Od 3 marca w Bydgoszczy działa rozszerzona strefa płatnego parkowania. Na mapach Świecka widnieje jako ulica należąca do podstrefy B SPP w Bydgoszczy. Kierowcy mają jednak wątpliwości, czy rzeczywiście powinni płacić za postój na tej ulicy.
– Jestem klientem jednego z punktów zlokalizowanych w tej okolicy. Przez lata parkowałem na placu w pobliżu hal przy ul. Świeckiej, ponieważ przy wjeździe, od strony Racławickiej i Pomorskiej, widniała tabliczka „parking tylko dla najemców i klientów”. W ostatnim czasie sporo się tu jednak zmieniło – informuje nas czytelnik.
– Przesunięto znak informujący o tym, gdzie kończy się płatny parking – teraz jest bliżej Pomorskiej. Pojawił się parkomat z tabliczką podstrefa b. Z jednej strony dodatkowo zniknęła tabliczka informująca o tym, że to parking dla klientów. Po prawej stronie, patrząc od ulicy Racławickiej, najpierw pojawiło się nowe oznakowanie poziome na ulicy, a zaraz potem ktoś odgrodził teren słupkami i taśmą, uniemożliwiając parkowanie – wymienia.
– Nie wiem, do kogo należy ten teren i czy powinienem płacić za parkowanie w strefie, co sugeruje parkomat. Jest tu tyle sprzecznych oznaczeń, że można się pogubić – stwierdza. Dodaje, że nie jest jedyną osobą, która ma wątpliwości i w okolicy to ostatnio najgorętszy temat rozmów.
Stan prawny do uporządkowania
Ze sprawą zwracamy się do Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Pytamy m.in. o to, czy to miejski teren, o to, czy miasto planuje wyznaczyć tu nowe miejsca parkingowe w strefie, co mogłyby sugerować słupki po jednej ze stron oraz o to za parkowanie, w której części ul. Świeckiej mieszkaniec powinien wnieść opłatę za postój w SPP?
– Aktualnie pas drogowy ul. Świeckiej nie ma uregulowanego stanu prawnego wszystkich działek. Występują tam również działki, będące własnością działających w tej lokalizacji firm. Prawdopodobnie regulacja działek nastąpi podczas przygotowywania inwestycji drogowej, związanej z budową ulicy wraz z linią tramwajową. Jesteśmy na etapie przygotowywania się do ogłoszenia przetargu na wykonawstwo dokumentacji projektowej tej inwestycji – odpowiada nam Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa ZDMiKP.
Wspomniana inwestycja to trasa tramwajowa, która będzie prowadziła od ronda Fordońskiego, przez al. Wyszyńskiego i ul. Chodkiewicza aż do pętli Rycerska. Sama dokumentacja projektowa może powstać do końca 2027 roku, a dalszy harmonogram dotyczący budowy na razie nie są znane.
Parkomat jest, ale zniknie
– Planujemy w najbliższym czasie, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, usunięcie dotychczasowego oznakowania, związanego z możliwością parkowania pojazdów, wprowadzając po stronie południowej (nieparzystej) ulicy Świeckiej znak zakazu zatrzymywania „B-36” z tabliczką „T-24” co uniemożliwi parkowanie – dodaje rzeczniczka.
– Parkomat, który stoi obecnie przy ul. Świeckiej zostanie przeniesiony w inną lokalizację. Prawdopodobnie stanie na parkingu przy ul. Jurasza lub innej lokalizacji, w której zastąpi wyeksploatowane, istniejące urządzenie – informuje Katarzyna Muszyńska.
Z odpowiedzi nie wynika, skąd przy ul. Świeckiej wzięły się słupki, które uniemożliwiają parkowanie. Nieoficjalnie słyszymy, że ustawił je jeden z właścicieli pobliskiej firmy, aby w ten sposób wyraźnie oddzielić swój teren od miejskiego. Choć kwestie parkowania na Świeckiej są niejasne, parkomat od 3 marca działa i można w nim opłacić postój.
