Zobacz wideo: Ćwiczenia służb ratowniczych na S5 pod Bydgoszczą.

Powodem ich wizyty w placówce przy ul. Puszczykowej był wspólny muzyczny projekt Erasmus+ „Love Music, Love Yourself!”.
- Nasza szkoła koordynuje i zarządza pracą partnerów z Turcji, Hiszpanii, Rumunii i Macedonii Północnej, co przy szerszych niż dotychczas założeniach programu Erasmus+ sprawia, że projekt jest unikalny i bardziej innowacyjny - podkreśla Leszek Sobieraj, dyrektor ZS nr 24 im. Mariana Rejewskiego w Bydgoszczy. - Projekt trwa od jesieni ubiegłego roku. Rozpisany został na dwa lata, a jego główny cel to wykorzystanie muzykoterapii w edukacji. Wszystko po to, aby wyrównać szanse edukacyjne dzieci i młodzieży, znajdującej się w trudnej sytuacji rodzinnej, materialnej oraz uczniów z problemami emocjonalnymi.
Korytarz muzyczny i nie tylko
Wizyta zagranicznych nauczycieli miała wyjątkową oprawę. Powitano ich w szkole po staropolsku - chlebem i solą. Na szkolnym korytarzu uczniowie utworzyli szpaler, którym przemaszerowali nauczyciele ze wspomnianych krajów. Dzieci trzymały w rękach flagi pięciu państw, które uczestniczą w projekcie. Potem nie zabrakło pokazów polskich tańców w wykonaniu uczniów oraz popisów wokalnych. Zatańczono kujawiaka, mazurka, krakowiaka i poloneza. Do tego ostatniego tańca zaproszono również nauczycieli z Turcji, Hiszpanii, Rumunii i Macedonii Północnej.
Wizyta zagranicznych partnerów to tylko część działań planowanych w ramach projektu „Love Music, Love Yourself!”.
- Od grudnia ubiegłego roku, we wszystkich placówkach uczestniczących w projekcie, realizowany jest „Korytarz muzyczny” - mówi Dorota Podpinka, wicedyrektor ZS nr 24. - To miejsce w szkole, gdzie prezentowane są prace uczniów poświęcone artystom, którzy mieli duże ograniczenia (np. mieli problemy ze słuchem lub wzrokiem, wychowani zostali w rodzinie patologicznej), a mimo to osiągnęli sukces. W naszym “Korytarzu muzycznym” mamy muzyków I piosenkarzy znanych na całym świecie. Są tu np. Ludwig van Beethoven, Andrea Bocelii czy Tina Turner. Ponadto w ramach projektu szkoły organizują zajęcia poszerzające wiedzę z muzyki. Uczniowie piszą też listy do swoich ulubionych muzyków. Atrakcją są odwiedziny w domach lokalnych artystów, oczywiście za ich zgodą.
Muzykoterapia wspierająca ucznia ze specjalnymi potrzebami
W ramach projektu odbędą się cztery spotkania międzynarodowe, utworzony zostanie słownik instrumentów muzycznych. Nie zabraknie także koncertów na szkolnych korytarzach.
- Nauczyciele muzyki będą również uczyli dzieci pracy z rytmem. Ponadto uczniowie wykonają samodzielnie instrument muzyczny - informuje Leszek Sobieraj. - W celu rozpowszechnienia projektu opracowane mają być wytyczne „Podstawy muzykoterapii dla uczniów ze specjalnymi potrzebami” oraz program nauczania „Muzykoterapia wspierająca ucznia ze specjalnymi potrzebami”. Liczymy, że ten projekt przyniesie wiele korzyści zarówno na gruncie edukacyjnym, wychowawczym, jak również interpersonalnym.
W czasie pobytu w ZS nr 24 zagraniczni partnerzy zwiedzili Bydgoszcz. Gościli również w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni, gdzie od 29 lat odbywa się Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży.