MKTG SR - pasek na kartach artykułów

VIP w filharmonii - Nie mylić z reklamą!

Katarzyna Biogucka
Z okazji Święta Województwa Kujawsko-Pomorskiego 7 czerwca Filharmonia Pomorska zaprasza do wysłuchania kantaty Carla Orffa, napisanej na podstawie słynnego średniowiecznego manuskryptu pt. „Carmina Burana”.

<!** Image 1 align=none alt="Image 211682" sub="Thomas Wittig, baryton (Niemcy)
[Fot.Filharmonia Pomorska]">Z okazji Święta Województwa Kujawsko-Pomorskiego 7 czerwca Filharmonia Pomorska zaprasza do wysłuchania kantaty Carla Orffa, napisanej na podstawie słynnego średniowiecznego manuskryptu pt. „Carmina Burana”.

Odwołanie się w tytule do reklamy to nie przesada. „Carmina Burana” to jedno z niewielu poważnych dzieł, które biją rekordy popularności, zwłaszcza rozpoczynająca i kończąca tę kantatę pieśń „O Fortuna”. Większość ludzi (za przyczyną wszechobecnych mediów) kojarzy ten „kawałek” z reklamą, filmowymi soundtrackami, coverami albo z dzwonkami komórkowymi.

<!** reklama>Właściwie niemal każdy potrafi zanucić ten słynny fragment, ale z reguły mało kto zna tytuł utworu, z którego on pochodzi, a tym bardziej jego autora, czyli Carla Orffa (1895-1982), niemieckiego kompozytora, dyrygenta i pedagoga, przedstawiciela prymitywizmu muzycznego XX wieku.

„Carmina Burana” („Pieśni z Beuern”) w oryginale to manuskrypt, zawierający 254 pieśni i wiersze, powstałe na przełomie XII i XIII w. Pisma przez wiele lat ukryte były w opactwie benedyktynów w Benediktbeuern i dopiero w 1803 roku zbiór został odnaleziony i opublikowany. Utwory, głównie pisane w łacinie średniowiecznej, ale częściowo także w języku starodolnoniemieckim i starofrancuskim, zostały spisane przez uczniów i zakonników około 1230 roku.

Część z nich to wiersze i pieśni goliardów (wagantów, czyli wędrujących żaków, a także duchownych). Pieśni mają różny charakter, począwszy od moralitetów, aż po pieśni do tańca, miłosne (tych jest aż 131!) oraz biesiadne (w średniowiecznej Europie klęski nieurodzaju i wojny były tak częstą przyczyną głodu, że jedzenie i picie należało do częstych tematów pieśni).

Ta średniowieczna antologia zainspirowała kompozytora Carla Orffa, który w 1937 roku wybrał część tekstów i skomponował na ich podstawie kantatę sceniczną na orkiestrę, chór i głosy solowe. Orff zdecydował się napisać muzykę od nowa, z wykorzystaniem współczesnych instrumentów, absolutnie nie nawiązywał więc do średniowiecznej tradycji, mimo że niektóre rękopisy zawierają zapis muzyczny w postaci neum (przodkiń znanych dziś nut), który został częściowo odczytany. Premiera dzieła w 1937 roku wywołała zamieszanie polityczne. Początkowo kantata uznana została bowiem przez władze faszystowskich Niemiec za dzieło wulgarne i obrazoburcze. Nieco później - za dzieło kluczowe i reprezentatywne dla wczesnej kultury aryjskiej. Po II wojnie światowej „Carmina” weszła do międzynarodowego kanonu muzyki poważnej. W latach 90. fragmenty utworu wykorzystały, m.in., zespoły: Enigma, Era, Corvus Corax. Pieśń „O Fortuna” trawestowana była na rozmaite sposoby, także przez muzyków z nurtu rocka i metalu (m.in. Ray Manzarek, Ozzy Osbourne).

Wykonawcy czerwcowego koncertu: Orkiestra Symfoniczna FP, chóry: UMK w Toruniu, UKW i UTP w Bydgoszczy, chór Rubinki z Bydgoszczy, Rudolf Tiersch - dyrygent, Iwona Socha - sopran, Adam Zdunikowski - tenor, Thomas Wittig - baryton (Niemcy), Arkadiusz Kaczyński - przygotowanie Chóru UMK, Bernard Mendlik i Benedykt Odya - przygotowanie Chóru UKW, Agnieszka Sowa - przygotowanie Chóru UTP i chóru Rubinki.


Bilety są do nabycia za pośrednictwem strony www.ebilet.pl oraz w kasie biletowej FP. Więcej informacji na www.filharmonia.bydgoszcz.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!