https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Raport kierowcy z oblężonego Wzgórza Wolności

Jarosław Reszka
Czy Horror pod Zielonymi Arkadami skończy się zaraz po świętach?
Czy Horror pod Zielonymi Arkadami skończy się zaraz po świętach? Dariusz Bloch
Z własnej, nieprzymuszonej woli część ostatniej niedzieli zmarnowałem przeciskając się wokół Zielonych Arkad. Przyznam się, że nadal nie wiem, na czym polega łamane pierwszeństwo, jakie ponoć tam obowiązuje. Skoro piszę te słowa, i to obiema dłońmi, to wiedza o łamanym pierwszeństwie nie jest chyba jednak potrzebna, by się tam nie połamać.

Zniechęcony niedzielnymi doświadczeniami, w poniedziałek, w porannym szczycie postanowiłem Zielone Arkady ominąć szerokim łukiem i przebić się od południa na drugi brzeg Brdy z wykorzystaniem Trasy Uniwersyteckiej. Gdy po odstanych w korku kilku cyklach świateł dotarłem wreszcie do skrzyżowania z Wojska Polskiego i rzuciłem okiem w lewo, w stronę galerii, to przekonałem się, że wyszedłem na frajera. W pobliżu tymczasowego rondka ujrzałem raptem kilka aut, wolno bo wolno, ale bez zatrzymywania się sunących w stronę Kujawskiej.

We wtorek rano postanowiłem zatem zaryzykować i mimo że miałem wkrótce terminowe zajęcia, postawić na Kujawską od początku do końca. Efekt? Cały rozkopany odcinek, od stacji Orlenu na Kujawskiej do ronda Jagiellonów, przejechałem dokładnie w 6 minut. Tak szybko w szczycie tamtędy nie przedostałem się ani przed przekładką ruchu, ani nawet przed początkiem budowy trasy tramwajowej.

W środę, co było dla mnie samego nie do wiary, wyśrubowałem swój rekord. Od Orlenu na Kujawskiej do ronda Jagiellonów „przemknąłem” w 5 minut! Tego samego dnia jednak, około południa, przyszło mi przebijać się przez okolice Zielonych Arkad od strony Szwederowa. Okazało się, że o tej zwykle spokojnej dla ruchu porze korek był już solidny i zelżał dopiero przy Trasie Uniwersyteckiej. Wtedy doznałem olśnienia. Niezrozumiałe dla mnie fale korków mniej mają tam teraz wspólnego z porannym i popołudniowym szczytem, a więcej z okresem przedświątecznym i godzinami otwarcia Zielonych Arkad.

Pierwszym wniosek, jaki składam w mym raporcie z oblężonego przez auta wzgórza, brzmi: o sprawności obecnego układu ruchu w tej okolicy będzie można coś odpowiedzialnie powiedzieć dopiero po świętach. Na razie zaś z przekonaniem mogę stwierdzić jedno: kto puścił ruch z Kujawskiej w stronę Sierocej i dalej Nową, aż do skrzyżowania z Lenartowicza, ten igra ludzkim życiem. Nadjeżdżający tam z naprzeciwka kierowcy dokonują cudów zręczności, by nie staranować siebie i zaparkowanych na tych ulicach samochodów mieszkańców.

Jest i ważniejsze pytanie. Jak będzie wyglądał ruch na Kujawskiej i dwóch rondach (Bernardynów i Kujawskim), gdy przebudowa dobiegnie końca? Kolega, który zna się na budownictwie, gotów był się ze mną założyć, że wobec rezygnacji z dwupoziomowych skrzyżowań nigdy tam nie będzie jeździło się normalnie. Ja optymistycznie przekonywałem, że przecież ktoś z głową musiał to policzyć i zatwierdzić. Czy drugi raz nie wyjdę na frajera? Boję się tego za każdym razem, gdy wieczorem wbijam się z Karpackiej w Aleję Jana Pawła II, z duszą na ramieniu lawirując wśród aut, unieruchomionych na kilkaset metrów przed rondem Inowrocławskim. Oby oszczędności w przebudowie ruchu na górnym tarasie miasta przez następne długie lata nie wychodziły nam bokiem.

Wiadukt wzdłuż ulicy Wojska Polskiego, wiadukty Warszawskie, most Bernardyński, most Esperanto... Codziennie jeździmy i chodzimy w tych miejscach. Zapraszamy Was w podróż kilkadziesiąt lat wstecz - zobaczcie na archiwalnych zdjęciach, jak budowano/lub remontowano bydgoskie mosty i wiadukty. Publikujemy też  archiwalne fotografie przedstawiające dobrze znane bydgoskie konstrukcje. W niektórych miejscach sporo się od tego czasu zmieniło, w innych czas jakby się zatrzymał...

Mosty i wiadukty w Bydgoszczy. Tak je budowano. Zobacz archi...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tom

Moim zdaniem tramwaj jest tam potrzebny, jak dziura w moście. Należałoby jedynie odremontować rondo, nadając mu bardziej nowoczesny kształt i koniec. Poza tym autobusom wyznaczyć buspas, bo one świetnie tam rozwoziły pasażerów po całym mieście jednym ciągiem. A tymi tramwajami trzeba się będzie przesiadać na Rondzie Jagiellonów, o ile w ogóle będą przyjeżdżały na przystanki o wyznaczonych godzinach, bo wiadomo, jak one jeżdżą... Poroniony ten cały remont.

S
Ska

Kolejną sprawą jest umieszczanie takiego sklepu jak betonowe arkady w takiej lokalizacji. To kpina z mieszkańców całej Bydgoszczy.

S
Ska
21 grudnia, 8:32, Gość:

Miasto powinno zostać ukarane za nadmierną emisję spalin spowodowaną fatalną organizacją ruchu. W korkach stoi cała Bydgoszcz. Kominy kopcą w niektórych dzielnicach tylko zimą , a samochody przez cały rok i cały rok trują wszystkich mieszkańców. Kiedy to się skończy ?

Możemy pozwać miasto za smog. Celebryci wygrywają. Może uda się zbiorowy pozew?

G
Gość

Panie Bruski jest pan najgorszym prezydentem bez wizji rozwoju miast .. Dlatego stagnacja, brak koncepcji rozwoju miasta, brak turystów.. Pan potrafi tylko zwalać winę na innych i żebrać pieniądze od rzadu na rozwój miasta .. Wstyd!!!

Tym którzy wybrali tego nieudacznika !!!?

G
Gość

Smród spalin na Kujawskiej i potężne korki.. To się nigdy nie zmieni jeśli nie będzie w Bydgoszczy wielopoziomowych skrzyżowań ..

Aż się prosi aby zrobić wiadukt na Wojska Polskiego nad Kujawska a dołem skanalizować ruch Kujawska .. Ukształtowanie terenu wrecz wymusza taką organizacje ...!!!

G
Gość

Aż się prosi o wielopoziomowe skrzyżowania w Bydgoszczy .. Bez świateł , korków .. ale coż za tej kadencji pseudoprezydenta się nie doczekamy

G
Gość

ciekawe czy pan BRUSKI załatwił tam chodniku dla pieszych czy będzie tak na trasie Uniwersyteckiej - ujawnią po otwarciu

G
Gość

A czego dobrego można się spodziewać po najgorszym prezydencie i niszczycielu Bydgoszczy, jakim jest Bruski. Przy nim to nawet Dombrowicz wyrasta na o wiele lepszego gospodarza miasta, niż to obecne ZERO.

G
Gość

p.Reszka gdy skoncza te 2 ronda bedziesz emeryt

G
Gość

Rower ? Powinni tym dwukołowym samobójcom zabronić poruszania się w ogóle !

K
KOmiX

Rower polecam ?

G
Gość
21 grudnia, 9:00, Bydgoszczanin:

W pełni podzielam obawy autora co do braku funkcjonalności ronda po przebudowie. Jakiś nawiedzony przebił się z koncapcja budowy w naszym mieście skrzyżowań jednopoziomowych i kierowcy będą stać w korkach i klnac. Z pewnością Polacy nie prędko przesiadka sie z samochodów o komunikacji miejskiej

Ja się przesiadłem, nerwy odpoczęły.

G
Gość
21 grudnia, 8:32, Gość:

Miasto powinno zostać ukarane za nadmierną emisję spalin spowodowaną fatalną organizacją ruchu. W korkach stoi cała Bydgoszcz. Kominy kopcą w niektórych dzielnicach tylko zimą , a samochody przez cały rok i cały rok trują wszystkich mieszkańców. Kiedy to się skończy ?

Wczoraj na Wyszyńskiego był taki smród od spalin, że nawet wiejący wiatr nie był w stanie go rozwiać.

B
Bydgoszczanin

W pełni podzielam obawy autora co do braku funkcjonalności ronda po przebudowie. Jakiś nawiedzony przebił się z koncapcja budowy w naszym mieście skrzyżowań jednopoziomowych i kierowcy będą stać w korkach i klnac. Z pewnością Polacy nie prędko przesiadka sie z samochodów o komunikacji miejskiej

G
Gość

Miasto powinno zostać ukarane za nadmierną emisję spalin spowodowaną fatalną organizacją ruchu. W korkach stoi cała Bydgoszcz. Kominy kopcą w niektórych dzielnicach tylko zimą , a samochody przez cały rok i cały rok trują wszystkich mieszkańców. Kiedy to się skończy ?

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski