierci młodej Polki w Egipcie komukolwiek przyniosło pożytek. Sam natomiast chętnie rozejrzałbym się w grupie także kojarzącej się ze śmiercią, lecz dotyczącej ludzi, których dzielą od Magdaleny Żuk przynajmniej dwa pokolenia. Myślę o wypadkach spowodowanych przez kierowców z wieloma krzyżykami na karku. Dyskusję wokół zmiany przepisów, które zezwalają na kierowanie samochodami ludziom w zaawansowanym wieku, podsyca każdy tragiczny wypadek z takim sprawcą. W Bydgoszczy ostatnio trafił do sądu akt oskarżenia przeciwko 77-letniemu mężczyźnie, który przy skrzyżowaniu Ogińskiego z Chodkiewicza przejechał na pasach 6-letniego chłopca. W ubiegłą niedzielę natomiast karambol na odcinku Gdańskiej, łączącym myślęciński park z miastem, spowodował ponad 80-letni działkowicz. Wyjeżdżając z ogrodu, wpakował się na jezdni pod koła jadącego z pierwszeństwem kierowcy citroena. Ten drugi i tak może mówić o szczęściu, bo wprawdzie auto oddał na szmelc, ale na zdrowiu nie poniósł większej szkody.

Czytaj: Karambol na Gdańskiej [ZDJĘCIA]

Sprawcy zaś zaszkodziło pierwsze mocniejsze słońce czy może za dużo wypielonych na kolanach grządek? W internecie trafiłem na raport o starszych kierowcach, przygotowany przez Instytut Transportu Drogowego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Warszawie. Zawiera on ciekawe spostrzeżenia. Otóż międzynarodowe badania wykazały, że wzrost liczby aktywnych kierowców w starszym wieku ma nieznaczny wpływ na liczbę śmiertelnych wypadków, ale jest ściśle związany z liczbą wypadków, w których są ranni. I uwaga! Połowa wypadków z udziałem starszych kierowców ma miejsce na skrzyżowaniach, podczas gdy udział w tego rodzaju wypadkach kierowców w średnim wieku wynosi tylko 21 proc. „Skrzyżowania w terenie zabudowanym są elementem podwyższającym prawdopodobieństwo wypadku z udziałem osób starszych, szczególnie zderzeń bocznych” - zauważają autorzy raportu. Ma to związek z kłopotami z podzielnością uwagi, postrzeganiem, zawężeniem pola widzenia i słabą wrażliwością kontrastu, oceną odległości i czasem wykonywania manewru.

Przeczytaj też: Fordon. Dochodzi tu do wypadków. Sygnalizacji jednak nie będzie

Jak temu przeciwdziałać, skoro wiadomo, że odsetek ludzi starszych w społeczeństwie będzie wzrastał i wobec tego raczej nie doczekamy się restrykcyjnych przepisów dotyczących wieku kierowców? Wnioski z dwóch opisanych wyżej wypadków w Bydgoszczy mogą być następujące. Po pierwsze, im mniej zielonych strzałek na sygnalizatorach świetlnych, tym dla starszych kierowców lepiej (maleją problemy z podzielnością uwagi i spostrzegawczością). Po drugie, im więcej znaków ostrzegawczych i szykan przed wyjazdami z kompleksów ogródków działkowych na jezdnie, tym łatwiej zmęczonemu i rozkojarzonemu działkowiczowi wrócić do rzeczywistości. Myślę, że zbudowanie progów zwalniających pomiędzy bramą wyjazdową i ruchliwą drogą zapobiegłoby niektórym nieszczęściom.

Dlaczego warto nosić odblaski? Mówi Sławek Piotrowski.

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kkk
" Myślę, że zbudowanie progów zwalniających pomiędzy bramą wyjazdową i ruchliwą drogą zapobiegłoby niektórym nieszczęściom. " A ja myślę, że bardziej przydałyby się progi zwalniają ce na ruchliwej drodze w pobliżu tej bramy wyjazdowej.
n
nie głupi
dr Reszce laptop , dlugopis itd i bedzie spokoj
G
Gość
Radykalny sposób zapobiegania wypadkom powodowanych przez starszych - zakazać kierowcom w wieku powyżej 70 lat korzystać ze skrzyżowań i wyjazdów z działek. A co z kierowcami "tirów" zderzającymi się i rozjeżdżającymi taksówki i co z narwańcami w wieku do 30 lat powodującymi wypadki na prostych z powodu nadmiernej prędkości? Można by zakazać jazdy " tirami" a kierowcom do 30 lat jazdy na odcinkach prostych.
w
werter
ile wypadków wydarzyło się w Bydgoszczy w ostatnim tygodniu?
ile wypadków spowodowali kierowcy do 30 lat,do 50 a ile ponad 70 letni
jeżeli chcemy prowadzić rzetelną dyskusje to powinno sie uwzględnić kilka różnych elementów,a badania wskazane są dla kierowców nie tylko starszych niebezpieczni ostatnio są BOR-owcy
o
oko
Starszych kierowców , 70 plus - kierować co dwa lata na badania ogólne zdrowia .
Młodych do 30 tki i motocyklistów - co roku na badania zdrowia psychicznego ...
v
voila
Wprowadzić obowiązkowe coroczne badania lekarskie dla wszystkich kierujących pojazdami samochodowymi.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski