Ekologiczny tramwaj na wybojach?

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Przejście na przystanki przy skrzyżowaniu ulic Wyzwolenia i Andersa będzie sprawiało mieszkańcom wiele trudności - uważają osiedlowi radni
Przejście na przystanki przy skrzyżowaniu ulic Wyzwolenia i Andersa będzie sprawiało mieszkańcom wiele trudności - uważają osiedlowi radni Tomasz Czachorowski
Nowe pojazdy zabiorą więcej pasażerów, będą miały więcej miejsc siedzących, a trasa do centrum znacznie się skróci - zapewnia rzecznik ZDMiKP.

[break]
- Na połączenie tramwajowe do Fordonu czekamy od lat 70., niech się więc nikt nie dziwi, że inwestycji przyglądamy się bardzo uważnie i chcemy, by była wykonana zgodnie z potrzebami mieszkańców - mówi Łukasz Wojnarowski, członek Rady Osiedla Tatrzańskie.

A im bardziej mieszkańcy się przyglądają, tym bardziej dziwią ich pewne rozwiązania.

- Fatalnie zaprojektowano drogę do przystanku przy skrzyżowaniu ul. Wyzwolenia z Andersa. Ludzie, żeby dojść na przystanek, będą musieli pokonywać dwukrotnie dwupasmową jezdnię i dwa torowiska. Dziwi nas też, że ulica Geodetów, którą ludzie będą dochodzić na przystanki, nie tylko nie zyska oświetlenia, ale również chodnika - mówi Łukasz Wojnarowski. - W niektórych miejscach niewłaściwie zaprojektowano chodniki i drogi rowerowe, które sprzyjają kolizjom.

PRZECZYTAJ:Sami wiemy lepiej?

Radni z Tatrzańskiego w pakiecie przekazali swoje uwagi, wśród których za plan minimum uznali budowę chodnika i oświetlenia na całej długości ul. Geodetów, a także budowę chodnika i oświetlenia w brakujących miejscach na odcinku od ul. Hallera do ul. Gieryna. Chcą również utwardzenia pobocza zachodniej strony nowo budowanej ul. Andersa (na odcinku od ul. Gieryna do ul. Geodetów), a także montażu elektronicznych tablic informacyjnych na pętli autobusowej Tatrzańskie, uwzględniających przejazdy linii tramwajowych z najbliższych węzłów przesiadkowych.

Spokojnie, to budowa

- Weźmiemy te głosy pod uwagę, pamiętajmy, że mówimy cały czas o placu budowy. Wiele rzeczy do czasów odbiorów zostanie jeszcze poprawionych - uspokaja Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy. - Jednak jeszcze w tym roku chcemy zająć się m.in. ulicą Andersa na tych odcinkach, które nie zostały zmodernizowane podczas budowy linii tramwajowej do Fordonu. Planowany jest również montaż tablic informacyjnych w ramach ITS, choć nie wiem, czy akurat na wskazanym przez radnych przystanku. Na razie zbieramy wszystkie uwagi i zobaczymy, co będziemy mogli wykonać we własnym zakresie. Większość tych propozycji to po prostu budowa od nowa, a to wymaga projektów i pieniędzy. Niczego nie wykluczamy, ale naszym priorytetem będą duże inwestycje, na które uzyskać będziemy mogli wsparcie z zewnętrznych funduszy - nie kryje rzecznik.

Szybciej i na siedząco

Sporo zastrzeżeń dotyczących miejsc siedzących w nowych pojazdach zgłaszali od dawna mieszkańcy Fordonu. - Teraz w autobusie można po prostu usiąść, otworzyć książkę i te 45 minut jazdy jakoś płynie. W tramwajach jest mniej miejsca, więc pewnie będzie tak, że już wsiadając na trzecim przystanku od pętli będę miała „gwarantowane” miejsce stojące - martwi się mieszkanka ul. Sabały.

Tu jednak niektórzy będą zaskoczeni. Nowe składy, które obsługiwać będą trasę do Fordonu, zabierają zdecydowanie więcej pasażerów niż autobusy przegubowe.

- Mają również więcej miejsc siedzących - zapewnia Krzysztof Kosiedowski. - Tramwaj będzie też zdecydowanie bardziej ekologiczny niż najnowsze autobusy. Nie chodzi tylko o to, że tramwaje nie emitują spalin i szkodliwych substancji. Ekologię widać na każdym kroku. Tramwaje zabierają więcej pasażerów, są tańsze w eksploatacji, zmniejszają korki, a same w korkach stać nie będą - zapewnia rzecznik. - Pamiętajmy, że trasa do Fordonu zostanie objęta systemem ITS i tramwaje dostaną priorytet na trasie, więc nawet jeśli napotkają na czerwone światło, będzie ono świecić się dla nich krócej. W efekcie do centrum mieszkańcy dotrą zdecydowanie szybciej niż dotychczas.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
maus

dziwaczne dojścia do przystanków to nic nowego,wystarczy spojrzeć na trasę tramwajową do dworca.Ludzie wychodzący z PESY Aby dojść do przystanku(w linii prostej 20 m i jedna ulica)muszą przebyć 6(!)par świateł 5 nitek jezdni i torowisko!!Przy pętli Rycerska nie ma przejścia przez ul.Zygmunta Augusta,żeby dostać się na wiadukt i cmentarz wyznaczono drogę o wiele dłuższą przy czym ścieżka rowerowa jest krótsza niż chodnik.Piesi zwłaszcza starsi skracają tam sobie drogę co wywołuje znowu irytację rowerzystów.Więc drodzy Fordoniacy nie denerwujcie się,nie jesteście wyjątkiem,a pan Kosiedowski i tak wam wytłumaczy Ze to wszystko dla waszego dobra,a zresztą projekt unijny i nie można nic zmieniać

n
nikoś

"Nie chodzi tylko o to, że tramwaje nie emitują spalin i szkodliwych substancji." łot i ekspert się znalazł - a prąd w sieci niby skąd jest :-D ktoś wungiel ;-) musi spalić

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3