Co jeść, żeby wyglądać zdrowo i młodo - radzi dietetyczka

Agnieszka KudanowskaZaktualizowano 
Truskawki, żurawina, brokuły i pomidory... czyli idealna dieta dla skóry!

Gładka, świetlista cera - to chyba marzenie każdej z nas. Marzenie, które możemy zrealizować, jeżeli zadbamy o bogatą w odpowiednie składniki odżywcze dietę.

Skóra pełni mnóstwo ważnych funkcji, poczynając od regulacji temperatury, poprzez ochronę, a na wpływie na gospodarkę wodno-elektrolitową kończąc. Co ważne, wygląd skóry jest odbiciem procesów zachodzących w organizmie i w dużej mierze zależy od stanu zdrowia. To na niej w pierwszej kolejności odmalowuje się zmęczenie. Bladość może świadczyć o anemii, szarość i ziemisty kolor o niedotlenieniu, a wypryski i zmiany skórne - o zaburzeniach hormonalnych albo metabolizmu. Zły wpływ na skórę ma także promieniowanie UV.

Jak więc zadbać o zdrową, młodą cerę? Wiedza, którą dzisiaj dysponujemy, pozwala na znaczące, świadome opóźnienie procesu starzenia. Stosowanie odpowiedniej diety, dbanie o prawidłowy sen, picie wody, używanie dobrych środków pielęgnacyjnych i aktywność fizyczna umożliwiają dłuższe zachowanie młodego wyglądu, a także - co bardzo ważne! - chronią przed rakiem skóry.

Co powinniśmy jeść, jeżeli chcemy zadbać o skórę?

OWOCE

Są źródłem najlepiej przyswajalnych witamin i minerałów niezbędnych dla naszego prawidłowego funkcjonowania, mają mało kalorii i dużo błonnika. Ważne jest też takie zróżnicowanie diety, żeby dostarczyć organizmowi jak najwięcej naturalnych składników.

Warto jeść na przykład: borówki amerykańskie, truskawki, maliny, żurawinę - niezwykle smaczne, pełne witaminy C i antyoksydantów owoce, chroniące przed infekcjami, wspomagające procesy regeneracji komórek i obrony przed wolnymi rodnikami. Z kolei cytrusy dostarczą nam antyoksydantów, flawonoidów, witaminy C, karotenoidów, czyli całej kompozycji składników antyrakowych. Również czerwone winogrona posiadają odmładzające właściwości. Ze względu na dużą ilość tłuszczu ciekawym owocem jest awokado, które fantastycznie obniża cholesterol, wspomaga pracę serca i jeszcze do tego jest bardzo smaczne. Możemy je dodawać do sałatek zamiast oliwy lub smarować nim chleb!

WARZYWA

Prawdziwym magicznym pokarmem są brokuły - bogate w witaminę C, beta-karoten, kwercetynę, glutation, luteinę oraz chrom, chronią nas przed skutkami ubocznymi nadmiaru insuliny i glukozy we krwi. A pamiętajmy, że nadmiar glukozy we krwi to pierwszy krok w kierunku cukrzycy, która niszczy i dewastuje układ nerwowy oraz poszczególne narządy, a także utrudnia proces gojenia.

Mówiąc o warzywach, nie możemy zapomnieć o kapuście, roślinie z grupy krzyżowych, posiadającej silne działanie antyoksydacyjne. Kapusta pomaga usuwać szkodliwy estrogen, ma mnóstwo witaminy C i zachowuje bezcenne właściwości zarówno na surowo, jak i po lekkim podgotowaniu. Kolejnym źródłem składników odmładzających jest cebula, zapobiegająca powstawaniu skrzepów i podnosząca poziom lipoproteiny HDL. Jako źródło kwercetyny szczególnie poleca się cebulę czerwoną i żółtą, który neutralizuje substancje kancerogenne.

Koniecznie jedzmy też szpinak, pomidory i marchewkę. Szpinak, dzięki wysokiej zawartości kwasu foliowego oraz luteiny, chroni przed chorobami nowotworowymi i depresją. Smakuje świetnie na surowo lub zblanszowany jako warzywo do obiadu. Pomidory, bogate w likopen, jeden z najsilniejszych antyoksydantów, pozwalają zachować sprawność psychiczną i fizyczną, obniżają ryzyko zachorowania na raka trzustki, układu pokarmowego oraz szyjki macicy. Mogą nam towarzyszyć do każdego posiłku - na kanapkach, w sałatkach czy zupach. Co ważne, likopen nie traci właściwości po obróbce cieplnej! Z kolei marchewka, słynna z wysokiej zawartości beta-karotenu, przeciwdziała starzeniu się i licznym chorobom, podnosi odporność, poprawia pracę układu trawiennego, nadaje cerze delikatnie złocisty koloryt oraz chroni oczy.

KOLORY NA TALERZU

Kluczem jak najlepszego doboru warzyw i owoców powinien być kolor - więcej barwnika oznacza więcej składników aktywnych. Sprawdza się to choćby w przypadku czerwonej papryki, czerwonej cebuli, szpinaku lub natki, borówek i jagód. Oczywiście najwięcej składników znajdziemy w świeżych owocach i warzywach, dlatego w miarę możliwości nie poddawajmy ich zbyt długiej obróbce termicznej. Żeby witaminy były łatwiej przyswajalne, warto dodać do warzyw łyżkę oliwy z oliwek.

Każde warzywo i owoc ma działanie prozdrowotne i przeciwstarzeniowe. Nie zapominajmy też o produktach bogatych w białko - dzięki nim organizm będzie mógł się sprawnie odbudowywać. Tutaj także siła leży w różnorodności - ze względu na aminokwasy, które wzajemnie się uzupełniają. Za sprawą działania białka nasza skóra na dłużej zachowa sprężystość i elastyczność.

Na koniec - równie ważne jest picie odpowiedniej ilości płynów! Dzienne powinniśmy przyswoić od 1,5 do 2 litrów wody, szczególnie przy wysokich temperaturach na zewnątrz.

*AGNIESZKA KUDANOWSKA - dietetyk, kosmetolog, właścicielka Kosmetycznego Instytutu Dr Irena Eris w Bydgoszczy, doktorant Collegium Medicum UMK, członek Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków oraz Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Aktywna uczestniczka konferencji naukowych i szkoleń zawodowych.

polecane: FLESZ: Demaskujemy mity o weganizmie i wegetarianizmie

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

I
Irena

Mniej jeść przetworzonych produktów, a więcej warzyw i owoców. W swojej diecie korzystam też z soków wg. porad terapiasokami.pl/dlaczego-warto-pic-soki. Soki traktuję jako uzupełnienie diety. Dzięki sokom schudłam, wyzdrowiałam i odmłodniałam. Soki robię sama , nie kupuję w sklepie. Chodzę na jogę i biegam. Zdrowie i energia mi dopisuje.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3