Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Park&Ride w bydgoskim Fordonie - ile faktycznie drzew trafi pod topór?

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Zdaniem drogowców parking typu park&ride najlepiej sprawdziłby się przy pętli tramwajowej przy ul. Korfantego.
Zdaniem drogowców parking typu park&ride najlepiej sprawdziłby się przy pętli tramwajowej przy ul. Korfantego. Arkadiusz Wojtasiewicz
Ogromne poruszenie wśród mieszkańców Fordonu wywołała informacja o budowie parkingu Park&Ride przy pętli tramwajowej na ul. Korfantego. A właściwie nie sama budowa, co konieczność potężnej wycinki drzew, która się z inwestycją wiąże.

Zobacz wideo: Otwarcie Aqua Fordon

Przypomnijmy, już w 2018 roku przygotowano szereg analiz, które miały wskazać 15 najlepszych lokalizacji w całym mieście dla systemu Park&Ride. System P&R co do zasady skierowany jest do mieszkańców peryferyjnych dzielnic i osób spoza Bydgoszczy, którzy co dzień jadą do centrum miasta. O co w tym chodzi? O to, by osoby dojeżdżające samochodem mogły auto spokojnie zostawić na takim parkingu i przesiąść się do komunikacji miejskiej, którą dojadą do centrum - nie powodując korków, zmniejszając zanieczyszczenie powietrza. W Fordonie jeden z takich parkingów zaplanowano przy pętli na ul. Korfantego, drugi przy pętli tramwajowej przy ul. Andersa.

To Cię może też zainteresować

Etap pierwszy - pięć parkingów w Bydgoszczy

- Zasadniczym celem opracowania było wskazanie lokalizacji parkingów rekomendowanych do zrealizowania (poprzez określenie zasadności i kolejności budowy poszczególnych parkingów), które w największym stopniu przyczyniłyby się do poprawy sytuacji transportowej Bydgoszczy. Dążąc do osiągnięcia określonego wyżej celu, zrealizowano szereg prac badawczych i analitycznych. W ramach przeprowadzonej analizy do realizacji w pierwszym etapie zostały wskazane parkingi w pięciu lokalizacjach, w tym m.in. parking przy pętli przy ulicy Korfantego - podkreśla Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy.

Nie wszyscy zdawali sobie sprawę, że budowa parkingu pociągnie za sobą również wycinkę drzew. Co do jej skali zdania są jednak znacznie podzielone. W mediach społecznościowych można znaleźć informacje powołujące się na dokumentację projektową, która wskazuje że pod toporami ma paść ponad 800 drzew i niezliczona ilość krzewów.

Mieszkańcy Fordonu przeciw wycince drzew

Taka skala wycinki oburzyła i zaniepokoiła mieszkańców, lasek niedaleko pętli stał się już bowiem tradycyjnym miejscem rekreacji i spacerów. Nic więc dziwnego, że wiele osób nie wyobraża sobie wycinki. Pojawiły się również głosy poddające w wątpliwość sens inwestycji oraz nawołujące do jej innego umiejscowienia, na przykład przy pętli autobusowej Tatrzańskie. Skala wycinek ma być jednak, jak zapewnia ZDMiKP, o wiele mniejsza. Dużo zależy jednak od tego, co uznaje się za pełnoprawne drzewo, a co nie.

- W związku z realizacją układu drogowego na potrzeby Park&Ride przewiduje się wycinkę 167 drzew, które wymagały zezwolenia na wycinkę. Ponad 500 drzew nie wymaga zezwolenia na wycinkę gdyż są zbyt małe i to tzw. „samosiejki”. Analizujemy jeszcze możliwość przesadzenia tych małych drzewek w inne miejsce. Dodatkowo jako rekompensatę w ramach inwestycji zaplanowaliśmy nasadzenia ponad 330 nowych drzew. Realizacja zadania jest zgodna z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego uchwalonym przez Radę Miasta już w 2013 roku - przypomina Tomasz Okoński.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera