Bydgoski Rower Aglomeracyjny to jedna z najbardziej udanych inwestycji w Bydgoszczy w ostatnich latach. Gdy miejskie rowery przed dwoma laty po raz pierwszy wyjechały na ulice, bydgoszczanie właściwie z nich nie zsiadali. W 2015 roku dokonaliśmy ponad 585 tysięcy wypożyczeń, w 2016 z kolei ponad 419 tysięcy, co uplasowało nas w czołówce miast w Polsce, w których działa system rowerów miejskich. W listopadzie ubiegłego roku dokonano w Bydgoszczy milionowego wypożyczenia, a pod koniec ubiegłego sezonu w systemie było zarejestrowanych ponad 35 tysięcy użytkowników.
Przeczytaj też: Testujemy miejskie IQ. Przed systemem ITS się nie ukryjesz...
- System sprawdził się w Bydgoszczy świetnie, dlatego zależy nam, żeby sieć BRA rozbudowywać - mówi Diana Borowiecka z firmy BikeU, która jest operatorem bydgoskiego systemu. - W tej chwili jednak nie ma w planach kolejnych stacji. Być może w ciągu roku zostaną otwarte jakieś sponsorskie, ale na razie za wcześnie, by o tym mówić.
Bydgoski Rower Aglomeracyjny w liczbach
Wczoraj zaczęło się zwożenie rowerów na stacje, których jest w Bydgoszczy 37. W sumie pojawiło się na nich 395 jednośladów gotowych na nowy sezon.
Kliknij poniżej i czytaj dalej na drugiej stronie
- Wszystkie zostały sprawdzone, nasmarowane oraz wyczyszczone - Diana mówi Borowiecka. - Żadnego nie trzeba było zastępować nowym, w wielu jednak wymieniliśmy koszyki, hamulce i przerzutki oraz linki i dętki. Sprawdziliśmy też wszystkie stacje.
- Już nie mogłam się doczekać rozpoczęcia sezonu - mówiła nam wczoraj Daria, mieszkanka Bartodziejów, którą spotkaliśmy w okolicy naszej redakcji. - Rower miejski to dla mnie duże ułatwienie. W sezonie wypożyczam go co najmniej raz-dwa razy dziennie. W ogóle nie korzystam już z komunikacji miejskiej - przyznaje rozmówczyni.
Takich osób jak Daria jest w Bydgoszczy o wiele więcej. Firma BikeU przed nowym sezonem przeprowadziła ankietę wśród 600 użytkowników zarejestrowanych w systemie. Co z niej wynikło?
Jeździmy rekreacyjnie lub do pracy - czytaj na kolejnej stronie
- Prawie 70 procent użytkowników BRA podróżuje w celach rekreacyjnych - mówi Borowiecka. - Prawie jedna trzecia wykorzystuje rower jako środek transportu do i z pracy. Duża grupa osób korzysta również z roweru jako środka transportu w czasie codziennych zakupów. Osoby, które wykorzystują rower publiczny w innych celach wymieniły, między innymi, dojazd na dworce PKP i PKS oraz do szpitali. A gdzie najbardziej przydałyby się nowe stacje?
- Zdaniem prawie połowy ankietowanych powinny powstać w Fordonie, a także w okolicach Galerii Pomorskiej, Zielonych Arkad i na Osowej Górze.
Dla tych, którzy jeszcze nie zaczęli swojej przygody z BRA przygotowaliśmy kilka przydatnych informacji.
Aby korzystać z systemu trzeba się zarejestrować na www.bra.org.pl, zaakceptować regulamin i wpłacić 10 zł (to jednorazowa, bezzwrotna opłata) na osobisty rachunek. Po rejestracji użytkownik dostaje mailem i SMS-em login i PIN, potrzebne do wypożyczenia roweru ze stacji. Opłata za korzystanie z BRA jest pobierana automatycznie z osobistego rachunku klienta. Potem można już iść do najbliższej stacji, wstukać swój login oraz PIN. Uwaga, kod do linki wypożyczanego roweru nie będzie już wysyłany SMS-em ze względu na wymogi ustawy z 10.06.2016 r. o działaniach antyterrorystycznych. Kod będzie teraz dostępny po wypożyczeniu roweru na wyświetlaczu terminala lub w aplikacji mobilnej. Informacje o przyznanym kodzie można także zdobyć, dzwoniąc pod numerem całodobowej infolinii: 52 523 28 00.
Warto pamiętać, że pierwsze 20 minut na rowerze aglomeracyjnym jest darmowe. Sezon BRA kończy się 30 listopada.
WARTO WIEDZIEĆ
Cennik wypożyczenia roweru w systemie BRA:
- Od 0 do 20 minut - 0 zł
- Od 20 do 60 minut - 1 zł
- Od 60 do 120 minut - 4 zł
- Od 120 do 180 minut - 6 zł
- Każda następna godzina - 7 zł
- Jednorazowa, bezzwrotna opłata początkowa wynosi 10 zł.
Jeśli jest problem z wypożyczeniem lub zwrotem roweru przy terminalu należy zadzwonić pod czynny całą dobę 7 dni w tygodniu numer telefonu: 52 523 28 00.