Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP Cargo, PKP PR i PKP Intercity jedną mają twarz: Małgorzaty Witkowskiej

Mirosława Kruczkiewicz-Siebers
Mirosława Kruczkiewicz-Siebers
Kredyt Bankowy, Sprywatyzowana Kolej Publiczna, Strzeżone Osiedle, Ławka Szkolna to... postaci z najnowszego spektaklu w Teatrze Polskim. Między nimi porusza się jeszcze Postać Co Nic Nie Rozumie.

Kredyt Bankowy, Sprywatyzowana Kolej Publiczna, Strzeżone Osiedle, Ławka Szkolna to... postaci z najnowszego spektaklu w Teatrze Polskim. Między nimi porusza się jeszcze Postać Co Nic Nie Rozumie.

<!** Image 3 align=none alt="Image 191434" sub="Scena ze spektaklu „Źle ma się kraj”. Fot. Tymon Markowski">

I nie jest to bynajmniej lalkowe przedstawienie dla dzieci, kabaret ani tym bardziej... reklama banku. Choć - skojarzenia te są jak najbardziej uzasadnione. Personifikacja przedsiębiorstw, zjawisk i pojęć ekonomicznych to zabieg celowy. Inspiracją do powstania spektaklu był zbiór esejów pt. „Źle ma się kraj” autorstwa zmarłego niedawno historyka, intelektualisty Tony’ego Judta. <!** reklama>

- Lektura tej książki była dla mnie olśnieniem - mówi reżyserka przedstawienia Weronika Szczawińska. - Judt pisze tak, jak dziś nie zwykło się pisać. Płomiennie, ale i precyzyjnie diagnozuje nasze zagubienie po erze zachłyśnięcia się neoliberalizmem. Pokazuje, jak bardzo jesteśmy zdezorientowani w powodzi niezrozumiałych eksperckich wyjaśnień, dotyczących kryzysu, który tak bezpośrednio każdego z nas dotyka. Uświadamia nam, że wiemy, ile co kosztuje, a nie wiemy, ile co jest warte.

- Pokazuje również, że współczesny kapitalizm i ekonomiczne zawirowania nie tylko drenują nam portfele, ale i zmieniają mentalność, naruszają więzi społeczne - dodaje Mateusz Pakuła, współautor wraz z Weroniką Szczawińską scenariusza sztuki „Źle ma się kraj”, zainspirowanego esejami Judta. - Badania dowodzą na przykład, że kiedyś najzdolniejsi wybierali pracę dobrą, ale i ciekawą, satysfakcjonującą ich. Dziś zaś najzdolniejsi wybierają pracę po prostu dobrze płatną.

Twórcy przedstawienia zarzekają się, że inspiracja tak poważną problematyką socjologiczną, polityczną i ekonomiczną nie zamieni przedstawienia w wykład.

- Przeciwnie, nawiązujemy w spektaklu do sztuki naiwnej i do nurtu art brut. Teatr to najbardziej wspólnotowa ze sztuk - twierdzi Weronika Szczawińsa. - Dlatego to także najlepsze miejsce do rozmowy o sprawach społecznych, o tym, co zmienia i niszczy naszą wspólnotę. Jak najsłuszniejsze będą zatem skojarzenia z powiastkami filozoficznymi, takimi jak „Kandyd” Woltera, albo z „Podróżami Guliwera” Swifta.

Weronika Szczawińska, kulturoznawczyni, anglistka, reżyserka i doktorantka Instytutu Sztuki PAN, swoje nagradzane na festiwalach spektakle realizowała dotąd m.in. w Olsztynie, Wałbrzychu, Koszalinie i Kielcach.

Warto wiedzieć

  • Premiera spektaklu „Źle ma się kraj” odbędzie się dziś, w piątek, 22 czerwca, o godz. 19 w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.
  • Występują: Julia Wyszyńska (Postać Co Nic Nie Rozumie), Michał Czachor (Kredyt Bankowy), Mirosław Guzowski (Ławka Szkolna), Małgorzata Witkowska (Sprywatyzowana Kolej Publiczna) i Jakub Ulewicz (Strzeżone Osiedle).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!