Zobacz wideo: Sztuczne płuca Bydgoszczy pociemniały
Bydgoski oddział GDDKiA analizuje warianty modernizacji mostu w Fordonie
W środę, 17 lutego, GDDKiA poznała wykonawców, którzy złożyli oferty na opracowanie „Analizy porównawczej efektywności ekonomicznej dla rozbudowy mostu przez rzekę Wisłę w Fordonie”. Dokument będzie podstawą do wyboru jednego z trzech proponowanych wariantów modernizacji przeprawy. Jak wynika z opisu sporządzonego przez zarządcę drogi krajowej nr 80, w ciągu której znajduje się most, nadszedł najwyższy czas na gruntowny remont, a w zasadzie przebudowę, czy może nawet - dobudowanie drugiej przeprawy. O zakresie prac zdecydują w dużej mierze finanse.
- Jeszcze w tym roku zostanie podjęta decyzja w tej sprawie, przedstawimy też plan inwestycyjny - mówi Julian Drob, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA.
Problemy mostu Fordońskiego: korozja, za wąskie pasy, brak miejsca dla pieszych i rowerzystów
Stalowa konstrukcja przęseł wykonana została w 1956 roku, a podpory mostu powstały jeszcze w XIX wieku. Problemem jest postępująca korozja elementów mostu (ostatni duży remont przeprowadzono tu w 2001 roku). Stan techniczny określa się jako ostrzegawczy, chodzi jednak nie o konstrukcję, a o nawierzchnię DK 80 na odcinku od mostu do skrzyżowania z drogą wojewódzką 551. Most jest też za wąski, szerokość pasów nie przystaje do potrzeb mieszkańców - przejeżdża tędy 18 tysięcy pojazdów na dobę. Pasy są za wąskie także w świetle obowiązujących przepisów, nie stanowią kontynuacji pasów drogi na dojazdach. Konstrukcja mostu uniemożliwia proste poszerzenie pasów. - Na przeprawie brakuje też wygodnego ciągu pieszo-rowerowego, który umożliwiałby mieszkańcom swobodne dotarcie do terenów rekreacyjnych - mówi Julian Drob. I relacjonuje, że w grę wchodzą trzy warianty modernizacji przeprawy.
Trzy warianty modernizacji mostu w Fordonie
- Generalny remont mostu Fordońskiego. To najtańsza opcja. Zakłada, m.in., rozebranie nawierzchnia jezdni i chodników, krawężników, izolacji, elementów odwodnienia płyty pomostów oraz płyty pomostu. Następnie - odtworzenie płyty pomostu, wykonanie nowego odwodnienie oraz systemu odprowadzania wody do osadników i separatorów. Kolejnym etapem byłoby wykonanie izolacji natryskowej płyty pomostu, wymiana wpustów na wpusty typu krawężnikowego, wykonanie nowej nawierzchni, a także wykonanie renowacji zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji kratowej przęseł. Koszty prac to około 62,7 mln złotych (remont). Na czas remontu miałby powstać most tymczasowy. Jego budowa i rozbiórka pochłonęłyby 44,5 mln złotych.
- Generalny remont i poszerzenie mostu Fordońskiego. Ten wariant zakłada, że chodnik zostałby poszerzony z 1,7 do 3,5 metra i wzbogacony o pas dla rowerów. Dojazd do mostu od strony Torunia miałby zostać wzmocniony, a skrzyżowanie drogi krajowej nr 80 i drogi wojewódzkiej nr 551 w Strzyżawie przebudowane na rondo. Szacunkowy koszt inwestycji to 145,5 mln złotych: 62,7 mln złotych kosztowałby remont, 38 mln złotych - poszerzenie mostu i przebudowa drogi dojazdowej, a 44,5 mln złotych - budowa mostu tymczasowego.
- Remont istniejącej przeprawy i budowa obok drugiej. Ta powstałaby w pierwszej kolejności, a kiedy ruch przeniósłby się na nowy most, stary przeszedłby remont. Nowy obiekt miałby dwa pasy ruchu w kierunku Bydgoszczy, znalazłoby się na nim miejsce dla ciągu pieszo-rowerowego. Na starym moście byłby jeden pas dla kierowców jadących w stronę Torunia i tory kolejowe. To najdroższy wariant: całość kosztowałaby 288 mln złotych; 64,5 mln złotych poszłoby na remont i dostosowanie mostu do jednego pasa ruchu, 218 mln złotych- na budowę nowego mostu.
