Zobacz wideo: Otwarcie Aqua Fordon
Przypomnijmy, już w 2018 roku przygotowano szereg analiz, które miały wskazać 15 najlepszych lokalizacji w całym mieście dla systemu Park&Ride. System P&R co do zasady skierowany jest do mieszkańców peryferyjnych dzielnic i osób spoza Bydgoszczy, którzy co dzień jadą do centrum miasta. O co w tym chodzi? O to, by osoby dojeżdżające samochodem mogły auto spokojnie zostawić na takim parkingu i przesiąść się do komunikacji miejskiej, którą dojadą do centrum - nie powodując korków, zmniejszając zanieczyszczenie powietrza. W Fordonie jeden z takich parkingów zaplanowano przy pętli na ul. Korfantego, drugi przy pętli tramwajowej przy ul. Andersa.
To Cię może też zainteresować
Etap pierwszy - pięć parkingów w Bydgoszczy
- Zasadniczym celem opracowania było wskazanie lokalizacji parkingów rekomendowanych do zrealizowania (poprzez określenie zasadności i kolejności budowy poszczególnych parkingów), które w największym stopniu przyczyniłyby się do poprawy sytuacji transportowej Bydgoszczy. Dążąc do osiągnięcia określonego wyżej celu, zrealizowano szereg prac badawczych i analitycznych. W ramach przeprowadzonej analizy do realizacji w pierwszym etapie zostały wskazane parkingi w pięciu lokalizacjach, w tym m.in. parking przy pętli przy ulicy Korfantego - podkreśla Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy.
Nie wszyscy zdawali sobie sprawę, że budowa parkingu pociągnie za sobą również wycinkę drzew. Co do jej skali zdania są jednak znacznie podzielone. W mediach społecznościowych można znaleźć informacje powołujące się na dokumentację projektową, która wskazuje że pod toporami ma paść ponad 800 drzew i niezliczona ilość krzewów.
Mieszkańcy Fordonu przeciw wycince drzew
Taka skala wycinki oburzyła i zaniepokoiła mieszkańców, lasek niedaleko pętli stał się już bowiem tradycyjnym miejscem rekreacji i spacerów. Nic więc dziwnego, że wiele osób nie wyobraża sobie wycinki. Pojawiły się również głosy poddające w wątpliwość sens inwestycji oraz nawołujące do jej innego umiejscowienia, na przykład przy pętli autobusowej Tatrzańskie. Skala wycinek ma być jednak, jak zapewnia ZDMiKP, o wiele mniejsza. Dużo zależy jednak od tego, co uznaje się za pełnoprawne drzewo, a co nie.
- W związku z realizacją układu drogowego na potrzeby Park&Ride przewiduje się wycinkę 167 drzew, które wymagały zezwolenia na wycinkę. Ponad 500 drzew nie wymaga zezwolenia na wycinkę gdyż są zbyt małe i to tzw. „samosiejki”. Analizujemy jeszcze możliwość przesadzenia tych małych drzewek w inne miejsce. Dodatkowo jako rekompensatę w ramach inwestycji zaplanowaliśmy nasadzenia ponad 330 nowych drzew. Realizacja zadania jest zgodna z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego uchwalonym przez Radę Miasta już w 2013 roku - przypomina Tomasz Okoński.
