Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ogromny dźwig w Bydgoszczy. Demontaż wiaduktu na Armii Krajowej pod presją czasu

sier, źródło: ZDMiKP
Wykonawca z użyciem specjalnej piły rozcinał płytę przęseł wzdłużnie, tworząc belki o wymiarach i ciężarze dopasowanym do udźwigu żurawia.
Wykonawca z użyciem specjalnej piły rozcinał płytę przęseł wzdłużnie, tworząc belki o wymiarach i ciężarze dopasowanym do udźwigu żurawia. ZDMiKP
Trwają prace przy budowie nowego wiaduktu dla aut w ciągu ulic: Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Armii Krajowej. Jednocześnie prowadzone są roboty przy rozbiórce starej konstrukcji przeprawy nad torami kolejowymi - informuje ZDMiKP w Bydgoszczy.

We wtorek, 27 sierpnia, zakończył się kolejny etap demontażu belek starego wiaduktu. Ekipy budowlańców drogowych ściągnęły 12 belek znad linii kolejowej nr 201. Operacja wymagała sprowadzenia na budowę specjalnego dźwigu o nośności aż 700 ton, który w Bydgoszczy bywa bardzo rzadko. Ostatnio tego typu dźwig został ściągnięty podczas budowy Mostu Uniwersyteckiego, a później estakady tramwajowej do Fordonu - informuje Zarząd Dróg i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Sama operacja usuwania belek starego wiaduktu przebiegła bardzo sprawnie. Prowadzona była przez dwie noce z niedzieli na poniedziałek i z poniedziałku na wtorek. Przedtem, wykonawca z użyciem specjalnej piły rozcinał płytę przęseł wzdłużnie, tworząc belki o wymiarach i ciężarze dopasowanym do udźwigu żurawia.

POLECAMY:

Wiadukt wzdłuż ulicy Wojska Polskiego, wiadukty Warszawskie, most Bernardyński, most Esperanto... Codziennie jeździmy i chodzimy w tych miejscach. Zapraszamy Was w podróż kilkadziesiąt lat wstecz - zobaczcie na archiwalnych zdjęciach, jak budowano/lub remontowano bydgoskie mosty i wiadukty. Publikujemy też  archiwalne fotografie przedstawiające dobrze znane bydgoskie konstrukcje. W niektórych miejscach sporo się od tego czasu zmieniło, w innych czas jakby się zatrzymał...

Mosty i wiadukty w Bydgoszczy. Tak je budowano. Zobacz archi...

Liczy się czas

We wrześniu wykonawca zdejmie pozostałe 12 belek znad linii kolejowej nr 18. Jednak tym razem przygotowane belki będą lżejsze. Istotnym utrudnieniem w demontażu starej konstrukcji są tzw. wyłączenia kolejowe - polegające na zamknięciu fragmentu linii kolejowej i odłączeniu napięcia w sieci trakcyjnej. Z uwagi na dużą liczbę pociągów, w szczególności na linii nr 18, wyłączenia są bardzo krótkie. Budowlańcy pracują pod ogromną presją czasu. Muszą wykonać roboty zgodnie z planami i harmonogramem wyłączeń przygotowanym przez kolejarzy.

Poza rozbiórką, trwają prace przy budowie nowej konstrukcji. Po stronie południowej, wykonany został korpus nowego przyczółka, a po stronie północnej trwają prace przy fundamentowaniu.

W firmie zajmującej się konstrukcjami stalowymi, trwają prace przy budowie tzw. ustroju nośnego przęsła, które zostanie przywiezione do Bydgoszczy w ciągu dwóch, trzech miesięcy.

Zakończenie prac zaplanowane jest na koniec obecnego roku.
Jak informuje ZDMiKP, kolejny raz podobny dźwig zostanie wykorzystany w Bydgoszczy już za miesiąc, podczas montażu konstrukcji kładki przez Brdę pomiędzy ulicami Siedlecką i Jednostronną. Będzie brał udział w ustawianiu jednoprzęsłowej konstrukcji z łukami nośnymi, której podstawowym zadaniem będzie przeprowadzenie ciepłociągu nad rzeką. Przy okazji konstrukcja będzie pełniła funkcję kładki pieszo-rowerowej. Przyczółki obiektu już stoją, a obok scalane jest przęsło, które zostanie przy pomocy dźwigu o bardzo dużej nośności osadzone na przyczółkach. Inwestorem w tym przypadku jest KPEC.

Prace przy rondzie Kujawskim na zdjęciach z drona (czerwiec 2019)

Trwa przebudowa ulicy Kujawskiej i ronda Kujawskiego w Bydgoszczy. To największa inwestycja realizowana w Bydgoszczy od lat. Prace kosztować będą w sumie 167 milionów złotych. Zaglądamy na plac budowy - zapraszamy do obejrzenia wideo i zdjęć (więcej na następnych stronach).Rondo praktycznie przestało istnieć. Jakiś czas temu stworzono nową organizację ruchu. Obecnie trwa m.in. rozbiórka przejść podziemnych.Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Po stronie wschodniej stworzony zostanie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi położonymi na nabrzeżu Brdy. Od strony zachodniej trakty zostaną przebudowane do placu Kościeleckich.Zobacz wideo z przebudowy:OBNIŻĄ RONDOCiąg Wały Jagiellońskie-Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni od ul Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej musi zostać obniżone. Linia tramwajowa pomiędzy dwiema jezdniami ul. Kujawskiej również będzie na znacznym odcinku znajdowała się poniżej poziomu jezdni. Będzie to wymagało budowy murów oporowych. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. W związku z inwestycją trzeba było przeprowadzić wyburzenia.Z ronda Kujawskiego torowisko zostanie od razu wyprowadzone na fragmencie ul. Solskiego. Ułatwi to w przyszłości dalszą rozbudowę linii, a do tego czasu odcinek ten ma pełnić funkcję toru odstawczego. PRACE W 24 MIESIĄCE, 8 LAT GWARANCJIInwestorem działającym w imieniu miasta oprócz ZDMiKP, ze względu na duży zakres wodociągowy jest także spółka MWiK. W dwuetapowym przetargu na to zadanie najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm: PBDI z Torunia, Gotowski z Bydgoszczy i Tor-Krak z Krakowa. Wyceniło ono wartość prac na 167 mln zł i zadeklarowało realizację robót w ciągu 24 miesięcy. Inwestycja po zakończeniu ma być objęta też 8-letnią gwarancją. W ramach wielkiej przebudowy miasto uzyskało dotację również na zakup nowego taboru - Swingów z bydgoskiej Pesy.ULICA KUJAWSKA - TROCHĘ HISTORIIUlica Kujawska to jeden z najstarszych traktów komunikacyjnych w Bydgoszczy. Jeszcze przed lokacją miasta w 1346 roku pełnił on funkcję komunikacyjną. Jest niezmiennie zaznaczany na starych mapach. Z czasem był coraz bardziej zabudowywany. Plan okolic Bydgoszczy z połowy XIX roku przedstawia wzdłuż drogi ciąg zabudowań o charakterze podmiejskim. Najwięcej wyburzeń przy tej ulicy zrealizowano w latach 80. XX wieku. Pozwoliło to wybudować drugą jezdnię na odcinku od ronda Kujawskiego w kierunku Inowrocławia. Na przełomie lat 80/90. Poszerzono też odcinek pomiędzy rondami Kujawskim i Bernardyńskim. To tego czasu nawierzchnia była brukowana. W ostatnich latach wyburzono też znajdujące się w bardzo złym stanie technicznym budynki po stronie zachodniej.Najcenniejszym budynkiem jest kamienica z numerem 4 wybudowana według projektu utalentowanego mistrza budowlanego  Józefa Święcickiego. Budynek wzniesiono w 1890 roku dla rodziny Kollwitz. Obecnie funkcjonuje w nim Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologicznej. (Michał Sierek, bydgoszcz.pl)

Rondo Kujawskie w Bydgoszczy jak po nalocie. Zobacz zdjęcia ...

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera