Oferty złożyło siedem firm. Najtańsza to propozycja Strabagu – ponad 1 mld 140 mln zł, a najdroższą Intercor – 1 mld 349 mln 768 tys. zł. Zamawiający chciał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 1 mld 809 mln.
Wniosek o dofinansowanie modernizacji stacji kolejowej został złożony w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021–2027 (FEnIKS). Szacunkowa wartość zamówienia wynosi blisko 1,5 mld zł netto.
Stacja Maksymilianowo jest jedną z ważniejszych na terenie woj. kujawsko-pomorskiego, także ze względu na krzyżowanie się dwóch istotnych dla przewozu ładunków z południa na północ kraju linii kolejowych: nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port) oraz nr 131 (Chorzów Batory – Tczew).
- Na stacji przebudujemy trzy perony, które dzięki nowemu przejściu pod torami z windami zapewnią lepszy dostęp do kolei dla podróżujących w kierunku Bydgoszczy i Trójmiasta. Zmieni się układ torowy dla linii nr 201 i 131. Przebudujemy tory o łącznej długości 38 km oraz zabudujemy 100 rozjazdów. Powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie wielopoziomowe dla wspomnianych linii, a także 4 mosty kolejowe, 1 most kolejowy oraz 1 wiadukt drogowy. Sprawny i bezpieczny przejazd pociągów zapewnią nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym oraz sieć trakcyjna. Linia nr 201 zostanie dostosowana do prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Na zmodernizowanym odcinku linii nr 131 te prędkości wyniosą odpowiednio 200 i 120 km/h - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Podpisanie umowy planuje się w III kwartale 2025 r., a zakończenie zadania w 2029 r. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi blisko 1,5 mld zł netto.

Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja
Alternatywna trasa połączy dwa regiony
Prace na stacji Maksymilianowo odbędą się w ramach modernizacji linii nr 201. Inwestycja poprawi połączenia pasażerskie Trójmiasta i Kaszub z woj. kujawsko-pomorskim.
- W ramach projektu zaplanowaliśmy przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, budowę nowych przystanków, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację odcinków linii objętych modernizacją - stwierdza rzecznik.
Prace modernizacyjne na linia Bydgoszcz - Trójmiasto trwają
Prace budowlane powiązane z projektem modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta prowadzone są od 2021 r. W tym roku zakończono prace na bajpasie kartuskim oraz linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214, w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze prace na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów. We wrześniu br. podpisano umowę na realizację prac na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy, a w grudniu planowane jest podpisanie umowy dotyczącej robót na odcinku Kościerzyna – Somonino (linia nr 201) oraz Somonino – Kartuzy (linia nr 214). Zakończenie prac na tych odcinkach planowane jest w 2028 r. a na pozostałych (Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach 4 kontraktów) w latach 2025-2030.
Dodajmy, że umowę na realizację zadania pn. „Budowa mijanki Bydgoszcz Fordon na linii kolejowej nr 209 Kowalewo Pomorskie – Bydgoszcz Wschód” podpisano w styczniu 2024 r. Inwestycja to koszt ok. 40 mln zł. Przystanek Bydgoszcz Fordon po blisko 30 latach znów stanie się stacją kolejową.