ZDMiKP odpowiada, że prace utrzymaniowe przy torowiskach w Bydgoszczy prowadzone są cyklicznie, a działania wykonywane są w miejscach największego ich zużycia. – Takie prace będą prowadzone również przy węźle rozjazdowym na skrzyżowaniu ul. Jagiellońskiej i ul. Gdańskiej. Prace powinny zostać wykonane w pierwszej połowie 2025 roku – informuje „Express Bydgoski” Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka ZDMiKP.
– Kompleksowy remont tego węzła torowego, w tym momencie, sparaliżowałby ruch na znacznym zakresie torowisk w obszarze zachodniej i północnej części miasta. Spowodowałby również brak możliwości korzystania z trzech pętli tramwajowych. Tym samym jakiekolwiek prace w obszarze tego węzła muszą być prowadzone wyłącznie etapowo – dodaje.
Gruntowna przebudowa węzła planowana jest w kolejnych latach. Drogowcy chcą wykorzystać zamknięcie torowiska, które będzie wynikało z innych inwestycji.
– Jedną z nich jest remont torowiska w ciągu ul. Jagiellońskiej (wybranych odcinków, wykazujących znaczne zużycie), który wykonamy po zakończeniu przebudowy na ul. Toruńskiej oraz otwarciu przejazdu tramwajów przez Babią Wieś, czyli prawdopodobnie w 2027 roku. Do tego czasu na ciągu ul. Jagiellońskiej będą prowadzone wyłącznie naprawy bieżące, wynikające z codziennej eksploatacji torowiska, które umożliwią jego dalsze użytkowanie do czasu kompleksowej przebudowy – przekazuje Katarzyna Muszyńska.
Zaznacza, że na całej sieci torowej miasta, w miejscach rozjazdów i zwrotnic, obowiązują ograniczenia prędkości, wynikające z przepisów związanych z obsługą tramwajów. Dodatkowo, w miejscach, gdzie torowiska są wyeksploatowane, a naprawy nie przywracają ich pierwotnego stanu, ZDMiKP wprowadza odcinkowe ograniczenia prędkości. Takie działania mają na celu utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Brak alternatywnego objazdu
– Remont torowiska na ul. Jagiellońskiej to dość znaczne zadanie inwestycyjne, które musimy odpowiednio przygotować i skoordynować z innymi działaniami na sieci torowej miasta. Na ten moment ta modernizacja spowodowałaby odcięcie pętli Las Gdański, Wilczak oraz Chodkiewicza. Na chwilę obecną nie ma alternatywy objazdu pomiędzy Klaryskami a rondem Jagiellonów – tłumaczy Katarzyna Muszyńska.
– Niemniej jednak, aby zapobiec takiej sytuacji, przygotowujemy dokumentacje projektowe, by powstały dwa dodatkowe objazdy. Pierwszy to połączenie Chodkiewicza z pętlą tramwajową na Rycerskiej. Drugi natomiast to budowa nowego torowiska wzdłuż Solskiego aż do Szubińskiej, a potem w kierunku ronda Grunwaldzkiego – dodaje.
Trasy mają być alternatywą komunikacyjną i ułatwieniem w przypadku przeprowadzania remontów w newralgicznych miejscach sieci tramwajowej w przyszłości.
– W tym roku ogłosimy też przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę torowiska na ulicy Jagiellońskiej między rondem Fordońskim i rondem Jagiellońskim. W ramach tej inwestycji zostanie przebudowany m.in. przystanek tramwajowy na wysokości ulicy Łużyckiej w celu poprawy jego funkcjonalności oraz poprawy bezpieczeństwa na pobliskim przejściu dla pieszych – informuje rzeczniczka.
