Współpraca WARS S.A. z PBŚ jest uzupełnieniem programu dydaktycznego w kształceniu młodych projektantów Wzornictwa, dlatego Wydział Sztuk Projektowych poważnie włączył się w projekt.
Jednym z kluczowych jego elementów jest zrozumienie realiów pracy obsługi pociągów. Z tego właśnie powodu grupa studentów pod kierunkiem wykładowczyni WSP i projektantki - mgr sztuki Sary Betkier - wybrała się w podróż do Krakowa, aby w naturalnych warunkach zebrać dane i obserwacje dotyczące użytkowania uniformów. Obserwacje prowadzone były bezpośrednio w trakcie pracy personelu WARS z naciskiem na funkcjonalność, ergonomię, trwałość materiałów, ale również estetykę i zgodność z wizerunkiem marki.
- Współpraca z WARS-em to dla nas nie tylko projektowanie uniformów. To pełne zanurzenie w świecie współczesnej kolei, z całym jej kontekstem społecznym, funkcjonalnym i estetycznym. Interdyscyplinarny charakter wydziału pozwala nam spojrzeć szeroko - łączymy projektowanie ubioru, wzornictwo przemysłowe, komunikację wizualną i analizę potrzeb użytkowników - mówi dr Agnieszka Fujak, Kierownik Katedry Wzornictwa na Wydziale Sztuk Projektowych.

Rośnie zresztą znaczenie samej podróży jako doświadczenia. Dla młodego pokolenia kolej to już nie tylko sposób przemieszczania się z punktu A do B - to przestrzeń komfortu, pracy zdalnej, odpoczynku i estetyki. To właśnie ta przestrzeń może stać się polem do popisu dla projektantów.
Projekt uniformów to dopiero początek - obie strony już zapowiadają długofalowe partnerstwo.
- Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem energii, jaką wnosi zespół Wydziału Sztuk Projektowych - zarówno w zakresie designu, jak i praktycznej perspektywy współpracy z rynkiem. Jesteśmy firmą z piękną historią - obecni na kolejowych szlakach Polski od dekad, ale wiemy, że tradycja ma sens tylko wtedy, gdy potrafimy ją twórczo łączyć z nowoczesnością. Dlatego tak bardzo zależy nam na projektach, które wykraczają poza schemat, angażują ludzi i opowiadają historię marki na nowo. Współpraca z młodymi projektantami, z otwartymi głowami i odwagą wizjonerską, to dla nas coś więcej niż tylko element strategii - to impuls do działania, do zmiany - mówi Mikołaj Pawlak, Dyrektor Wykonawczy Biura Strategii i Marketingu WARS S.A.
