Przez miasto jak ślimak. Czy centrum powinno zostać oddane pieszym i rowerom?

Tomasz Zieliński
Władze miast szukają sposobu na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu. W centrach powstają strefy z dużymi ograniczeniami prędkości. Czy taka jest potrzebna w Bydgoszczy?

[break]
Gdańsk, Sopot, Gdynia, Katowice, Warszawa - wydłuża się lista polskich miast, gdzie już wprowadzono lub poważnie myśli się o utworzeniu stref „Tempo 30”.

By było bezpieczniej

Uzasadnienie dla takich rozwiązań tłumaczy się w głównie w jeden sposób: wzrost bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów. Strefy powstają pomimo tego, że w centrach, po których z natury rzeczy jeździ się wolniej, rzadko dochodzi do poważnych wypadków.

Oprócz ewentualnego wyeliminowania wypadków, szukając dodatkowych korzyści wskazać można na przykład zmniejszenie emisji spalin.

- Na razie pomysłów na rozszerzenie bydgoskiej strefy nie ma, a przypomnę, że wokół Starego Rynku utworzyliśmy już strefę uspokojonego ruchu z ograniczeniem prędkości do 30 km/h - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

- Musimy zdawać sobie sprawę z tego, jak położona jest Bydgoszcz i jakie konsekwencje przyniosłoby ograniczenie prędkości na kolejnych trasach. Nie powinniśmy wylewać dziecka z kąpielą.

Faktycznie: perspektywa ograniczenia prędkości np. na Wałach Jagiellońskich, Focha, Bernardyńskiej może mrozić krew w żyłach kierowcy.

Do liderów daleko

W raportach średnich prędkości w miastach, opracowywanych przez serwis korkowo.pl, Bydgoszcz nie wypada szczególnie źle, choć do liderów też jej daleko. W centrum jeździmy ze średnią prędkością 35 km/h. Niewiele więcej niż wdrażane w niektórych miastach ograniczenia. Wpływ na to ma wiele czynników, choćby wzrastająca z roku na rok liczba samochodów, ale nie tylko.

- To konsekwencja błędów w planowaniu układu komunikacyjnego kilkadziesiąt lat temu - tłumaczy prof. Tomasz Szczuraszek z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, specjalista w dziedzinie transportu. - W przyszłości będziemy musieli pomyśleć o ograniczeniu ruchu w centrum, jednak do tego potrzebne są ogromne fundusze. Profesor wskazuje kraje na zachodzie Europy, w których strefy „Tempo 30” działają od dawna, jednak również zwraca uwagę na specyficzny układ naszego miasta.

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
taa

Najlepiej wysiąść i pchać...

m
morsik

Tez tak mysle nie trzeba juz tam nic zmieniac bo korki i tak sa o wiele mniejsze niz np. w Poznaniu czy Gdansku.

M
Maria

W centrum też mieszkańcy Bydgoszczy, którzy mają samochody, A NIE TYLKO ROWERY. Rowerzyści i tak jeżdżą jak chcą. Chyba w centrum jest najmniej wypadków, ba jak zaczniecie kombinować, to wówczas, będzie chaos w komunikacji i coraz większe korki.

s
stojacy_w_korku

w dużym mieście muszą być strefy baardzo spowolnionego czy wyłączonego ruchu z priorytetem dla pieszych i wolno jadących rowerów a jednocześnie trasy tranzytu śródmiejskiego dla autobusów i samochodów powinny mieć bez lub małokolizyjne przebiegi a to znaczy że Grudziądzka-Wały Jagiellońskie nie powinny być blokowane co 200 m światłami dla pieszych lub przejściami zwłaszcza,że konfiguracja terenu umożliwia zbudowanie np tunelu przy sądach Już słyszę hałas eko-rowerzystów i im podobnych ale nie dajmy się zwariować -auta też są dla ludzi i zasadą jest by wypchnąć te auta jak najszybciej z centrum a tak wszyscy wdychają spalinki z aut na czerwonym (za Pl Poznańskim, przy urzędzie miejskim za urzędem miejskim ,przy sądzie potem 2 przejścia aż do ronda Bernardyńskiego ale czy w moim mieście jest jakiś mądry decydent?

A
Ankaa

Bydgoszczy są potrzebne ścieżki rowerowe, bezpieczne przejścia dla pieszych, szerokie chodniki w centrum oraz tania sprawna CZYSTA komunikacja miejska, wycofanie się z pomysłów budowy autostrad przez środek miasta za to budowanie ulic po dwa pasy z poboczem w miejscach gdzie się da, jechaliśmy ostatnio zobaczyć Nowokielecką czy ten wąski pas to naprawdę nowa droga ? tam powinna być szeroka trasa jak TU bez świateł i z bezkolizyjnym objazdem, dlaczego mosty w centrum budujecie takie szerokie a im bliżej Fordonu to po jednym pasie w jedną stronę ? cieszy jedynie, że chociaż chodnik i ścieżkę rowerową zrobiliście tylko czemu TAKIE WĄSKIE JAK NA WIOSCE !!!!! czy widzicie jak dużo ludzi jeździ przez Zachem jak otworzyliście bramy ? to tylko pokazuje brak perspektywicznego myślenia decydentów i zapotrzebowanie wśród mieszkańców na nowe drogi, chodniki i tereny rekreacyjne

i
intro

w Bydgoszczy potrzebne sąlepsze ronda i skrzyżowania, które tamują ruch!!

k
kuskus

Oj nie nie potrzebna!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3