Tysiąc pomysłów na jedną trasę. Co dalej z W-Z?

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
nadesłane
Pół roku temu odbyły się społeczne konsultacje dotyczące projektu budowy drugiego etapu trasy W-Z. Dlaczego do teraz nie poznaliśmy ich podsumowania?

Przypomnijmy, w połowie kwietnia zakończono przyjmowanie zgłoszeń dotyczących rozbudowy Trasy Wschód-Zachód, od Węzła Zachodniego do Węzła Wschodniego. Do teraz nie wiadomo, co się z nimi stało.

- Zwykle w czasie konsultacji społecznych dotyczących przebudowy dróg wpływa do nas około 100-130 wniosków. Tak było i tym razem. Różnica polega na tym, że w tych około 130 wnioskach było ponad 1000 różnego rodzaju zgłoszeń - powody tak długiej zwłoki w opublikowaniu podsumowania konsultacji tłumaczy Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Trzy spotkania z mieszkańcami

- Każdy pomysł musieliśmy dokładnie przeanalizować, sprawdzić i wysłać do projektantów. Niejako pokłosiem tych zabiegów był czas, który musieliśmy na to poświęcić - twierdzi rzecznik.

Niestandardowe będą też spotkania z tymi, którzy swoje wnioski w konsultacjach złożyli. Najczęściej wystarczało do podsumowania jedno spotkanie z wnioskodawcami, tym razem odbędą się aż trzy, wszystkie krótko po 10 października.

Na miejscu pojawią się nie tylko przedstawiciele ZDMiKP, ale również projektanci, od których uczestnicy konsultacji dowiedzą się, czy ich pomysły znajdą się w ostatecznych założeniach, czy też trafią do kosza.
Koncepcji rozbudowy trasy W-Z jest kilka, wszystkie zakładają poważną ingerencję w układ drogowy.

Bez buspasów i zjazdów

W wariancie pierwszym, który wymaga najmniejszego zakresu prac, a więc i najtańszym, zakłada się powstanie skrzyżowań jednopoziomowych (skanalizowanych, z sygnalizacją świetlną). W tej formule transport zbiorowy nie będzie promowany, bo zabrakło w niej buspasów. Zjazdy na drogę główną będą występować bardzo rzadko.

Dwa poziomy

W drugim wariancie, można nazwać go ambitniejszym, skrzyżowania są już dwupoziomowe. To oznacza zdecydowanie większy komfort jazdy na skrzyżowaniach i mniejsze korki, ale dla Zarządu Dróg dużo większe koszty. W tej wersji trasa ma prowadzić w murach oporowych pod ulicami poprzecznymi (Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego) będzie połączona z nimi za pomocą łącznic.

W tym wariancie powstać mają wiadukty, buspasy oraz drogi techniczne, które umożliwią dojazd do wszystkich posesji bez konieczności tworzenia zjazdów z trasy głównej. Inna koncepcja wariantu drugiego zakłada likwidację buspasów, ale stworzenie zatok autobusowych. Zwiększy to korki na całej długości trasy, ale z kolei zmniejszy się zakres wykupów gruntów, co powinno uczynić inwestycję tańszą.

Wizja futurystyczna

To wariant, który zapewne bydgoszczanom przypadł najbardziej do gustu. Zakłada węzły dwupoziomowe na skrzyżowaniach, i poprowadzenie głównej trasy po estakadach nad ulicami przecinającymi trasę W-Z, a więc Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego.

Połączenie z nimi odbywałoby się za pomocą łącznic. Wariant ten, ze względu na koszty, jest jednocześnie najmniej prawdopodobny do wyboru przez ZDMiKP.

Wszystkie warianty zakładają powstanie parkingów rowerowych i parkingów typu park&ride. W każdym powstać też musi drugi most nad Brdą i wiadukt nad terenami należącymi do PESY.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
strateg drogowy

Powinni zrobic te przekopy pod ulicami Wyszyńskiego, Sułkowskiego i Gdanska zeby zjazdy byly bezkolizyjne. Poprowadzenie Kamiennej POD tymi ulicami zmniejszy hałas i bedzie nie tylko tansze niz estakady ale takze bardziej przyjazne dla srodowiska. Dwa pasy na kazda jezdnie powinny byc standardem Kamiennej od Ronda Maczka az do Wyscigowej. Należałoby tez wprowadzic bezkolizyjny przekop pod koleja na wysokosci stacji Bydgoszcz Bielawy aby w ten sposob połaczyć ulice Lewinskiego z Kamienna i wprowadzić szybkie polaczenie z Nowym Fordonem jako alternatywe dla Fordonskiej. Kamienna powinna byc cała bezkolizyjna- skrzyzowanie z Fordonska i ze Sporną oraz z Lęczycka na Bartodziejach oraz także z Kmicica na Jachcicach tez powinny byc bezkolizyjne, tak samo jak rozbudowana Grunwaldzka powinna miec estakade albo przekop pod ulica Kolbego na Osowej Gorze. Wtedy przejazd z węzła S5/S10 w Pawłówku do Nowego Fordonu zajmie co najwyżej 20 minut a nie godzinę tak jak obecnie. Poza tym odciaży ogromnie ciag zakorkowanej Focha- Jagiellonskiej i Fordonskiej tak samo jak przedluzenie Trasy Uniwersyteckiej na Glinki poteznie odciazy Jana Pawła- Wyszynskiego.

k
kasiora

Powinni zrobic te przekopy pod ulicami Wyszyńskiego, Sułkowskiego i Gdanska zeby zjazdy byly bezkolizyjne. Poprowadzenie Kamiennej POD tymi ulicami zmniejszy hałas i bedzie nie tylko tansze niz estakady ale takze bardziej przyjazne dla srodowiska. Dwa pasy na kazda jezdnie powinny byc standardem Kamiennej od Ronda Maczka az do Wyscigowej. Należałoby tez wprowadzic bezkolizyjny przekop pod koleja na wysokosci stacji Bydgoszcz Bielawy aby w ten sposob połaczyć ulice Lewinskiego z Kamienna i wprowadzić szybkie polaczenie z Nowym Fordonem jako alternatywe dla Fordonskiej. Kamienna powinna byc cała bezkolizyjna- skrzyzowanie z Fordonska i ze Sporną oraz z Lęczycka na Bartodziejach oraz także z Kmicica na Jachcicach tez powinny byc bezkolizyjne, tak samo jak rozbudowana Grunwaldzka powinna miec estakade albo przekop pod ulica Kolbego na Osowej Gorze. Wtedy przejazd z węzła S5/S10 w Pawłówku do Nowego Fordonu zajmie co najwyżej 20 minut a nie godzinę tak jak obecnie. Poza tym odciaży ogromnie ciag zakorkowanej Focha- Jagiellonskiej i Fordonskiej tak samo jak przedluzenie Trasy Uniwersyteckiej na Glinki poteznie odciazy Jana Pawła- Wyszynskiego.

M
Marek

Wariant nr 2 z wykopem jest bardzo dobry. Tak właśnie zrobili w Monachium.

k
kolo

Wariant inny niz trzeci nie ma sensu. Ale znajac nasze realia wygra pierwszy albo mutacja drugiego bedaca jednoczesnie jego karykatura. W pierdziszewie pod Lubiczem mogli zbudowac konkretny most i wielopoziomowe drogi dojazdowe. A u nas to wizja futurystyczna. Dwa poziomy powinny byc rowniez na r.kujawskim i na przedluzeniu Uniwersyteckiej (pod W.P.)

k
kkk

"Tanie mięso jedzą psy", mówi stare, dobre porzekadło. W wariancie tanim zakorkuje się już teraz, a co dopiero za 10-20 lat jak liczba pojazdów się podwoi. Wtedy koszty będą o wiele wyższe, jeżeli w ogóle da się coś zrobić. Lepiej budować dłużej, ale z yslą o przyszłości.

A
AUDIO.

Lodowisko z widownia na 300 osób. Wyobrażam sobie jak będzie wyglądać trasa. Bieda z nędzą, czyli dno i wodorosty.

1 pomysl ale dobry

wybudujta wiadukt skrzyzowanie Gdanska z Kamienna i przestancie pieprzyc i dzwonic do tej miernot z ZDM

P
PS

Bruski, teraz się możesz wykazać, że zależy ci na Bydgoszczy i mianie metropolii. Wybór wariantu WZ pokaże czy będzie to zapyziała zakorkowana mieścina, czy rzeczywiście posuniemy się w kierunku nowocześniejszego miasta.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3