https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Solec Kujawski ma obsługiwać elektrownię jądrową w… Koninie. Transporty barkami mają płynąć Wisłą

Marek Weckwerth
Wisłą z Gdańska do Solca Kujawskiego będą transportowane wielkogabarytowe urządzenia niezbędne dla elektrowni jądrowej w Koninie.
Wisłą z Gdańska do Solca Kujawskiego będą transportowane wielkogabarytowe urządzenia niezbędne dla elektrowni jądrowej w Koninie. Marek Weckwerth/ Archiwum
W Solcu Kujawskim powstanie specjalistyczne nabrzeże przeładunkowe, które będzie obsługiwać elektrownię jądrową w… Koninie. Takie są plany i już zaczyna się o nich poważnie dyskutować.

Wspomniane nabrzeże na lewym brzegu Wisły będzie przystosowane do przeładunków elementów wielkogabarytowych. Zbudowane zostanie także zaplecze logistyczno – magazynowe.

Ważna będzie odbudowa ponad 400 urządzeń regulacyjnych (ostróg) na Wiśle, tak aby polepszyć warunki żeglugowe od ujścia rzeki do morza w górę do Solca Kujawskiego.

Jest to niezbędny zakres prac do wykonania, bez którego nie będzie możliwe wykorzystanie planowanego nabrzeża w Solcu Kujawskim do rozładunku transportów wielkogabarytowych na potrzeby budowy elektrowni jądrowej – czytamy w piśmie Arkadiusza Marchewki, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury do Kacpra Płażyńskiego, przewodniczący Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Projekt został wpisany do Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030. Ten jednak posiada na razie status inwestycji uzupełniającej i nie ma wskazanych źródeł finansowania.

Dyskutowano o tym w Solcu Kujawskim

W tej sprawie we wtorek w Urzędzie Miejskim w Solcu Kujawskim odbyło się wyjazdowe posiedzenie sejmowej Podkomisji stałej ds. żeglugi śródlądowej. W spotkaniu uczestniczył m.in. wicewojewoda kujawsko-pomorski Michał Koniuch.

Gmina Solec Kujawski jest mocno zainteresowana tą inwestycją i poczyniła już wiele, aby ta stała się faktem. Zadbała m.in. o wpisanie projektu do dokumentów planowania strategicznego na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, aby zapewnić w przyszłości dofinansowanie Unii Europejskiej. Podpisała też listy intencyjne z firmami oraz instytucjami (m.in. „Wodami Polskimi”), które mogą mieć wpływ na budowę nabrzeża. Tych działań jest zresztą więcej.

To też może Cię zainteresować

Spółka PGE PAK Energia Jądrowa SA nawiązała współpracę z Urzędem Miejskim w Solcu Kujawskim dla wypracowania wspólnej koncepcji budowy nabrzeża o odpowiednich parametrach technicznych.

Wykonano też 12 odwiertów sondażowych na terenie przyszłego nabrzeża i zaplecza logistyczno – magazynowego. Okazało się, że grunt spełnia warunki pod ich budowę. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem przetargu na wykonanie koncepcji zagospodarowania nabrzeża przeładunkowego na Wiśle w Solcu Kujawskim.

- Ta inwestycja ma sens, bowiem specjalistyczne, odpowiadające wyśrubowanym normom wytrzymałościowym nabrzeże w Solcu, stałoby się jedynym takim na Dolnej Wiśle, a nawet wyżej, bowiem nawet Płock nie takiego – komentuje Czesław Błocki, kapitan żeglugi śródlądowej, armator, właściciel firmy „Trans – Wod” w Toruniu, uczestnik spotkania w Solcu Kujawskim.

Jego zdaniem żegluga na Wiśle jest możliwa nawet teraz, przed odbudową urządzeń regulacyjnych, jednak przy odpowiednim poziomie wody. Udowodniły to ubiegłoroczne rejsy z Gdańska do Płocka, gdy Czesław Blocki i jego syn Rafał, także kapitan, przewozili wielkogabarytowe i niezwykle ciężkie (nawet 1000-tonowe) elementy na potrzeby rozbudowującej się rafinerii „Orlenu” w Płocku.

Transport będzie kluczowy

Kluczowym zakresem prac w projekcie budowy elektrowni jądrowej są dostawy wielkogabarytowych i wielkotonażowych elementów, takich jak zbiornik reaktora, wytwornice pary, itp.

To ponad 200 elementów ponadgabarytowych, gdzie najcięższy element wyposażenia elektrowni posiada masę powyżej 800 ton, najwyższy element mierzy ponad 8 m, a najdłuższy ponad 35 m. Transport tych elementów ma się rozpocząć po 2030 roku i będzie rozłożony na 4 lata.

Organizacja transportu odbywać się będzie na odcinku Wisły za pomocą barek samobieżnych lub zestawów barek z holownikami i pchaczami. Wiezione wodą materiały będą rozładowywane w Solcu za pomocą dźwigów zainstalowanych na nowym nabrzeżu. Ładunki będą transportowane na platformy samojezdne.

Docelowy odcinek transportu ładunków do elektrowni jądrowej w Pątnowie będzie się odbywał transportem kołowym z wykorzystaniem istniejących dróg.

W grę wchodzą zatem (choć dokładnej trasy jak na razie w żadnym dokumencie nie określono) przyszła droga ekspresowa S10 do węzła Bydgoszcz Południe i dalej aż do Konica krajowa nr 25, a to nieco ponad 120 km.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski