Zobacz wideo: Na pamiątkę złamania szyfru Enigmy, obchodziliśmy Dzień Kryptologii

Kolejka wąskotorowa w Myślęcinku funkcjonowała w latach 1996-2011. We wrześniu 2011 w pożarze spłonęły dwie lokomotywy oraz wagony. Kolejka, podobnie, jak i tor zniknęła. W 2021 r. losem jednej ze zniszczonych lokomotyw zainteresował się Paweł Szweda, który kupił w Myślęcinku lokal gastronomiczny wraz ze zniszczonym przez ogień taborem kolejowym. Dzięki pomocy firmy Public Transport Service udało się wyremontować lokomotywę.
Remont w Toruniu
- Pracy było sporo, bo lokomotywa znajdowała się w kiepskim stanie. Pojazd trzeba było ręcznie wyszlifować, a później stworzyć brakujące elementy. Potem jeszcze malowanie, montaż świateł. Lokomotywa będzie też wypuszczać parę - mówi Jacek Tomasik z firmy Public Transport Service, która remontowała pojazd.
Remont wykonano w zakładach w Toruniu. We wtorek (31.01) odnowiona lokomotywa znowu stanęła na torach w Leśnym Parku Kultury i Wypoczynku w Bydgoszczy.
Jeździła od 1996 roku
Lokomotywa typu WLs40 jeździła po Leśnym Parku Kultury i Wypoczynku w Myślęcinku od 1996 roku, łącząc pętlę tramwajową Las Gdański z LPKiW. Kolejka wcześniej służyła Wyrzyskim Kolejom Powiatowym. Infrastruktura kolejowa była zbudowana z elementów po zlikwidowanych Bydgoskich Kolejach Dojazdowych oraz w mniejszym stopniu z materiałów pozyskanych ze Żnińskiej Kolei Powiatowej. Początkowo pociągi Myślęcińskiej Kolei Parkowej kursowały na trasie Bydgoszcz Las Gdański - Bydgoszcz Myślęcinek. Później linię przedłużono do stacji Zacisze.
Po remoncie do miejsca postoju pojazdu LPKiW ma doprowadzić prąd. Lokomotywa nie będzie jeździć - nie ma zdemontowanych szyn, brak też możliwości jej uruchomienia.
W projekcie brało też udział Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Bydgoszczy.
Wąskotorówki ważne w Bydgoszczy
W latach 1895-1969 kolej wąskotorowa przez wiele lat była istotnym elementem sieci transportowej w Bydgoszczy. Wówczas funkcjonowała linia z bydgoskiego Okola do Koronowa Na trasie odbywał się ruch zarówno towarowy, jak i osobowy. Pełniła ważną funkcję w turystyce regionalnej, dowożąc mieszkańców Bydgoszczy do kompleksów wypoczynkowych i sanatorium w Smukale. Specjalne wagony transportowały również kajaki na spływy Brdą z Koronowa do Bydgoszczy.
Linia biegła przez kilka przepraw, z czego na największą uwagę zasługuje most niedaleko Koronowa – jeden z wyższych tego typu obiektów w Europie. W dwudziestoleciu międzywojennym pociągi zatrzymywały się na stacjach: Koronowo, Okole, Kopalnia, Gościeradz, Wtelno, Morzewiec, Tryszczyn, Smukała, Opławiec, Czyzkówko, Bydgoszcz. Trasa liczyła ponad 24 km.