Zobacz wideo: Budowa nowego kampusu Akademii Muzycznej może się rozpocząć
Każdy z instrumentów, prezentowanych w czterech odcinakach cyklu „Ewolucja brzmienia fortepianu” jest wyjątkowy, gdyż różni się nie tylko tytułowym brzmieniem, ale i konstrukcją oraz własną historią. Trzy z nich to przeszło 100- i 200-letnie instrumenty z Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego w Ostromecku, w której znajduje się największa w Europie grupa fortepianów, wykonanych w polskich wytwórniach. Usłyszymy także fortepian współczesny włoskiej firmy Fazioli, który - jak podpowiada MCK - jest obecnie najdłuższym fortepianem na świecie!
Polecamy nasze publikacje o fortepianach ostromeckiej kolekcji
Bohater pierwszego odcinka cyklu „Ewolucja brzmienia fortepianu”, jaki od 4 lutego 2020 r. jest bezpłatnie dostępny na platformie kultureo.pl TUTAJ, to prawdziwy unikat: stołowy fortepian Jacoba Wiszniewskiego, który - jak informowaliśmy w 2020 r. na naszych łamach - ostromeckiej kolekcji podarowała Kasylda Łabus-Nawrat.
- Po renowacji instrumentu Wiszniewskiego będziemy mieć prawdopodobnie jeden z niewielu w Polsce grających fortepianów stołowych z połowy XIX wieku - mówił nam wówczas Andrzej Gawroński, opiekun ostromeckiej kolekcji oraz kierownik pracowni ZPP Ostromecko.
I w istocie tak jest - prócz kolekcji im. A. Szwalbego w Ostromecku, „grający” fortepian stołowy w Polsce znajdziemy jeszcze tylko w „Fortepianarium” w Zabrzu. Tu należy dodać, że drugie życie fortepianowi Wiszniewskiego nadał, zwany doktorem instrumentów, Andrzej Włodarczyk z Pracowni Pianin i Fortepianów w Słupnie.
Polecamy nasze publikacje o ostromeckiej kolekcji
Podobnie się stało w przypadku dwóch innych zabytkowych fortepianów, przywróconych do koncertowego życia w Ostromecku, o których usłyszmy w cyklu filmowym. Przypomnijmy, to Andrzej Włodarczyk, przy wielkim zaangażowaniu Andrzeja Gawrońskiego, na 98. rocznicę powrotu Bydgoszczy do Macierzy, dzięki dofinansowaniu Miasta Bydgoszczy, przeprowadził renowację mocno zniszczonego fortepianu Zygmunta Noskowskiego firmy Krall & Seidler, o którym będzie w 2. odcinku „Ewolucji brzmienia fortepianu”. Brzmienie fortepianu Krall & Seidler wydobędzie dla nas pianistka Aleksandra Bobrowska, która to na tym właśnie instrumencie w 2021 r. nagrała swój album z mazurkami Chopina. Premiera odcinka online w piątek, 11 lutego.
Renowację w pracowni Włodarczyka przeszedł także fortepian J.F. Marty’ego, który jest jednym z najstarszych obiektów z ostromeckiej kolekcji. W ramach cyklu filmowego MCK usłyszymy jego brzmienie 18 lutego. Zagra na nim Maria Gabryś-Heyke.
Na finał cyklu - 25 lutego - związany z bydgoską Akademią Muzyczną Adam Kośmieja zagra na wspomnianym już współczesnym fortepianie firmy Fazioli.
Co więcej, zdjęcia kręcone we włoskiej fabryce fortepianów oraz w Ostromecku złożą się także na film w reż. Jakuba Szymczaka, którego premiera zaplanowana jest 14 marca 2022 r. Wydany zostanie także dwupłytowy album z czteroma koncertami wirtuozów fortepianu, jakie zostały wykonane w ramach projektu „Ewolucja brzmienia fortepianu”.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Komunie dzieci gwiazd są jak wesela. Najpierw ciało Chrystusa, potem DMUCHANY ZAMEK
- Ujawniamy listę klientów internetowej szamanki! Gwiazdy telewizji i żony piłkarzy...
- Tak żyje "Biały Cygan" Bogdan Trojanek. Zna Viki Gabor, adoptował dziecko z klasztoru
- Skrzynecka przesadza z retuszem? Tak wymalowała się na wycieczkę. Jak w tym chodzić?