https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

[WRACAMY DO TEMATU] Zabytkowy parowóz T 13 nadal będzie ozdobą dworca PKP

Tomasz Zieliński
Tak do niedawna wyglądał parowóz T 13. Jest jedną z czterech tego typu lokomotyw na świecie
Tak do niedawna wyglądał parowóz T 13. Jest jedną z czterech tego typu lokomotyw na świecie Jan Kryszkiewicz
T 13 powróci - obiecują kolejarze. Stuletnia lokomotywa, dziś stojąca na bocznicy, wróci na wyremontowany bydgoski dworzec. - To świetna wiadomość - cieszą się pasjonaci kolei.

Przypomnijmy, że „Express” pisał o „trzynastce” przed tygodniem, po tym, jak do redakcji zgłosili się zaniepokojeni losem maszyny miłośnicy kolejowej techniki. Zabytkowa lokomotywa zniknęła z dworca wiosną tego roku. Bydgoscy miłośnicy kolei marzyli o tym, by powróciła na stację główną. W przyszłym roku minie 100 lat od momentu, kiedy parowóz związany został z Bydgoszczą.
[break]

Najlepszy na świecie

Lokomotywa pruskiego typu T 13 jest jedną z czterech zachowanych na świecie. Zbudowano 522 egzemplarze. Bydgoski powstał w 1915 roku w zakładach Union-Gieserei, Lokomotivfabrik Schiffswerft w Królewcu.

Oznaczony numerem fabrycznym 2226, został wpisana do inwentarza stacji Bydgoszcz z numerem 7909. Po pierwszej wojnie światowej parowóz przeszedł na stan Polskich Kolei Państwowych i pracował w lokomotywowni Bydgoszcz. Pojazd przetrwał II wojnę i pracował w naszym mieście aż do 1967 roku. Po skreśleniu z inwentarza PKP, dziesięć lat później stanął na dworcu jako pomnik.

- Grono zapaleńców i entuzjastów kolei wyremontowało go w latach 70. - mówił „Expressowi” Jan Kryszkiewicz, którego niemal całe kolejowe życie przeplatało się z losami bydgoskiego T 13. - Pamiętam, pod jakim wrażeniem byli wtedy Niemcy, odwiedzający naszą stację. W ich ocenie był to najlepiej zachowany egzemplarz lokomotywy tego typu na świecie.

Z towarowego na osobowy

Dziś „trzynastka” stoi na terenie dworca towarowego. Nie tylko nie można jej oglądać - pozostawiona bez troskliwej opieki może szybko zmienić swój stan z „najlepszego na świecie” na „nie do uratowania”...Jak podkreślają miłośnicy kolei, w przyszłym roku minie sto lat od chwili, kiedy ten egzemplarz T 13 pojawił się na bydgoskich torach.

- Naszym zdaniem, ponowne ustawienie tego parowozu jako pomnika na stacji Bydgoszcz Główna byłoby nawiązaniem do dobrych czasów na kolei, kiedy to muzeum na peronie trzecim było prowadzone przez Jerzego Pawłowskiego - mówił Jan Kryszkiewicz. - Dziś widać, że wiele stacji w Polsce stara się pielęgnować kolejowe tradycje. Eksponowane są tam najczęściej stare piękne parowozy. Dlaczego więc nie miałoby być tak w Bydgoszczy?

Sprawą lokomotywy T 13 „Express” starał się zainteresować kierownictwo PKP Polskich Linii Kolejowych. - Zgodnie z planami, po modernizacji dworca zabytkowy parowóz stanie przy budynku dawnego muzeum - zapewnił Maciej Bułtowicz z Biura Prasowego Polskich Kolei Państwowych. - Przypominam też, że budynkowi międzyperonowemu zostanie przywrócony dawny wygląd z czasów pruskich.

Los „trzynastki” leżał również na sercu miejskiemu konserwatorowi zabytków. - Trwa właśnie procedura wpisywania lokomotywy T 13 do rejestru zabytków - powiedział nam Sławomir Marcysiak.

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
POkrzywy nad Brdą
też mi wielkie mecije... ozdóbka ! Wszędzie na świecie pasjonaci uruchamiają stare parowozy którymi wożą chętnych turystów starociami po górach, dolinach Szwajcarii, Bawarii, Tirolu... a nam każą na starocie jeno gały wybałuszać, miast wozić... Wszystko te czerwone sekretarze popieprzyli, zabytkowy Dworzec Główny, Ciuchcię do Smukały, Stary Kanał zasypały, aby go znowu odkopywać, Ondynę opchały... a same w końcu w europosły zwiały bez ukarania ich.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski