[break]
Systemy parkingowe park & ride oraz park & go mają skłonić osoby dojeżdżające do centrum miasta, aby korzystały z miejskich autobusów i tramwajów.
Na etapie koncepcji
Park & ride będą zlokalizowane na obrzeżach miasta. Najwięcej, bo trzy, mają powstać w Fordonie. Związane jest to, oczywiście, z uruchomieniem linii tramwajowej do Fordonu, ale ich budowa to kwestia kilku najbliższych lat.
- Jesteśmy na etapie prac koncepcyjnych - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. - Rozważamy ich ewentualną lokalizację na pętlach na osiedlu Tatrzańskim, przy Piłsudskiego oraz Korfantego. Ale nie jest to jeszcze ostateczna decyzja. Obecnie trudno również wskazać konkretny termin budowy tych parkingów - dodaje rzecznik ZDMiKP.
**PRZECZYTAJ:
TEKSTWYŚWIETLANYTEKSTWYŚWIETLANYTEKSTWYŚWIETLANYTEKSTWYŚWIETLANY**
Jak wskazują jednak mieszkańcy Fordonu, przy Piłsudskiego i Korfantego praktycznie nie ma miejsca, gdzie taki parking mógłyby powstać. - Gdyby chciano znaleźć plac, gdzie mogłaby zaparkować naprawdę duża liczba samochodów, to albo trzeba by wyciąć znowu spory kawał lasu, albo zabrać miejsca parkingowe mieszkańcom - mówi mieszkanka ulicy Piłsudskiego.
Jak wynika z wyliczeń drogowców, podróż w godzinach szczytu tramwajem z Fordonu do ronda Jagiellonów będzie krótsza w porównaniu z jazdą samochodem o około 15-20 minut. Budowa zatem tych parkingów w Fordonie to doskonałe rozwiązanie, ale trzeba będzie na nie poczekać.
System musi być zintegrowany
W sumie na terenie miasta ma powstać jedenaście takich parkingów. Sześć z nich wybudowane ma zostać przy okazji realizacji inwestycji komunikacyjnych w Bydgoszczy, pięć w ramach ZIT. To powoduje, że musi zostać stworzony jednolity system informatyczny dla wszystkich parkingów, a nie dla każdego z osobna, umożliwiający korzystanie z nich.
- System musi być w pełni zintegrowany. Dotyczy to kwestii rozliczania opłat, przepływu gotówki, ale także włączenia go do Inteligentnych Systemów Transportowych. My musimy taką koncepcję przygotować dla projektanta tych parkingów - tłumaczy Krzysztof Kosiedowski.
Przygotowana zatem musi być cała infrastruktura techniczna, czyli, między innymi, infokioski, gdzie będzie można kupić bilety, zapoznać się z trasami przebiegu linii autobusowych i tramwajowych, tablice informacyjne, szlabany, monitoring.
Wiadomo, że na takich parkingach musi być rotacja samochodów.
- To nie może być miejsce, gdzie będzie można zostawić swoje auto na 24 godziny. One mają umożliwić bezpieczne zaparkowanie samochodu i kontynuowanie podróży miejską komunikacją do centrum miasta. Wracamy z pracy, wsiadamy do auta i jedziemy do domu - dodaje rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.
Gdzie jeszcze powstaną parkingi?
Oprócz trzech parkingów w Fordonie, planowane jest zlokalizowanie park & ride, między innymi, przy Grunwaldzkiej - Kolbego. Ta inwestycja ma być zrealizowana w ramach przebudowy ulicy Grunwaldzkiej.
Kolejny parking ma powstać przy okazji budowy linii tramwajowej na ulicy Kujawskiej i ma się mieścić w okolicy ronda Kujawskiego. Obie te inwestycje mają zostać oddane do użytku w 2018 roku.
W planach jest także budowa przy ulicy Grudziądzkiej, w pobliżu Urzędu Miasta Bydgoszczy parkingu park & go, czyli parkuj i idź.