https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Co zabija drobny handel w Śródmieściu?

Sławomir Bobbe
Rozmaite handlowe przedsięwzięcia podejmowane na ulicy Dworcowej bez miejsc parkingowych i swobodnego dojazdu kupcom niewiele pomogą.
Rozmaite handlowe przedsięwzięcia podejmowane na ulicy Dworcowej bez miejsc parkingowych i swobodnego dojazdu kupcom niewiele pomogą. Dariusz Bloch
Najwyższy czas, by w naszym mieście osoby decyzyjne dbały również o małe sklepy, a nie tylko o markety - irytują się bydgoscy kupcy z Dworcowej.

[break]
- Miasto bardzo mocno utrudnia małym sklepom prowadzenie działalności, m.in. likwidowane są regularnie miejsca parkingowe, jak również wprowadzane zakazy zatrzymywania się, które zniechęcają klientów do odwiedzin tej okolicy - twierdzą kupcy.

- Przykładów jest wiele, najbardziej absurdalny to powstanie postoju dla taksówek przy zbiegu ulicy Gdańskiej, Pomorskiej i Dworcowej o którym nie wiedzą sami taksówkarze, a który zabrał kolejne kilka miejsc parkingowych w okolicy. Jakieś 200 metrów dalej jest znany od lat postój przy placu Wolności, z którego od zawsze korzystają bydgoszczanie. Po co więc kolejny w tak blisko?

Kwestia analizy

Czy zmiany na Dworcowej i powrót do dwukierunkowej jezdni są w ogóle możliwe?

ZDMiKP na razie potwierdza jedynie, że pismo od kupców wpłynęło do kancelarii.

- W czwartek korespondencja trafiła do nas, w piątek trafiła do merytorycznego wydziału, który przeanalizuje oczekiwania i prośby handlowców oraz oczywiście przygotuje odpowiedź. Zanim handlowcy nie otrzymają od nas odpowiedzi na przesłaną korespondencję nie będziemy informować mediów o odpowiedzi - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP.

Lokale w centrum miasta, jeżeli aktualnie są wolne, wynajmowane są chętnym w trybie przetargowym. - Magdalena Marszałek, ADM

Bardziej rozmowna jest za to poseł Grażyna Ciemniak, do której - obok ratusza i ZDMiKP - kupcy zwrócili się o pomoc.

- Pomogłam kupcom z placu Piastowskiego, postaram się również w tym wypadku. Najpierw poproszę o wyjaśnienia pana prezydenta. Trzeba jednak zauważyć, że Dworcowa przeszła rewitalizację i ma być ulicą reprezentacyjną. Stała się węższa, nie jestem specjalistką w tej dziedzinie, ale ważne są też kwestie bezpieczeństwa ruchu, które w tym wypadku muszą być zachowane - zauważa posłanka.

Czynsze zbyt wysokie

Kupcy narzekają również na wysokie czynsze. Część z nich dyktowana jest przez prywatnych właścicieli, ale sporo kamienic znajduje się pod zarządem Administracji Domów Miejskich. W zależności od lokalu, czynsz sięgnąć może kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie, nie licząc dodatkowych opłat.

Dla wielu to obciążenie nie do udźwignięcia. ADM nie widzi jednak problemu, co więcej, twierdzi, że z wynajmem lokali np. przy Dworcowej nie ma żadnych kłopotów, a dwa ostatnie przetargi na tamtejsze lokale zakończyły się sukcesem - nabywcy się znaleźli.

- Położenie, stan techniczny, zaplecze gospodarcze jak i wyposażenie to główne elementy składające się na atrakcyjność lokalu i jego cenę. Lokale w centrum miasta, jeżeli aktualnie są wolne, wynajmowane są w trybie przetargowym. Warunki umowy zazwyczaj są indywidualnie omawiane z klientem, a umowa zostaje zawarta na czas określony - mówi Magdalena Marszałek, rzecznik ADM.

- W zasobach spółki są też lokale, które można wynająć w trybie bezprzetargowym, po uzgodnieniu warunków najmu w drodze rokowań. Zdarza się, że niektóre z nich wymagają remontu. Aktualny wykaz takich lokali znajduje się na stronie www. adm.com.pl.

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
wladek2015
Kiedy jeździł tramwaj na całej długości ulicy Dworcowej łatwo było dotrzeć do każdego sklepu. Kiedy tramwaj został zlikwidowany ja i wielu moich znajomych przestało bywać na tej ulicy, oprócz okolic dworca PKP. W tej chwili kiedy łatwo wszystko kupić w supermarketach, nikt nie będzie chodził na piechotę Dworcową, aby robić tam zakupy. Nie ma co się łudzić, tłumów obecnie na tej ulicy nie będzie.
m
mieszkaniec
Głupoty Waść piszesz. Konkurencja galerii jest ogromna i polacy muszą też dojrzeć do tego, że przyjemniej jest przejść się po mieście i zrobić zakupy (ale muszą mieć gdzie postawić auto). Tyle, że nie ma gdzie i dlatego potrzebne są pomysły. Kompleksowe rozwiązania, takie jak np. ul. Jatki się sprawdzają. W centrum powinny być butiki i lokale gastronomiczne, które i tak nie wejdą do galerii. Dla przykładu Długa mogłaby odżyć, gdyby właściciele ją zadaszyli, zmienili witryny (otwierające się latem), a lokale były pod tytułem "moda z niesieciówki". ADM powinien wesprzeć te ruchy, wynajmując na korzystnych warunkach lokale (i tak ma puste ) promujące regionalną twórczość (ne mylić z folklorem). Jak się chce, to można, czego przykładem jest kamienica poznańska 12.
Likwidacja miejsc parkingowych jest do niczego, bo ze śródmieścia uciekną ostatni sensowni mieszkańcy (też mają auta) oraz firmy (klient musi gdzieś podjechać) i zostaną same żule i strach będzie chodzić po licach. Czy o to chodzi?
v
vald
Twoje tezy a zarazem głupota nie zna granic.....
s
szukam_s5
Skoro tak to postaw proszę diagnozę dla ul. Długiej. Świetny deptak bez aut i gdzie klienci? Zapytaj najemców z Długiej jak im idzie?
b
byd_ghost
Co widać na zdjęciu? Pełno samochodów (w większości tychże "kupców" i kilku ludzi, których można policzyć na palcach jednej ręki.
Wiele jeszcze wody w Brdzie upłynie zanim handlarze zrozumieją, że handel upada właśnie przez auta.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski