[break]
Skąd się u Ciebie wzięła pasja muzyki?
Została wyssana z mlekiem matki. Mama, która jest śpiewaczką operową, od poczęcia pielęgnowała we mnie tę muzyczną pasję. Nie mogło być inaczej - musiałam pójść do szkoły muzycznej - to było naturalne. Nie ukrywam, że na początku byłam dość niesubordynowanym dzieckiem, jeśli chodzi o podporządkowanie się pod wszelkie techniczne uwagi związane z aparatem gry skrzypcowej. Ale rodzice dzielnie wytrwali te pierwsze osiem lat edukacji. Bakcyla do ćwiczenia połknęłam dopiero w liceum, kiedy na poważnie zaczęła się współpraca z zespołami.
Jako psycholog muzyki uważasz, że egzaminy szkół muzycznych są dobrodziejstwem czy przekleństwem?
Chociaż egzaminy to trudne sytuacje, są raczej dobrodziejstwem. System szkolnictwa artystycznego zmienia się i atmosfera egzaminów jest często przekształcana w formułę audycji i koncertów w atmosferze po prostu występów publicznych, co zmniejsza poziom odczuwalnego stresu.
Skończyłaś szkołę muzyczną I i II stopnia i co dalej?
Z rozpędu rozpoczęłam studia w Akademii Muzycznej, ale równolegle poszukiwałam rozwoju wśród kierunków humanistycznych, zastanawiając się, co można by powiązać z muzyką. Tak dotarłam do subdyscypliny - psychologii muzyki.
Zakochałam się w psychologii. Pasję do muzyki mogę podtrzymywać dzięki współpracy z Ziemią Bydgoską. - Anna Antonina Nogaj
W psychologii muzyki jest więcej muzyki czy psychologii?
Niezbędne jest ukończenie magisterskich studiów psychologicznych. Natomiast psychologię muzyki mogłam realizować w formie studiów podyplomowych na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie.
Rodzice 5-6-latków zastanawiają się, czy ich dziecko jest zdolne i czy poradzi sobie w szkole muzycznej? Czy doradzasz im?
Staram się podpowiadać i wyjaśniać, jak ważną będą pełnić rolę w procesie muzycznej edukacji swoich dzieci. U małych dzieci trudno w stu procentach określić, które z nich nadają się do szkoły muzycznej, a które nie, bowiem wszyscy z natury rodzimy się z potencjałem w zakresie muzycznych zdolności.
Nigdy nie miałaś dylematu, co wybrać w swoim życiu?
Zakochałam się w psychologii i w jej wszechstronnych możliwościach. Pasję do muzyki mogę podtrzymywać dzięki współpracy z Zespołem Pieśni i Tańca Ziemia Bydgoska.
Na co dzień słuchasz muzyki?
Na zmianę słucham RMF Classic z Radiem PiK, oczywiście. Nie ukrywam, że częste uczestnictwo w koncertach i samodzielna gra dostarczają mi na tyle dużo bodźców muzycznych, że lubię odpoczywać w ciszy. Chyba, że celowo chcę posłuchać nagrania upragnionego utworu lub wykonawcy.
W jaki sposób pracujesz w szkole muzycznej - jaka jest Twoja rola?
Jako psycholog muzyki przede wszystkim zajmuję się trudnościami związanymi z edukacją artystyczną. Prezentuję różne strategie radzenia sobie ze stresem, tremą, z przeciążeniami psychicznymi i fizycznymi - sugeruję różne zmiany zachowań i rytuałów muzycznych, jeśli widzę, że ktoś przejawia swoje nieefektywne strategie postępowania.
Teczka osobowa: Anna Antonina Nogaj
W 2007 roku utworzyła Regionalne Centrum Psychologii Muzyki „Fermata”, które w 2011 roku zostało przekształcone w Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną Centrum Edukacji Artystycznej.
Aktualnie pracuje także na stanowisku psychologa w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy oraz w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Poza działalnością pomocową, od 2009 roku organizuje Ogólnopolskie Konferencje Psychologiczne Szkolnictwa Artystycznego oraz prowadzi szeroką działalność warsztatową w polskich szkołach muzycznych.
Magdalena Jasińska zaprasza
do wysłuchania „Zwierzeń przy muzyce” na antenie Radia PiK w środę o godz. 18.10