MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pod batutą Litwina

Redakcja
Z cyklu „Wielcy artyści w Filharmonii” za pulpitem dyrygenckim stanie Juozas Domarkas, a solistą czwartkowego wieczoru będzie wirtuoz wiolonczeli Tomas Strahl.

Z cyklu „Wielcy artyści w Filharmonii” za pulpitem dyrygenckim stanie Juozas Domarkas, a solistą czwartkowego wieczoru będzie wirtuoz wiolonczeli Tomas Strahl.

<!** Image 2 align=none alt="Image 199613" sub="Juozas Domarkas (rocznik 1936) odwiedzi Bydgoszcz 15 listopada. W czasie koncertu z jego udziałem usłyszymy kompozycje Dworzaka.
fot. teatrai.lt: ">

Juozas Domarkas to znakomity, wielokrotnie nagradzany dyrygent, który od 1963 roku prowadzi Litewską Narodową Orkiestrę Symfoniczną. W 2006 roku za rozwój kontaktów kulturalnych między Litwą a Polską odznaczony został przez prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej. Drugim bohaterem dnia będzie Tomasz Strahl, wirtuoz wiolonczeli, stypendysta rządu austriackiego, laureat prestiżowych konkursów. Artysta ten koncertował w wielu krajach na Bliskim Wschodzie i w Japonii, nagrywał dla PR i TVP. W 2001 otrzymał tytuł profesora. Prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Warszawie.

Wieczór, 15 listopada, poświęcony został Antoniemu Dworzakowi, czeskiemu kompozytorowi i dyrygentowi doby romantyzmu. Melomani usłyszą jego Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104. Johannes Brahms napisał o nim tak: „Gdybym wiedział, że wiolonczela jest zdolna do takich rzeczy, sam bym napisał ten koncert”. W drugiej części koncertu kompozytor zamieścił cytat z pieśni: „Let Me Wander Alone in My Dreams”, pochodzącej z cyklu op. 82. Był to utwór, który muzykowi kojarzył się ze szwagierką Józefiną, jego niespełnioną miłością. Kobieta umarła w czasie, gdy utwór powstawał...

<!** reklama>

Drugi hit wieczoru to IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata”. Powstała po przyjeździe Dworzaka do Ameryki i po objęciu przez niego w 1892 roku stanowiska dyrektora konserwatorium w Nowym Jorku. Kompozytor uległ czarowi muzyki murzyńskiej i indiańskiej (poznawał ją pośrednio, raczej nie wyjeżdżając daleko poza Nowy Jork). Udało mu się powiązać amerykańskiego ducha końca XIX wieku z elementami muzyki czeskiej, unikając przy tym cytowania zasłyszanych motywów, chociaż w II części - Largo brzmi wpływ poematu Henry’ego Longfellowa, pt. „The Song of Hiawatha” (Hiawatha to żyjący w XII, XV lub XVI wieku wódz Irokezów, uczeń założyciela indiańskiej Konfederacji Pięciu Narodów). Finał z fanfarowym motywem przewodnim ukazuje ewoluującą i wielokulturową metropolię...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!