Rzadko (dopiero po raz trzeci) Opera Nova inauguruje BFO spektaklem baletowym. W tym roku szczególnym powodem jest przyjęcie zaproszenia przez wybitnego choreografa Johana Ingera. Szwed będzie w Polsce po raz pierwszy i właśnie dla baletu ON przygotowuje choreograficzną wersję nieśmiertelnej „Carmen”.
W styczniu odbył się casting pod okiem Ingera - zostali przez niego wybrani tancerze. Od przyszłego tygodnia próby ponownie prowadzić będzie jego stały asystent przy „Carmen” Toby Mallit. Od premiery w 2015 r. „Carmen” Ingera wystawiana była przez kilka znakomitych europejskich zespołów baletowych.
Tragedia i musical
Od 29 kwietnia program BFO wypełnią występy zaproszonych zespołów. Opera Narodowa w Sofii zaproponowała „Elektrę” Richarda Straussa, tragedię Sofoklesa w jednym akcie; dzieło niezwykłe, nasycone emocjami i pełne napięcia. W Bułgarii było zrealizowane po raz pierwszy w 2020 r. w reżyserii Plamena Kartaloffia.

Teatr Muzyczny w Poznaniu, który zbudował sobie markę sceny produkującej znakomite musicale, pokaże jeden z najnowszych spektakli „Drogi Evanie Hansenie” w reżyserii Pawła Szkotaka. Ten nietypowy (bo bez wielkiego sztafażu scenicznego) musical, wykonywany przez młodych aktorów, z pewnością będzie ciekawą festiwalową propozycją dla młodszej widowni, która utożsamiać się może z historią tytułowego bohatera.
Francuzi znów porwą publiczność?
Do Opery Nova powracają goście z Francji, którzy okazali się prawdziwą sensacją ubiegłorocznego BFO i dosłownie „porwali z miejsc” publiczność. Formacja tańca hiphopowego La Compagnie KÄFIG, kierowana przez Mourada Merzoukiego, pokaże Vertical oraz Phenix - taniec nowoczesny z elementami akrobatyki na podkładzie z muzyki elektronicznej oraz wykonywanej na żywo - wiolonczeli solo (klimaty barokowe).
Kolejni goście, także znany bydgoskiej publiczności, znakomity zespół Narodowej Opery im. Janačka z Brna, konsekwentnie dbający o promocję twórczości rodzimych kompozytorów, pokaże nieznaną w Polsce operę Bedřicha Smetany pt. Dalibor. Dla widzów poszukujących nowych tytułów to pozycja obowiązkowa.
Podobnie jak polska prapremiera Luizy Miller. To dzieło Verdiego z librettem według dramatu Schillera „Intryga i miłość”, zrealizowana po raz pierwszy w Polsce w ubiegłym roku przez Operę Śląską w Bytomiu w koprodukcji z teatrami włoskimi i francuskimi.
"Makbet" na finał
Na finał Bydgoskiego Festiwalu Operowego: druga z oper Verdiego (tym razem według tragedii Szekspira) Makbet w wykonaniu Narodowej Opery Ukrainy w Kijowie.
Tegorocznej edycji BFO w dniach od 25 do 27 kwietnia towarzyszyć będzie Mistrzowski kurs wokalny prof. Artura Rucińskiego, realizowanywspólnie przez Operę Nova oraz Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Zwieńczeniem mistrzowskich warsztatów będzie Wieczór operowy, czyli koncert w wykonaniu wybranych uczestników kursu wokalnego.
Bilety na BFO będą w sprzedaży od 10 marca. Warto zaglądać na Strona główna - Opera Nova Bydgoszcz
