https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trzeba zbudować nowy most Pomorski w Bydgoszczy i przebudować ronda Fordońskie i Toruńskie. Właśnie wybrano wykonawcę koncepcji inwestycji

Jarosław Więcławski
Budowa nowego mostu Pomorskiego oraz przebudowa rond Toruńskiego i Fordońskiego - to będzie w najbliższych latach jedna z największych inwestycji w Bydgoszczy.
Budowa nowego mostu Pomorskiego oraz przebudowa rond Toruńskiego i Fordońskiego - to będzie w najbliższych latach jedna z największych inwestycji w Bydgoszczy. Michał Sierek
Wybrano wykonawcę, który przygotuje dokumentację dla budowy nowego mostu Pomorskiego w Bydgoszczy. W ramach inwestycji planowana jest rozbudowa rond po obu stronach przeprawy: Fordońskiego oraz Toruńskiego.

Oferty w postępowaniu przetargowym dla opracowania koncepcji projektowej zadania pn. „Rozbudowa Alei Kardynała Stefana Wyszyńskiego od ronda Toruńskiego do ronda Fordońskiego” otwarto pod koniec sierpnia. W zakresie inwestycji przewidziana jest budowa nowego mostu Pomorskiego. Drogowcy planowali wydać na opracowanie koncepcji 974 160 zł. Chęć realizacji zadania zgłosiło sześć firm, ale wszystkie zaproponowały wyższą cenę.

Aby pozytywnie rozstrzygnąć przetarg, konieczne było zwiększenie środków. W środę (30 października) Rada Miasta Bydgoszczy przyjęła uchwały wprowadzające zmiany w budżecie miasta i wieloletniej prognozie finansowej. Jedną z decyzji było zwiększenie środków na przygotowanie koncepcji projektowej.

Dzień później Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej poinformował, że wybrał wykonawcę zadania. Zrealizuje je Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem. Spółka zadeklarowała w przetargu cenę ok. 3,4 mln zł za zamówienie podstawowe wraz z opcją. Jak informują nas drogowcy, zabezpieczono środki na wykonanie realizacji całego pakietu.

Nowe mosty i ronda

– Obecny 80-metrowy obiekt może zostać zastąpiony przez trzy rodzaje przepraw. Projektanci mają zaproponować wariant z jednym mostem, dwoma lub trzema (dwa drogowe i tramwajowy). Nowe konstrukcje mają być dłuższe niż obecna. Zakładamy też likwidację tunelu prowadzącego na parking centrum handlowego. Na nowych mostach pojawią się trzy pasy ruchu w każdą stronę, z czego skrajne będą buspasami. Pojawią się też ciągi pieszo-rowerowe – informuje ZDMiKP.

Koncepcja ma obejmować przebudowę ronda Fordońskiego. Wykonawca będzie musiał zaprojektować tam dodatkowe wyprowadzenie linii tramwajowej w ulicę Wyszyńskiego. Na wszystkich wlotach pojawią się nowe przystanki autobusowe. Dodatkowo projektant ma stworzyć nową wizję ronda Toruńskiego w dwóch wariantach: z pozostawieniem torowiska do Babiej Wsi albo z torowiskiem w pasie Toruńskiej.

– Wstępna dokumentacja nowego łącznika północnej i południowej części Bydgoszczy ma powstać w 10 miesięcy od podpisania umowy. Po 15 miesiącach inwestycja ma posiadać decyzję środowiskową – przekazali drogowcy, gdy ruszał przetarg.

W ramach prawa opcji przewidziano przygotowanie szczegółowej dokumentacji projektowej, czynny udział w procedurze przetargowej na realizację inwestycji oraz nadzór autorski nad jej przebiegiem. Realizację całego pakietu zadań oszacowano łącznie na 51 miesięcy.

Obiekt z długą historią

W listopadzie 2022 roku Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej poinformował, że na jednej z pięciu belek nośnych mostu Pomorskiego wykryto zarysowanie. Wprowadzono tam ograniczenia prędkości i zakaz wjazdu dla samochodów powyżej 10 ton. Podjęte działania pozwoliły na dalszą eksploatację obiektu, ale wyniki analiz wykazały, że docelowo konieczna jest jego rozbiórka.

Most Pomorski został zaprojektowany blisko 60 lat temu, zgodnie z ówcześnie obowiązującymi normami. Ówczesnego natężenia ruchu nie da się porównać z obecnym. W latach 2004-2005 obiekt został zmodernizowany.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski