Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pokazali, że Wisła może być "autostradą"

Piotr Schutta
Filip Kowalkowski
Projekt EMMA ożywia marzenia o odbudowie transportu rzecznego w Polsce. Na razie są tylko wielkie plany i projekty. Ale od czegoś przecież trzeba zacząć.

- Zaniedbana królowa, to i zaniedbane państwo - na takie poetyckie porównanie pozwolił sobie przed kamerami telewizji kapitan żeglugi śródlądowej Czesław Błocki, który w miniony piątek rzucił cumę w bydgoskim Brdyujściu. Dużo w tym stwierdzeniu było prawdy. Gorzkiej.

Jak się chce, to można

Pokonując rozliczne przeszkody nawigacyjne na zaniedbanej Wiśle, kapitan Błocki przyprowadził do Bydgoszczy zestaw złożony z pchacza i 50-metrowej barki typu Galar-2 z dwudziestoma kontenerami na pokładzie. Po południu na nabrzeżu Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej odbył się pokazowy - by udowodnić, że można - przeładunek dwóch kontenerów na barkę Żeglugi Bydgoskiej, która w sobotę popłynęła Brdą do centrum miasta.

Reszta składu wyruszyła w dalszą podróż królową polskich rzek, przez Toruń, Włocławek (będzie tam dzisiaj) Płock (25 kwietnia), Nowy Dwór Mazowiecki - Modlin (26 kwietnia) do Warszawy, gdzie zacumuje 27. bm. W minioną środę barka wypłynęła z Gdańska w niezwykły rejs. Jest to wyprawa pilotażowo-badawcza, zorganizowana w ramach międzynarodowego projektu EMMA, finansowanego ze środków unijnych w Programie Interreg Region Morza Bałtyckiego. Projekt dotyczy gospodarczego wykorzystania śródlądowych dróg wodnych w Europie, a jego pełna nazwa to: „Zwiększenie mobilności towarów i logistyki w Regionie Morza Bałtyckiego poprzez wzmocnienie transportu śródlądowego i morskiego oraz promocję nowych międzynarodowych usług żeglugowych”.

Marynarze badacze

Wśród kilkunastu partnerów przedsięwzięcia, oprócz miasta Bydgoszcz i Województwa Kujawsko-Pomorskiego, są m.in. Federacja Niemieckich Portów Śródlądowych, Ministerstwo Transportu Szwecji, Fińskie Stowarzyszenie Dróg Wodnych, Centrum Badań Żeglugi w Kłajpedzie, Litewski Urząd ds. Śródlądowych Dróg Wodnych, Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.

W środę wypłynęły z Gdańska, a wczoraj po południu, płynąc przez Tczew i Grudziądz, zacumowały w Brdyujściu. Pchacz i duża barka typ Galar-2 o długości 50 metrów, załadowana 20 kontenerami. O godz. 16 odbył się tam pokazowy przeładunek 2 kontenerów na mniejszą barkę Żeglugi Bydgoskiej, która dzisiaj w godz. 11-15 pojawi się przy scenie obok Opery Nova. W godz. 10-14 będzie można za darmo przepłynąć się statkiem wycieczkowym oraz skosztować zupy rybnej. Wśród organizatorów rejsu są samorząd województwa i miasto Bydgoszcz.

Ogromna barka przepłynęła przez Bydgoszcz [ZDJĘCIA]

Wyprawa ma, obok promocyjnego, również aspekt badawczy. Załogę podczas 9-dniowego rejsu tworzą m.in. naukowcy Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Katedra Rewitalizacji Dróg Wodnych) oraz specjaliści z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku (Zarząd Zlewni Wisły Kujawskiej w Toruniu). Zbiorą oni specjalistyczne dane, które posłużą do stworzenia studium lokalizacyjnego dla przyszłej platformy multimodalnej, czyli portu przeładunkowego, który ma być wybudowany na Wiśle w rejonie Bydgoszczy i Solca Kujawskiego. Zebrane w rejsie informacje mają również pomóc Ministerstwu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w opracowaniu „Studium wykonalności dla dolnej Wisły”. Kolejnym celem przewidzianym w projekcie EMMA jest budowa nowoczesnej, płaskodennej jednostki pływającej po rzece, przystosowanej do przewożenia kontenerów.

Zobacz też:

Taniej i czyściej transport na Wiśle

Trwający właśnie rejs rzecznego kontenerowca pokazuje, że mimo degradacji szlaku wodnego na Wiśle, przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych, ciągle możliwy jest transport kontenerów w górę rzeki do centrum kraju. Ograniczony, ale wykonalny. Spławienie towarów z Gdańska do Warszawy nie jest może szybkie, bo trwa cztery dni. Za to okazuje się dużo tańsze od transportu samochodowego i kolejowego, a także bardziej ekologiczne. Emisja dwutlenku węgla w żegludze śródlądowej jest kilka razy mniejszy niż ta, którą wytwarzają motoryzacja i kolej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo