Wiolinowe szaleństwo - tak można zapowiedzieć koncert, który odbędzie się 21 listopada w Filharmonii Pomorskiej. Ucieszą się nim z pewnością miłośnicy baroku.
<!** Image 3 align=none alt="Image 200091" sub="Capella Bydgostiensis w pełnej krasie, ale 21 listopada w czasie koncertu miejsce dyrygenta José Maria Florencio zajmie Jan Stanienda. fot.: FP">
Bydgoscy kameraliści zaprezentują utwory najwybitniejszych przedstawicieli muzyki barokowej. <!** reklama>
W roli dyrygenta i solisty wystąpi Jan Stanienda, ceniony skrzypek, kameralista, dyrektor artystyczny słynnej Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej „Wratislavia”.
Partie solowe wykonają również muzycy kameraliści Capelli Bydgostiensis: Waldemar Kośmieja (koncertmistrz), Elżbieta Biskupska (skrzypce), Małgorzata Węglerska-Posadzy (wiolonczela) oraz najmłodszy wiekiem i stażem członek orkiestry - skrzypek Grzegorz Kujawa.
Dwójka ma znaczenie
Spotkanie rozpocznie rzadko wykonywany „Koncert skrzypcowy d-moll” (znany również pod nazwą „Koncert podwójny na skrzypce d-moll”) J.S. Bacha. To jedyne tego rodzaju dzieło Bacha, które przetrwało do naszych czasów w swej pierwotnej formie. Powstało między rokiem 1730 a 1731. Bach żył i tworzył wówczas w Lipsku. Podwójność utworu nie jest przypadkowa. W symbolice chrześcijańskiej liczba „dwa” odnosi się do drugiej osoby boskiej, ale także do dwóch natur w Chrystusie, dwóch testamentów, dwóch głównych przykazań. Jednak głównym zamysłem symbolicznym duetu jest ukazanie jedności Ojca i Syna. Zgodnie z muzyczną funkcją kanonu, jeden głos całkowicie wynika z drugiego jak Chrystus z Boga.
Wiatraki i skrzypce
Kolejna interesująca pozycja w repertuarze Filharmonii Pomorskiej to suita „Don Kichot” Telemanna, oparta na powieści Cervantesa. Części suity zawierają elementy malarstwa muzycznego, ilustrujące przebieg akcji i nastroje bohaterów „Don Kichota”. Na przykład w „Przebudzeniu Don Kichota” słychać zmniejszoną dynamikę oraz charakterystyczne rytmy, obrazujące powolne budzenie się bohatera, a w „Galopie Rosynanta” charakterystyczne są skoki interwałowe, obrazujące zachowania osła Sancho Pansy.
Na zakończenie koncertu usłyszymy dwa dzieła (na dwoje i troje skrzypiec) kompozytora uważanego za właściwego reprezentanta solowego koncertu skrzypcowego przełomu XVII i XVIII wieku - Antonio Vivaldiego.
Warto wiedzieć
- Koncert odbędzie się w czwartek, 21 listopada, o godz. 19. Bilety do kupienia na: www.ebilet.pl oraz w kasie FP w dni powszednie w godz. 14-18 oraz na godzinę przed koncertem.