Poczuj się lepiej na wiosnę

Iwona Matusiak
Wiosna to czas sprzyjający podejmowaniu nowych wyzwań. Wielu z nas zamierza zadbać o sylwetkę. Jak to zrobić - radzi Marzena Wiśniewska, dietetyczka.

Wiosna to czas sprzyjający podejmowaniu nowych wyzwań. Wielu z nas zamierza zadbać o sylwetkę. Jak to zrobić - radzi Marzena Wiśniewska, dietetyczka.<!** Image 2 align=none alt="Image 208762" sub="Jazda na rowerze to jedna z najlepszych form aktywności dla osób, które chcą zadbać o formę / fot. Archiwum">

Od czego zacząć odchudzanie?

Wiosna to dobry moment na postanowienia. Pogoda sprzyja aktywności fizycznej, a my mamy więcej energii. Wszyscy pragniemy przywitać lato nową, szczuplejszą figurą. Odchudzanie najlepiej rozpocząć od wizyty u specjalisty, który oceni jaka jest przyczyna nadwagi i jakie kroki należy podjąć. Korzystanie z gotowych diet często jest nieskuteczne, czasem wręcz szkodliwe. Każdy człowiek jest inny, każdy ma inne zapotrzebowanie, specyficzne potrzeby, odmienny styl życia czy upodobania. Nie istnieje jedna idealna dieta. Ważne, aby nie kojarzyła się ona z wyrzeczeniami, wtedy będzie łatwiejsza w realizacji.

Kiedy warto, a kiedy trzeba iść do dietetyka?

Oczywiście zawsze warto. Dietetyk podpowie, jak powinien wyglądać jadłospis, co i jak należy jeść, aby pożywienie służyło zdrowiu i potrzebom. Odpowiednio wcześnie wprowadzone modyfikacje w żywieniu mogą ustrzec przed wieloma chorobami, takimi jak cukrzyca typu II czy niektóre nowotwory. Prawidłowe żywienie poprawia nastrój, zwiększa wydolność organizmu i siły witalne, a to wszystko przekłada się na jakość naszego życia. Do specjalisty powinniśmy się udać w przypadku pojawienia się choroby. Wcześnie wprowadzone leczenie może poprawić zdrowie, samopoczucie często pomóc zatrzymać jej rozwój. W społeczeństwie panuje przekonanie, że dietetyk zajmuje się tylko odchudzaniem, a jest to tylko jedna z płaszczyzn, jaką się zajmujemy. Popularyzujemy zdrowy styl życia i odżywiania, planujemy optymalną dietę dla różnych grup ludzi, dietę profilaktyczną i leczniczą w różnych schorzeniach.

Na aktywność fizyczną często nie mamy czasu. Czy sama dieta nam wystarczy, czy konieczne jest uprawiania sportu?

Czasem dieta jest jedynym rozwiązaniem dla osób po urazach, ciężkich chorobach czy z różnymi dysfunkcjami. Zdrowe osoby często zasłaniają się brakiem czasu, usprawiedliwiają się w przeróżny sposób, a przecież to kwestia priorytetów i oszacowania, co jest w naszym życiu najważniejsze. Regularny wysiłek fizyczny jest jednym z istotnych elementów skutecznej terapii odchudzającej, przyspiesza i utrwala efekty, służy też zachowaniu zdrowia. Aktywność fizyczna przyczynia się do zwiększenia zużycia kalorii, poprawia przemianę materii oraz usprawnia cykl przemian metabolicznych sprzyjających fizjologicznej redukcji wagi ciała. Najlepszy jest długotrwały wysiłek fizyczny o umiarkowanej i stałej intensywności, czyli spacery, marszobiegi, basen czy jazda na rowerze.

Wiosna to też czas, kiedy warto zmienić swoje żywieniowe nawyki, niekoniecznie żeby zrzucić wagę, ale również, aby po prostu zadbać o zdrowie.

Każdy czas jest dobry, aby zmienić swoje przyzwyczajenia. Racjonalne odżywianie jest ważne. Wśród wielu osób panuje mylne przekonanie, że aby chudnąć należy przestać jeść. Organizm pozbawiony energii, składników odżywczych i witamin spowalnia przemianę materii, a my tyjemy i zaczyna się błędne koło. Częstym błędem jest brak śniadań czy kolacji, brak regularności spożywanych posiłków czy zbyt długie przerwy między nimi. Śniadanie jedzmy koniecznie i to do godziny po wstaniu. Regularne posiłki uchronią nas od napadów głodu i spożywania niezdrowych przekąsek. Unikajmy słodyczy. Nie sięgajmy po gotowe i wysoko przetworzone produkty. Jedzmy dużo warzyw i owoców szczególnie w postaci surowej. Produkty z białej mąki zastąpmy pełnoziarnistym pieczywem, makaronem i kaszami. Unikajmy tłustych, smażonych mięs, jedzmy tłuste ryby morskie bogate w kwasy omega 3. Pijmy dużo niesłodzonej wody, koniecznie więcej się ruszajmy.

W diecie ważna jest konsekwencja i systematyczność, co jeszcze może wpływać na to czy schudniemy, czy nie?

Powodzenie odchudzania zależy od wielu czynników takich, jak wiek, wyjściowy stan metabolizmu, skład ciała, czyli zawartość zbędnej tkanki tłuszczowej, oczywiście predyspozycje genetyczne i to, jak dużo czasu poświęcamy na aktywność fizyczną. Duże znaczenie ma nasza motywacja. Musimy pamiętać, że proces redukcji masy ciała jest i powinien być procesem powolnym, aby był bezpieczny i utrzymywał się naprawdę długo, powinno to być w granicach od 0,5 kg do 1 kg na tydzień.<!** reklama>

Czy problem odchudzania dotyczy tylko kobiet czy różni się ono od diety dla mężczyzny?

Zdecydowaną większością klientów poradni dietetycznych faktycznie są kobiety, które najczęściej trafiają do specjalisty dopiero po wielu różnych kuracjach odchudzających, które przestały przynosić oczekiwane rezultaty. Często podczas terapii wprowadzają własne modyfikacje, skupiają się na szybkim efekcie, nie do końca chcą zaufać naszym zaleceniom. Mężczyźni natomiast rozpoczynają swoją drogę ku utracie wagi najczęściej z powodów zdrowotnych. Jako pacjenci często są bardziej zdyscyplinowani, do diety podchodzą zadaniowo, a ich fizjologia sprawia że chudną szybciej.

TECZKA PERSONALNA:

Marzenia Wiśniewska -

Jest dietetykiem klinicznym, ukończyła studia w Bydgoskiej Szkole Wyższej na kierunku dietetyka o specjalności terapia dietą. Od 2011 roku prowadzi własny gabinet dietetyczny „Dietetyk dla Ciebie” w Nakle, gdzie można się z nią spotkać w Poradni Rodzinnej przy ulicy Kazimierza Wielkiego 16. Wolne chwile spędza w gronie rodzinnym na ozdabianiu przedmiotów metodą decoupage i wykonywaniu albumów i kartek metodą scrapbooking.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie