Od 2018 roku w Bydgoszczy w autobusach i tramwajach bilety można kupić korzystając ze zbliżeniowej karty płatniczej. Choć samo rozwiązanie jest chwalone, wiele uwag jest do tego jak działają biletomaty. Często w autobusach i tramwajach urządzenia są zablokowane lub widnieje na nich informacja o przerwie technicznej.
Temat awaryjności urządzeń w interpelacji poruszył Szymon Róg z Bydgoskiej Prawicy, który proponował, aby w mieście skopiować rozwiązanie wprowadzane w Łodzi. Tam na biletomatach mają pojawić się naklejki z informacjami o tym, że w razie awarii pasażerowie mają prawo kontynuować podróż bez obaw, że zostaną ukarani. Mniejszym drukiem dopisane będzie, że system może stracić zasięg na zaledwie kilkadziesiąt sekund i urządzenie jest w trakcie restartowania.
Mennica Polska (właściciel kanału dystrybucji) potwierdziła wzrost interwencji serwisowych z ok. 30-40 miesięcznie na początku 2024 r., do ok. 50 miesięcznie pod koniec ubiegłego roku. Jak przekazał radnemu zastępca prezydenta Bydgoszczy, nie można jednoznacznie stwierdzić, że wynika to ze zwiększonej ilości usterek, ponieważ w drugiej połowie roku zwiększony został nadzór prewencyjny urządzeń.
– Aktualnie trwają prace nad usprawnieniem systemu OPS i planuje się do końca II kwartału bieżącego roku wymienić wszystkie urządzenia zamontowane w pojazdach – odpowiedział w interpelacji Mirosław Kozłowicz.
To jeszcze nie masowa wymiana
W ubiegłym tygodniu na profilu Bydgoskiego Ruchu Miejskiego pojawiło się zdjęcie nowego biletomatu w jednym z tramwajów. Zmienił się nieco jego wygląd, a także układ biletów na samym panelu. O to, czy wymiana urządzeń już się rozpoczęła zapytaliśmy Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.
– Urządzenie w pojeździe o numerze bocznym 273 zostało wymienione. Zgodnie z informacją uzyskaną z Mennicy Polskiej wymiana urządzeń we wszystkich pojazdach powinna potrwać do końca maja tego roku – odpowiada nam Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa ZDMiKP.
Choć jedno nowe urządzenie już się w Bydgoszczy pojawiło, nie jest to równoznaczne z rozpoczęciem całego procesu wymiany. Niewykluczone, że ostatecznie nowe biletomaty będą wyglądać inaczej.
– Nie posiadamy obecnie tak szczegółowych danych technicznych dot. zamontowanego urządzenia (zamontowanego obecnie w miejsce uszkodzonego), aby potwierdzić, że jest ono dokładnie takie samo jak te, które będą montowane w ramach wymiany w innych pojazdach w Bydgoszczy. Zamiennik spełnia dotychczasowe funkcjonalności. Gdy firma Mennica Polska (operator systemu sprzedażowego) zacznie właściwy proces wymiany, będziemy informować – przekazuje rzeczniczka.
Pasażerowie z nowego urządzenia nie korzystali długo. Zdjęcie automatu wykonano 10 lutego w tramwaju linii nr 6. Dokładnie ten pojazd, o numerze bocznym 273, dzień później, we wtorek 11 lutego, po południu wypadł z torów na rogu Jagiellońskiej i Gdańskiej, uderzając w budynek po dawnym Savoyu. Samo urządzenie najpewniej trafi w najbliższym czasie do innego tramwaju lub autobusu.
W środę (19 lutego) po południu otrzymaliśmy zdjęcie nowego biletomatu z autobusu linii nr 64. – Jeszcze rano jechałam autobusem, gdzie był zepsuty, a tu taka niespodzianka. Oby działały jak najdłużej – pisze pasażerka.
