Pod koniec września 2024 roku wykryto uszkodzenia jednego z przegubów mostu Bernardyńskiego i wprowadzono wiele ograniczeń w ruchu. W październiku rozpoczęto naprawę przeprawy. Ostatnie utrudnienia zakończyły się przed świętami Bożego Narodzenia. Cały czas trwały jednak prace pod obiektem przy przyczółkach, które zakończyły się pod koniec stycznia 2025 roku.
Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy poinformowała "Express Bydgoski", że roboty budowlane przebiegały w dwóch etapach. W pierwszym zamontowano nowy stalowy przegub, który zastąpił uszkodzony, co poprawiło statykę mostu. W drugim, w związku ze stwierdzeniem przemieszczenia i niedoboru nośności w istniejących ściągach w podporach skrajnych (przyczółki), wykonano nowe ściągi stalowe w tej strefie. Koszt naprawy wyniósł 1 752 750 zł.
Drogowcy pod koniec 2024 roku zlecili przygotowanie szczegółowej ekspertyzy dotyczącej stanu technicznego przeprawy. Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. Politechniki Poznańskiej potwierdził teraz, że bezpośrednią przyczyną awarii było uszkodzenie przegubu na połączeniu dwóch części środkowego przęsła, na co wpływ miały dodatkowe (nieuwzględnione w projekcie) warstwy betonu, niedobór w zbrojeniu podpór oraz zmieniona konstrukcja torowiska tramwajowego, wykonana w 1999 roku przy okazji przebudowy przeprawy.
Ekspert uznał, że zakończona w styczniu naprawa pozwoli bezpiecznie korzystać z mostu jeszcze przez 10-15 lat. Muszą jednak przede wszystkim zostać utrzymane dotychczasowe zasady w ruchu:
ograniczenie prędkości do 30 km/h dla samochodów i tramwajów
nakaz jazdy autobusów komunikacji publicznej jedynie prawymi (skrajnymi) pasami
zakaz wjazdu dla pojazdów ciężarowych
zakaz mijania się tramwajów na obiekcie
"Termin użytkowania mostu podany przez ekspertów jest zależny również od tego, czy wystąpią w tym czasie dodatkowe czynniki, których nie dało się przewidzieć lub uwzględnić sporządzając ekspertyzę. Chodzi m.in. o korozję zbrojenia i kabli sprężających wewnątrz konstrukcji betonowej, do których nie ma bezpośredniego dostępu, wpływ wód gruntowych, przesączających się przez przyczółek, zmiany naprężeń w elementach przęsła wywołanych ostatnią awarią, bądź naturalnymi mechanizmami dalszego starzenia się konstrukcji" - informuje ZDMiKP.
Ze względów bezpieczeństwa drogowcy przygotowują się już do kompleksowej przebudowy mostu Bernardyńskiego. W 2025 roku zostanie zlecone wykonanie dokumentacji technicznej nowego obiektu.
