W trakcie prac wymieniona zostanie część lewego toru na wysokości Opery Nova. Jak przekazywali drogowcy, niezbędne jest tymczasowe wstrzymanie ruchu tramwajowego na ul. Focha oraz zawężenie jezdni. Prace na tym odcinku zajmą ok. 2 tygodni.
Już pierwszego dnia na placu budowy był duży ruch. Zamknięcie torowiska wykorzystywane jest dodatkowo do wykonania części robót związanych z wytyczeniem nowego przejazdu rowerowego na Focha przy skrzyżowaniu z Gdańską. Mimo zwężenia jezdni, rano i po południu pierwszego dnia nie przełożyło się to na długi postój w korkach. Ruch w obie strony odbywał się dość płynnie.
Kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej jeszcze przed startem remontu zwracali uwagę na dobór terminu prac. Wiele osób pytało, dlaczego nie zaplanowano ich w trakcie wakacji.
– Jak informowaliśmy wielokrotnie, działania naprawcze na sieci torowej wykonujemy niezwłocznie po zgłoszeniu złego stanu technicznego. Uszkodzenie torowiska jest na tyle poważne, że dorywczymi naprawami nie jesteśmy w stanie utrzymać jego odpowiedniego stanu, dlatego też zapadła decyzja o przyspieszeniu działań – odpowiedziała nam Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Gdy tylko robotnicy zejdą z ul. Focha, zaczną prace po sąsiedzku, na skrzyżowaniu z ul. Gdańską. W produkcji jest tzw. krzyżak na węzeł Klaryski. To rozwiązanie indywidualne, przygotowywane na wymiar przez jedną z firm. Tramwaje po dwóch tygodniach znów pojadą Focha, a w tym czasie zamknięty zostanie przejazd w kierunku Lasu Gdańskiego. Drogowcy tłumaczą, że rozdzielenie prac pozwoli uniknąć paraliżu komunikacyjnego.
Duże zmiany w rozkładach jazdy
Po zakończeniu prac tramwaje nie będą musiały już jeździć tym fragmentem Focha z prędkością do 10 km/h. Część ulicy w poprzednich latach była przebudowana podczas budowy przystanku wiedeńskiego. W związku z pracami naprawczymi od 2 czerwca (poniedziałek) wprowadzono następujące zmiany w komunikacji publicznej:

Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja
linia nr 1 kursuje na trasie Rycerska-Wilczak;
linia nr 3 od ronda Jagiellonów jedzie do Lasu Gdańskiego P+R (w obu kierunkach). Dodatkowo zatrzymuje się na obu przystankach rondo Jagiellonów;
linia nr 5 od ronda Jagiellonów (przystanki tymczasowe usytuowane na ulicy Jagiellońskiej po wschodniej stronie ronda) kursuje ulicami Bernardyńską, Kujawską, Wojska Polskiego do pętli Wyżyny;
linia nr 8 jest czasowo zawieszona;
linia nr 9 od ronda Jagiellonów (przystanki tymczasowe, usytuowane na ulicy Jagiellońskiej po wschodniej stronie ronda) kursuje ulicami Jagiellońską, Toruńską, Perłową, Wojska Polskiego do pętli Kapuściska (trasy linii nr 9 i 8 na czas prac zostaną ze sobą połączone);
linia nr 56 wszystkie kursy kierowane są przez węzeł Garbary;
linia nr 62 w dni powszednie jest czasowo wydłużona do ronda Jagiellonów (przystanek zlokalizowany po północnej stronie ulicy Jagiellońskiej). Dodatkowo w dni wolne zostanie uruchomiona na trasie Lisia-rondo Jagiellonów.

Ponadto drogowcy uruchomili autobusową komunikacją zastępczą („ZaT”) relacji rondo Jagiellonów-Dworzec Główny (wariantowo do pętli Rycerska). Autobusy kursują często, między godz. 5-6 to nawet osiem kursów, a w ciągu dnia zwykle to 5-6 przejazdów na godzinę.

Wszystkie linie tramwajowe, przejeżdżające ul. Jagiellońską, zatrzymują się na dodatkowym przystanku po wschodniej stronie ronda Jagiellonów. Dojście do przystanków odbywa się przejściem dla pieszych wytyczonym na północnej jezdni ul. Jagiellońskiej przed rondem Jagiellonów.