Tegoroczny, 59. Bydgoski Festiwal Muzyczny odbywać się będzie pod hasłem: Kontrasty. Pamięć i przyszłość. Dlaczego właśnie tak?
- KONTRASTY, ponieważ kultura ma różne, często kontrastujące oblicza i w tej różnorodności wspólnym mianownikiem są jej europejskie korzenie, co podczas naszych Festiwali staramy się eksponować w repertuarze - wyjaśnia Filharmonia Pomorska. - „Pamięć i przyszłość” - wciąż mają aktualną moc jako uniwersalne, nierozdzielne punkty odniesienia, przeplatające się na co dzień w naszym życiu. Zapraszamy do podróży poprzez wieki, od czasów dawnych po dzieła współczesne i to w całej krasie ich stylistycznej różnorodności.
Inauguracja 59. BFM, tradycyjnie już, będzie niepowtarzalnym wydarzeniem, które zapisze się w historii festiwalu.
- Światowej sławy dyrygent Jacek Kaspszyk gościnnie poprowadzi poruszającą do głębi Symfonię „Kaddish” polskiego kompozytora żydowskiego pochodzenia. To ostatnie i szczególne dzieło Wajnberga, dedykowane pamięci ofiar warszawskiego getta, zabrzmi w Filharmonii Pomorskiej po raz pierwszy. Partię solową zaśpiewa sopranistka Magdalena Molendowska, która zbiera doskonałe recenzje, podkreślające jej ekspresyjne kreacje i siłę głosu - zapowiadają organizatorzy. A to będzie dopiero początek muzycznej uczty.
Polecamy także
Jeszcze w ten weekend - niedzielę, 19.09. o godz. 17 - kolejna dawka potężnych wrażeń, bowiem drugi z koncertów 59. BFM będzie recitalem amerykańskiego organisty i kompozytora (i projektanta) Camerona Carpentera, o którym mówi się: jeden z najbardziej ekstrawaganckich artystów i zarazem wirtuoz organów, „Niszczyciel kulturowych i klasycznych tabu muzycznych” (Los Angeles Times), supergwiazda - jako pierwszy w historii organista został nominowanym do nagrody Grammy za swój solowy album. Carpenter dla festiwalowej publiczności w Filharmonii Pomorskiej wystąpi z recitalem organowym „All you need is Bach”. Z całą pewnością ten koncert zapadnie na długo w pamięci!
W przyszłym tygodniu 59. BFM nie zwolni tempa i już we wtorek (21.09. o godz. 19) orkiestra Polish Soloists, prowadzona przez dyrektora i koncertmistrza Sebastiana Czaję, połączy tradycję z nowoczesnością, pozwalając sobie na „małe repertuarowe szaleństwo” - w programie koncertu m.in. Suita na wiolonczelę, fortepian i smyczki Krzysztofa Komedy - popis improwizacji jak hołd w 90. rocznicę urodzin kompozytora.
Za „Czułe struny” (w piątek, 24.09. o godz. 19) utworów Chopina w symfonicznych aranżacjach - m.in. Krzysztofa Herdzina - z Orkiestrą Symfoniczną FP sięgnie Natalia Kukulska, za dyrygenckim pulpitem stanie Adam Sztaba (także jeden z autorów aranżacji utworów tegoż projektu i albumu wokalistki).
Dzień później - 25.09. - festiwal nie przez przypadek przeniesie się do barkowej świątyni Sanktuarium Matki Bożej Rywałdzkiej w Rywałdzie, gdzie w nocy 25 na 26.09.1953 r. aresztowano i uwięziono ks. Prymasa Stefana Wyszyńskiego. Dlatego to właśnie tu o godz. 18 zespół Bornus Consort (nominowany do nagrody Fryderyk 1996) wykona Śpiewy z rękopisów franciszkańskichw koncercie Pamięci Prymasa Tysiąclecia.
Przyszły weekend - 26.09. godz. 19 - zakończą „Dumne One”, czyli znane współczesne artystki: Kayah, Anna Grzelak, Aga Twardowska i Anna Karwan, które wystąpią w utworach wielkich dam polskiej estrady. W aranżacjach bydgoskiego artysty Adama Lemańczyka na nowo odkryjemy legendarne, m.in.: „Grande Valse Brillante” Ewy Demarczyk; „Tańczące Eurydyki” Anny German, „Z Tobą w górach” Maryli Rodowicz czy „Powrócisz tu” Ireny Santor.
Pierwszy weekend października podczas 59. BFM rozpoczną „Śpiewy Prawosławia” (1.10. godz. 19) w wykonaniu Bizantyjskiego Chóru Patriarchatu Rumuńskiego Evloghia. Zaś Sinfonia Varsovia (3.10. godz. 17) wykona utwory Krzysztofa Pendereckiego i Antonina Dvořáka.
A na finał festiwalu (8.10.)Orkiestra Symfoniczna FP, Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz soliści pod batutą Mykoła Diadiura wykonają utwory Alfreda Schnittke i Igora Strawińskiego.
Bilety na koncerty 59. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego jest szansa jeszcze zdobyć online na portalu www.bilety24.pl, a także w kasie Filharmonii Pomorskiej.
