Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przyczyną wykolejenia tramwaju w centrum Bydgoszczy był śnieg, ale motorniczy popełnił błąd

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Na początku lutego na rogu ulic Jagiellońskiej i Gdańskiej doszło do wykolejenia tramwaju, co doprowadziło do zderzenia z drugim składem. MZK w Bydgoszczy podtrzymuje, że przyczyną były intensywne opady śniegu, lecz przyznaje, że motorniczy błąd popełnił.

Po artykule dotyczącym przyczyny zdarzenia napisał do nas jeden z pracowników MZK w Bydgoszczy. Jego zdaniem wykolejenie to efekt nie śniegu, a niesprawnej zwrotnicy. Jak pisze, na udostępnionym w sieci nagraniu ze zdarzenia widoczny jest czerwony krzyżyk na sygnalizatorze zwrotnicowym, informujący o awarii zwrotnicy. Dodaje, że w takiej sytuacji tramwaj w ogóle nie powinien wjeżdżać na zwrotnicę.

Parę dni wcześniej zgłaszaliśmy awarię zwrotnicy, a sygnalizator został zasłonięty taśmą, aby tylko tramwaje mogły jeździć – czytamy w przesłanej wiadomości. – Według informacji przekazanych przez Dział Nadzoru Ruchu taka sytuacja (przysłonięcie sygnalizatora) miała miejsce 1.12.2022 r., podczas realizowanej przez pogotowie działu infrastruktury torowo-sieciowej tzw. „naprawy pod ruchem” – odpowiada nam Paweł Czyrny, dyrektor zarządzający MZK, dodając, że obu zdarzeń nie należy ze sobą łączyć.

– Przepisy prawa o ruchu drogowym nie regulują problematyki sygnalizatorów zwrotnicowych. Sygnałami sygnalizacji tramwajowej są te wyświetlane przez sygnalizatory ST również widoczne na filmie, które wyświetlają odpowiedni sygnał dla tramwaju – stwierdza dyrektor.

Motorniczy 3 lutego nie popełnił wykroczenia drogowego, ale nie jest to równoznaczne z tym, że nie popełnił błędu. – Działanie sygnalizacji zwrotnicowej zależy od zastosowanego systemu ich sterowania i oczujnikowania poszczególnych elementów. Sygnał wyświetlany przez sygnalizator zwrotnicowy na wskazanym filmie wskazuje stan awaryjny zwrotnicy – potwierdza Paweł Czyrny.

W tej sytuacji motorniczy nie powinien dalej jechać, lecz według ustaleń służb MZK nie doszło wtedy do awarii. Sygnalizator mógł tak wskazywać ze względu na zalegający w zwrotnicy śnieg i lód, co było bezpośrednią przyczyną wykolejenia.

W czwartkowy poranek 23 lutego w tym samym miejscu doszło do awarii, co spowodowało spore utrudnienia w ruchu tramwajowym. O podobnych problemach w okolicy skrzyżowania ulic Gdańskiej, Jagiellońskiej i Focha słyszy się często, lecz zdaniem MZK nie wynika to ze stałego problemu z infrastrukturą, tylko dużego ruchu.

Wskazana zwrotnica należy do jednej z najbardziej obciążonych w całym układzie komunikacyjnym. Przejeżdżają przez nią tramwaje 8 z 10 obecnie funkcjonujących linii – mówi dyrektor zarządzający MZK. – Awarie zwrotnic są usuwane możliwie najszybciej po zgłoszeniu przez motorniczych – dodaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera