- Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na przebudowę wiaduktu tramwajowego WOŚP nad alejami Jana Pawła II - zapowiada ZDMiKP. Po tym jak wyburzono i zbudowano od nowa dwa wiadukty drogowe w tym rejonie, taki sam los czeka ten tramwajowy. Drogowcy już wcześniej informowali, że tak się stanie. W ubiegłym roku na tramwajowym wiadukcie nad Jana Pawła II wprowadzili też ograniczenie prędkości do 10 km/h - właśnie ze względu na coraz gorszy stan obiektu.
Zburzą i zbudują - co będzie się działo na Wojska Polskiego?
W ramach prac budowlanych przewidujemy całkowitą rozbiórkę starej konstrukcji i budowę nowej, wpasowującej się w sąsiednie wiadukty drogowe. Nowy obiekt będzie miał cztery przęsła w tzw. układzie ciągłym, czyli z dylatacjami jedynie na początku i na końcu konstrukcji oraz jednosłupowe filary, dopasowane do tych już istniejących, podpierających wiadukty drogowe. Torowisko zostanie wykonane w formie płyty betonowej umożliwiającej awaryjnie również przejezdność dla samochodów - informuje ZDMiKP.
Drogowcy dodają, że zaprojektowane zostanie też nowe energooszczędne oświetlenie, obsługujące kompleksowo wszystkie trzy wiadukty. Dzięki inwestycji tramwaje szybciej przejadą pomiędzy Wzgórzem Wolności a Wyżynami. Zadanie sfinansowane zostanie w oparciu o budżet miasta.
Tymczasowe torowisko i trakcja
ZDMiKP szczegółowo informuje jak ma wyglądać tymczasowa organizacja ruchu na czas wielkiej przebudowy. Drogowcy już wcześniej podawali, że nie zostanie wstrzymany ruch tramwajowy w tym rejonie. Jak mają zamiar to zrobić?
Podczas prac planujemy zachowanie funkcjonowania wszystkich linii tramwajowych (przez wiadukt przejeżdżają aktualnie trzy linie: 2, 9 i 11) poprzez wykorzystanie jednego lub dwóch wiaduktów drogowych. Takie rozwiązanie będzie wymagać budowy tymczasowego torowiska na jezdni wraz z trakcją elektryczną. Opracowanie szczegółów tego rozwiązania będzie jednym z zadań projektantów. Jedynie wpięcie tymczasowego torowiska będzie wymagało chwilowej przerwy - czytamy w komunikacie ZDMiKP.
Za cenę utrzymania kursowania tramwajów, ograniczony zostanie pas (pasy) jezdni dla samochodów. ZDMiKP zakłada, że inwestycja (realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”) potrwa około dwóch lat.
Historia wiaduktów nad Jana Pawła II
Wiadukt tramwajowy nad jarem Niziny to jeden z trzech niezależnych obiektów inżynierskich w ciągu ul. Wojska Polskiego. Ten tramwajowy - choć wybudowany w latach 70., przez kilkanaście lat nie był używany. Jak informuje ZDMiKP - wykonano na nim torowisko o szerszym rozstawie szyn (1435 mm) z uwagi na plany stopniowego odchodzenia od obowiązującego w Bydgoszczy do dzisiaj rozstawu wąskiego (1000 mm). Dopiero w 1984 roku dostosowano go do rozstawu 1000 mm i uruchomiono linię tramwajową.
Przez lata jeździła tędy tylko jedna linia nr 2. Jednak po zbudowaniu torów przez ul. Kujawską, wiadukt jest mocniej eksploatowany. Nie bez znaczenia dla obciążenia konstrukcji była też wymiana taboru na nowoczesny - ale dużo cięższy.
W ostatnich latach wyremontowano oba wiadukty drogowe. W 2022 roku nadano im nazwę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
