Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zespół rowerowy rekomenduje miejsca dla nowych stacji BRA - wśród nich brak Fordonu

Tomasz Zieliński
Stacja BRA na WyścigowejStacja BRA na Wyścigowej
Stacja BRA na WyścigowejStacja BRA na Wyścigowej Tomasz Czachorowski
Bydgoski Rower Aglomeracyjny bije kolejne rekordy. Nic dziwnego, że dostępu do niego żądają kolejne bydgoskie dzielnice.

Od początku kwietnia do końca maja miejskie jednoślady wypożyczono ponad 200 tysięcy razy.

Szans na Fordon brak

Jedną z najczęściej pojawiających się sugestii wśród zainteresowanych rozwojem BRA jest oczywiście połączenie z Fordonem.

Zimnym prysznicem na głowy entuzjastów tego pomysłu było jednak stanowisko Zespołu ds. Polityki Rowerowej przy prezydencie miasta. Czytamy w nim:
[break]
- Na podstawie danych z pierwszego miesiąca funkcjonowania systemu jednoznacznie wynika, że zdecydowanie największa liczba wypożyczeń odbyła się w bezpłatnym przedziale korzystania - do 20 minut. To jednoznacznie dowodzi, że sukces (...) wynika z rozplanowania lokalizacji stacji blisko siebie: w centrum miasta i głównie na osiedlach przyległych.

Członkowie zespołu zwracają więc uwagę na to, co od początku budziło wątpliwości - czy planowane jeszcze w tym roku kilka stacji umożliwi sprawne przemieszczanie się między nimi. Szacując ostrożnie liczbę mieszkańców Fordonu na około 70 tysięcy i dodając do tego konieczność zbudowania jednej linii BRA, ze stacjami rozmieszczonymi tak, by można było z jednej do drugiej dotrzeć w ciągu kwadransa.

Nauka i praca

Zespół wskazał sześć miejsc: Wyszyńskiego/Powstańców Wielkopolskich, Powstańców Warszawy/ Powstania Listopadowego, 16. Pułku Ułanów/Waryńskiego, Glinki/Białogardzka, Bocianowo/Pomorska, Kołobrzeska/Koszalińska.
Tumacząc swój wybór, rada wskazuje na podstawowe czynniki: odległość między stacjami, łatwą i bliską dostępność do stacji już istniejących, identyfikację miejsc najbardziej zaludnionych oraz źródeł i celów podróży. Wśród tych ostatnich jest głównie dojazd do pracy i szkoły.

Przeklęta popularność?

- O tym, że sieć się rozrośnie, wiedzieliśmy od początku, choć o terminach nie mówiliśmy - wyjaśniał „Expressowi” Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. - Takiej popularności BRA nie przewidział nikt.
W związku z tym zarząd dróg postanowił zrobić użytek z zapisów w umowie, zawartej z operatorem sieci i rozbudować ją jeszcze w tym roku.

Liczba stacji wynika z porozumienia podpisanego pomiędzy miastem a firmą BikeU, jak również z prawa o zamówieniach publicznych. Pieniądze - 722 tys. zł, które dodatkowo przeznaczył na realizację projektu prezydent Rafał Bruski - Bydgoszcz będzie mogła wydać w trybie bezprzetargowym. Ile stacji będzie można za to zbudować? Przy zachowaniu cen z pierwszej fazy budowy - sześć. Jedna stacja wraz z wyposażeniem kosztowała średnio 120 tysięcy złotych.

„Express” próbował wczoraj dowiedzieć się w Zarządzie Dróg Miejskich, ile stacji powstanie, ale odpowiedzi nie uzyskaliśmy.

IKEA na tak

Jest jeszcze inny sposób na rozbudowę sieci BRA - to powstanie tzw. stacji sponsorowanych. Firmy, zainteresowane reklamą swoich usług, płacą za budowę kolejnych elementów sieci.

Ratusz prowadzi takie rozmowy, m.in. z bydgoskim Auchan. Jedną z kolejnych sugerowanych lokalizacji jest powstająca IKEA.
- Dostaliśmy pytanie w sprawie stacji z bydgoskiego ratusza - potwierdza Karol Barcal z Ikei. - Pracujemy nad tym tematem. Nie mogę obiecać, że zdążymy w tym roku, jednak pomysł jest bardzo dobry i jesteśmy nim zainteresowani. Byłaby to kolejna stacja przy naszym sklepie, bo taka działa już przy Ikei we Wrocławiu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!